Page 34 - Bilissel Gelisim
P. 34
Yeni bilgiler öğrenmek için tüm fırsatlar kullanmalıdır.Aynı zamanda çocukların içten
gelen meraklarını kabul ederek onu teĢvik etmeyi unutmamak önemlidir.
Çocuğun her boĢ anının doldurulmamasına da özen gösterilmelidir. Çocuğun
öğrendiklerini ve hissettiklerini fark edebilmesi, üzerinde çalıĢabilmesi için kendi baĢına oyun
oynayabileceği bir zaman diliminin olması çok önemlidir. Çocuklar oyun yolu ile birçok yeni
bilgi edilebilir.Çocuk oyun sırasında zorlandığında hemen ona yardımcı olunmamalı, çocuğun
kendi çözümlerini üretmesi için destek olunmalıdır. Günlük yaĢamda nesnelerin detaylarına
çocuğun dikkati çekilmelidir.Hata yapmanın çok doğal olduğu çocuklara öğretilmelidir.
Çocuğun hata yapması için izin verilmeli,yetiĢkinler olarak bizlerinde hata yapabileceği çocuğa
hissettirilmelidir. Böylece çocuk mükemmel olma baskısı hissetmeyecek ve yeni Ģeyler
denemekten daha az çekinecektir.Çocuğun ilgisini çeken bir konu olduğunda bu konu hakkında
öğrenmek de onun için daha heyecan verici olur. Çocuğu farklı etkinlikleredâhil ederek onun bu
ilgi alanlarını keĢfetmesine olanak sağlamak gerekmektedir.Örneğin; birlikte müze/sergi
gezebilir, pasta kursuna katılabilir, farklı pulları toplayabilir, parktaki farklı yaprakları ve
çiçekleri inceleyebilirsiniz. Çocuğunuzun ilgi alanı yaĢı ile de değiĢebilir. Çocuk önceleri
hayvanların olduğu kitaplara ilgi duyarken sonraları daha özel alan olan dinozorlara ilgi
duymaya baĢlayabilir.Çocuk bir nesneyi attığında, iki boyayı karıĢtırdığında, nesneyi suyun
altına tuttuğunda ne olduğunu gözlemlemek ister. SınırlarıyetiĢkin tarafından belirlenen güvenli
bir alanda çocuğun birçok deney yapmasına fırsat tanınmalıdır.
Öğretmenlerin eğitim ortamlarında biliĢsel geliĢimi desteklemek için dikkat etmesi
gereken bazı noktalar vardır;
Önemli olan çocuğun eğlenirken öğrenebilmesidir.
Etkinlikler sırasında esnek olunmalıdır.
Oyun ve yönerge çocukların anlayabileceği Ģekilde, açık, net ve anlaĢılır olmalıdır.
Yönerge sayısı birden fazlaysa aĢama aĢama çocuğun aklında tutabilmesi için
uygulayarak açıklanmalıdır.
Çocukların dikkatli olması, dinleme becerilerinin geliĢmesi için yönerge bir kez
açık bir Ģekilde söylenmeli, gerekirse oyun sırasında tekrarlanmalıdır.
Uygulama süreleri, zamanları çocuğun geliĢim seviyesi ve ilgisi dikkate alınarak
belirlenmelidir.
Uygulama sırasında grupla yapılacak bir oyunda çocukların, iĢbirliği, sırasını
bekleme, saygı gösterme gibi toplumsal kurallara uymaları açıklanır.
Eğitici oyuncakların tamamı çocuklara verilmemeli, öğretmen önceden plan
yapmalı, planına uygun oyuncağı seçerek, çocuklara vermelidir.
Oyuncaklar oynama bittiğindeoçocuklarla birlikte toplanmalı ve kaldırılmalıdır.
Öğretmen ya da ebeveyn gereksiz müdahaleden kaçınmalıdır.
Çocuk yanlıĢ yaptığında kesinlikle kırıcı sözler söylenmemelidir. Bunun yerine
doğru bir rehberlikle yanlıĢları kendisinin görmesi sağlanmalıdır.
Eğitici oyuncaklar sadece masa baĢında yapılacak etkinlikler değildir. Zaman
zaman bahçede bir bankın üzerinde ya da yere oturarak da yapılabilir.
Çocuk yönergeleri tamamladıktan sonra sözle destek olunmalı ( Aferin.Ne güzel
tamamladın! Ne çabuk eĢleĢtirdin! vb.), yaptığı çalıĢma ile ilgili konuĢulmalıdır.
Çocuk yap-boz, eĢleĢtirme, sıralama gibi oyunları tekrar yapmak isterse ona izin
verilmelidir.
28