Page 34 - Bilissel Gelisim
P. 34

Yeni  bilgiler öğrenmek için  tüm  fırsatlar  kullanmalıdır.Aynı  zamanda  çocukların  içten
               gelen meraklarını kabul ederek onu teĢvik etmeyi unutmamak önemlidir.

                     Çocuğun  her  boĢ  anının  doldurulmamasına  da  özen  gösterilmelidir.  Çocuğun
               öğrendiklerini ve hissettiklerini fark edebilmesi, üzerinde çalıĢabilmesi için kendi baĢına oyun
               oynayabileceği bir zaman diliminin olması çok önemlidir. Çocuklar oyun yolu ile birçok yeni
               bilgi edilebilir.Çocuk oyun sırasında zorlandığında hemen ona yardımcı olunmamalı, çocuğun
               kendi  çözümlerini  üretmesi  için  destek  olunmalıdır.  Günlük  yaĢamda  nesnelerin  detaylarına
               çocuğun  dikkati  çekilmelidir.Hata  yapmanın  çok  doğal  olduğu  çocuklara  öğretilmelidir.
               Çocuğun hata yapması için izin verilmeli,yetiĢkinler olarak bizlerinde hata yapabileceği çocuğa
               hissettirilmelidir.  Böylece  çocuk  mükemmel  olma  baskısı  hissetmeyecek  ve  yeni  Ģeyler
               denemekten daha az çekinecektir.Çocuğun ilgisini çeken bir konu olduğunda bu konu hakkında
               öğrenmek de onun için daha heyecan verici olur. Çocuğu farklı etkinlikleredâhil ederek onun bu
               ilgi  alanlarını  keĢfetmesine  olanak  sağlamak  gerekmektedir.Örneğin;  birlikte  müze/sergi
               gezebilir,  pasta  kursuna  katılabilir,  farklı  pulları  toplayabilir,  parktaki  farklı  yaprakları  ve
               çiçekleri  inceleyebilirsiniz.  Çocuğunuzun  ilgi  alanı  yaĢı  ile  de  değiĢebilir.  Çocuk  önceleri
               hayvanların  olduğu  kitaplara  ilgi  duyarken  sonraları  daha  özel  alan  olan  dinozorlara  ilgi
               duymaya  baĢlayabilir.Çocuk  bir  nesneyi  attığında,  iki  boyayı  karıĢtırdığında,  nesneyi  suyun
               altına tuttuğunda ne olduğunu gözlemlemek ister. SınırlarıyetiĢkin tarafından belirlenen güvenli
               bir alanda çocuğun birçok deney yapmasına fırsat tanınmalıdır.

                     Öğretmenlerin eğitim ortamlarında biliĢsel geliĢimi desteklemek için dikkat etmesi
               gereken bazı noktalar vardır;

                          Önemli olan çocuğun eğlenirken öğrenebilmesidir.
                          Etkinlikler sırasında esnek olunmalıdır.
                          Oyun ve yönerge çocukların anlayabileceği Ģekilde, açık, net ve anlaĢılır olmalıdır.
                          Yönerge  sayısı  birden  fazlaysa  aĢama  aĢama  çocuğun  aklında  tutabilmesi  için
                           uygulayarak açıklanmalıdır.
                          Çocukların  dikkatli  olması,  dinleme  becerilerinin  geliĢmesi  için  yönerge  bir  kez
                           açık bir Ģekilde söylenmeli, gerekirse oyun sırasında tekrarlanmalıdır.
                          Uygulama süreleri, zamanları çocuğun geliĢim seviyesi ve ilgisi dikkate alınarak
                           belirlenmelidir.
                          Uygulama  sırasında  grupla  yapılacak  bir  oyunda  çocukların,  iĢbirliği,  sırasını
                           bekleme, saygı gösterme gibi toplumsal kurallara uymaları açıklanır.
                           Eğitici  oyuncakların  tamamı  çocuklara  verilmemeli,  öğretmen  önceden  plan
                           yapmalı, planına uygun oyuncağı seçerek, çocuklara vermelidir.
                          Oyuncaklar  oynama  bittiğindeoçocuklarla  birlikte  toplanmalı  ve  kaldırılmalıdır.
                           Öğretmen ya da ebeveyn gereksiz müdahaleden kaçınmalıdır.
                          Çocuk  yanlıĢ  yaptığında  kesinlikle  kırıcı  sözler  söylenmemelidir.  Bunun  yerine
                           doğru bir rehberlikle yanlıĢları kendisinin görmesi sağlanmalıdır.
                          Eğitici  oyuncaklar  sadece  masa  baĢında  yapılacak  etkinlikler  değildir.  Zaman
                           zaman bahçede bir bankın üzerinde ya da yere oturarak da yapılabilir.
                          Çocuk yönergeleri tamamladıktan sonra sözle destek olunmalı ( Aferin.Ne güzel
                           tamamladın! Ne çabuk eĢleĢtirdin! vb.), yaptığı çalıĢma ile ilgili konuĢulmalıdır.
                          Çocuk yap-boz, eĢleĢtirme, sıralama gibi oyunları tekrar yapmak isterse ona izin
                           verilmelidir.

                                                         28
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39