Page 29 - Bilissel Gelisim
P. 29

demesinden  çocuk  etkilenebilir.  Çocuk  odada  düĢüp  baĢını  yere  çarptığı  zaman“Yer  beni
               dövdü.” diyebilir. Kurabiyeleri yanan aĢçı için“Kurabiyeler aĢçıya kızmıĢtır.” diyebilir.Ancak
               yetiĢkin bu karmaĢıyı besleyici/destekleyici nitelikte davranmamalıdır.

               1.5.2.2. Önsezi AĢaması (4-7 YaĢ)

                     Mantık  kurallarına  uygun  düĢünmek  yerine  sezgilerine  dayanarak  akıl  yürütürler
               problemleri  sezgileriyle  çözmeye  çalıĢırlar.Piaget  bu  dönemesezgisel  adını  verir.  Çocuk  yarı
               mantıksal  akıl  da  yürütebilir.  Örneğin  “Bulutlar  niye  hareket  eder?”  sorusuna  “Ġnsanlar
               yürüyünce  çekiliyorlar.”  cevabını  verebilir.  Önsezi  aĢamasındaki  çocuk  bu  iĢlemlerle  sorunu
               çözebilir ama neden bu Ģekilde çözdüğünü açıklayamaz.

                     Bu  dönemde  mantıksal  düĢünme  geliĢmediğinden  hayal  ile  gerçeği  ayırmakta
               zorlanır.Örneğin  rüyasında  babasının  kahvaltıda  menemenini  yediğini  gören  bir  çocuk  sabah
               babasına  “Neden  menemenimi  yedin?”  diyerek  ağlayabilir.  Burada  menemen  yediğini
               sorgulayacak  ama  bunun  gerçekliğini  sorgulayamayan  mantıksal  anlayıĢa  sahip  değildir.
               YetiĢkin çocuğun söylediklerini yalan, saçma, uydurma gibi sıfatlarla etiketlememelidir. Bu tür
               tepkiler çocuk üzerinde olumsuz etki bırakır.

                     Çocuğun mantık yürütme ve düĢünme süreçlerinin bazı sınırları vardır. Tek bir özelliğe
               göre sıralama yapabilir ve aynı anda birden çok özelliğe göre sıralama yapamaz. Örneğin 10
               tane meyve  verildiğinde (3  muz, 7 elma) “Hangisi daha fazla; muz  mu, elma  mı?” sorusuna
               “Elma”  diyebilir.  Ancak  “Muz  mu,  meyvelerin  mi  çok?”  dendiğinde  “Elmalar”  der.  Piaget
               burada sınıflama becerisinin yetersizliğinden dolayı yalın cevap verildiğini söyler.

                     ĠĢlevsellik  öncesi  çocuklar  düĢünme  süreçlerini  tersine  çevirme  iĢlemini  yapamaz.
               Örneğin dört yaĢındaki bir erkek çocuğu“KardeĢin var mı?”sorusu sorusuna“Evet.” der. Ancak
               “Ablanın kardeĢi varmı?”sorusunabüyük olasılıkla “Yok.” diyecektir.

                     Bu dönemde çocuklar görsel algılarını çok fazla kullanır.Bu durum, onların görünüĢ ile
               gerçeği birbirinden ayırmalarını zorlaĢtırır. GörünüĢteki değiĢiklik ne olursa olsun bir kiĢi veya
               nesnenin  aynıkaldığını  anlayamaz.  ĠĢlevsellik  öncesi  çocuklar  dıĢ  görünüĢleri  değiĢtiğinde
               kiĢinin  değiĢtiğine  inanır  ve  her  saçı  uzun  kadındır.Örneğin;  subayların,  polislerin  erkek
               olduklarını düĢündüğünde kadın bir polis gördüğünde sadece „kadın‟ diyebilir.

                     Korunum; bir maddenin, Ģekil veya dıĢsal değiĢikliklere karĢın, nicelik vaya miktar olarak
               aynı kaldığı anlayıĢına denir.



                  Korunum      Tipik             Ġlk sunum                DeğiĢtirilmiĢ sunum
                    türü      edinilme
                                yaĢı
                  Sayı       Ortalama
                               6 yaĢ                  ⃝⃝⃝                   ⃝            ⃝            ⃝
                                                   ⃝      ⃝      ⃝             ⃝          ⃝            ⃝


                                                         23
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34