Page 32 - Bilissel Gelisim
P. 32

8.  aydan  12.  aya  kadar  bebekler  geçmiĢ  deneyimlerinden  öğrendikleri  yakalama,  itme,
               vurma gibi davranıĢları yeni bir durumda kullanmak, hedefine ulaĢmak için dener, değiĢtirir,
               düzenler ve uygun olanını bulmaya çalıĢır. Bu aylardaki bebeklerin hareketleri ve davranıĢları
               daha  kasti  ve  maksatlıdır. Baktığı  çıngırağı  yakalamak  için davranıĢta  bulunur. KarmaĢık  bir
               dizi  hareketi  kasıtlı  oarak  sık  sık  tekrar etmekten  hoĢlanır.  Nesne  sürekliliği  hızlı  bir Ģekilde
               geliĢmektedir.

                     12.  aydan  18.  aya  kadar  bebekler  hareketlerinin  sonucunu  merak  ettikleri  için
               hareketlerini  kasıtlı  olarak  değiĢtirirler.  Bu  aylarda  bebek  bir  nesnenin,  bir  olayın  veya  bir
               durumun yeni, alıĢılmamıĢ olduğuna karar verebilmek amacıyla aktif olarak dünyasını araĢtırır,
               deneme  ve  yanılmalarla  keĢfeder.  Bu  aylarda,  yerden  çeĢitli  oyuncaklar  alıp  atmak  bebekler
               tarafından sıkça yapılan bir harekettir. Bebek, alıp atma davranıĢını farklı nesnelere uygulayarak
               sonuçlarını görmek ister. Nesne sürekliliği daha fazla geliĢmiĢtir ve bebekler görüĢ alanlarından
               çıkan  bir  nesneyi  ararlar.  Oyuncaklarının  nereye  saklandığını  görürlerse  doğru  yerde
               oyuncaklarını  ararlar.  Daha  önceki  aylarda  olduğu  gibi  oyuncağın  saklandığı  ilk  yeri  değil,
               saklandığını gördükleri son yeri ararlar.

                     18. aydan 24. aya kadar bebeklerin en önemli özelliği düĢünmenin baĢlamasıdır. Bebekler
               yaklaĢık  18.ay  civarında  sembollerle,  simgelerle  düĢünebilmeyi  baĢarır.  Olayları  artık
               zihinlerinde  hayal  edebilir  ve  böyle  herhangi  bir  olayı  kabul  etmeden  önce  o  olay  hakkında
               düĢünebilirler. Artık olayların sebeplerini, sonuçlarını, etkilerini az da olsa anlayabildikleri için
               problem çözmede, zahmetli bir yol olan deneme yanılma yolunu kullanmazlar. Bebek, zihninde
               deneme yanılma yapar. Bu aylarda, nesne sürekliliği tamamen geliĢmiĢtir.

                     Ġki üçyaĢ arasındaki çocuklarda zihinsel semboller geliĢmeye baĢlar, isim ve nesnelere ait
               hızla  geliĢen  bir  sözcük  hazinesi  oluĢur.  Nasıl  ve  niçinlerin  baĢladığı  bir  evredir.  Öğrendiği
               kavramları geniĢletmek için yeni detaylar katar. Artık kendine ait söyleyebildiği çocuk Ģarkıları
               vardır. Daha çok rengi tanıyabilmektedir. Günlük hayatta kullandığı nesneleri tanır, isimlerini
               söyler ve resimlerden gerçek nesneleri tanıyabilir. Kısa yönergelerini uygular. Diğer kiĢileri de
               oyununa dâhil etmeye baĢlar. Söylenen nesneyi parmağı ile gösterebilir.

                     Üç dört yaĢ arasındaki çocuklar resimli kitaptan ayrıntıları gösterir.Kendi baĢına resimli
               kitaba  bakarve  anlatılan  beĢ  dakikalık  bir  öyküyü  dinler  ve  öykü  ile  ilgili  basit  soruları
               cevaplandırır.Bazı sayıları tanır ve 2-3 nesneyi sayar. 1 sayısını kavram olarak bilir. Örneğin
               "Bana 1 tane ver." deyince 1 tane verir. Küçük, büyük kavramlarını bilir.Bir gün önce olmuĢ bir
               olayı hatırlar ve oluĢ sırasına uygun anlatır."ġimdi", "sonra" kavramlarını anlar. Kare, daire gibi
               Ģekilleri  tanır.  Tehlikelerden  kendisini  koramaya  baĢlar.Kırmızı,  sarı,  mavi  gibi  ana  renkleri
               tanıyabilir.4 - 8 parçalı eĢleĢtirme kartlarını eĢleĢtirebilir.4 - 6 parçalı bul yapı tamamlayabilir.
               Üç  değiĢik  Ģekli  (üçgen,  kare,  daire)  Ģekil  tablosuna  yerleĢtirebilir.1,  2,  3  sayısını  sırasıyla
               söyleyebilir.Birden fazla nesnelerin, çok olduğunu bilir ve çoğul olarak ifade edebilir.

                     BeĢ- altı yaĢ arasındaki çocuklar yakın geçmiĢteki olayları, olup bitenler arasında iliĢki
               kurarak anlatabilir. Etkinlik süresince dikkatini toplayabilir. Düzgün ve tam cümleler kurabilir
               ve  yedi  kelimeden  oluĢan  cümleleri  kurabilir.Ev  adresini  ve  kaç  yaĢında  olduğunu
               söyleyebilir.Gerçekleri hayallerle karıĢtırarak hikâyeler anlatabilir.Orijinal resim ile aynı resmin
               gölgesini eĢleĢtirebilir.Sayıları ezberleyebilir.1‟den 5'e kadar nesneleri dokunarak sayabilir.5'e
               kadar  sıra  dizisi  içindeki  sayıları  seçer  ve  isimlendirebilir.5'e  kadar  olan  sayı  kümelerini  ve

                                                         26
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37