Page 24 - Bilissel Gelisim
P. 24

     Organizasyon (örgütleme)
                          Dengeleme

                     Uyum (adaptasyon), bireylerinçevreye uyma Ģeklidir ve yaĢam boyu devam eder. Birey
               yeni yaĢantılar geçirdikçe bazen mevcut Ģemalar yetersiz hâle gelir. Yeni durumun anlaĢılması
               için  Ģemaların  birbiriyle  uyuĢması  gerekir.  Var  olan  bilgiyi  ayarlamayı  veya  Ģemaları  yeni
               bilgilere ve fikirlere uydurmayı içeren iĢlemdir.

                     Piaget‟e  göre  uyumun,  özümleme(asimilasyon)  ve  kendini  uydurma  (akamodasyon)
               olmak  üzereiki  hâli  vardır.  Özümleme,  yeni  bilgiyi  ve  fikirleri  almaya  ve  bunları  var  olan
               bilgilere  veya  Ģemalara  uygun  hâle  getirme,adapte  etmeiĢlemidir.  Yani“Yeni  karĢılaĢtığımbu
               bilgi,kazanım,fikir vb. önceden oluĢturduğum hangi Ģemanın içinde yer alabilir?” sorusu vardır.
               Bilgileri  kullanarak  uyum  sağlama  çabasıdır.Örneğin,  bebek  atma  ve  sallama  Ģemalarını
               kazanmıĢsa yeni eline verilen nesneleri atacak veya sallayacaktır.Böylece onu özümseyecektir.
               Kendini  uydurma,  önceden  var  olan  Ģemaları  değiĢtirip  yeni  Ģemalar  oluĢturmasıdır.  Bilgi
               dağarcığındaki  bilgilerin  bir  kısmını  yeniden  iĢleme  değiĢtirme  gereksinimini  duymadır.
               Örneğin bir kız çocuğu bir sincap gördüğü zaman „yavru kedi Ģeması‟naözümseyebilirancak
               annesi “O bir kedi değil.” dediğinde kedi ile sincap arasındaki farklılıkları gözlediğinde biliĢsel
               yapı  içine  sincap  uyum  sağlamaktadır.  Böylece  biliĢsel  yapılarla  dıĢ  dünyanın  yeni  yapıları
               birleĢir.

                     Çocuklar        sahip        oldukları       kategoriler       içine       yeni
               nesneleriyaözümseyerek(asimilasyon),yeni  bir  nesneye  yeni  bir  anlam  getirecek  ya  da  yeni
               nesneyi kendine uydurarak(akamodasyon) çevrelerine uyum (adaptasyon)sağlayacaktır.

                     Organizasyon  (örgütleme),doğuĢtan  getirilendüĢünme  süreçlerini  sistemli  ve  tutarlı
               organize etme iĢlevini içerir yani elde edilen bilgilerin daha sonra kullanılmak üzere benzerlik
               ve  farklılıklara  göre  sınıflanarak  gruplandırılması  iĢlemidir.YaĢ  ilerledikçe  yaĢantılar  yoluyla
               elde  edilen  bilgiler  gerektiğinde  kullanılabilmek  için  sistematik  biçimde  düzenlenir.ĠĢte  bu
               iĢleme örgütlenme denir.

                     Dengeleme,bireyin özümleme ve kendine uydurma yoluyla çevremize uyum sağlayarak
               dinamik  bir  dengeye  ulaĢma  sürecidir.  Böylelikle  bireyin  çevreyle  uyumu  ve
               dengesisağlanırancak denge durumu durağan değildir, çocuğun karĢılaĢtığı ile bildiği arasındaki
               uyuĢmazlık,  dengesizlik  durumunu  ortaya  çıkarır.  Dengesizlik  bireyi  yeni  karĢılaĢtığı  Ģeyi,
               zihnindeki  Ģemaya  uydurmaya  veya  biliĢsel  dengeyi  sağlamak  için  yeni  Ģema  oluĢturmaya
               zorlamaktadır. Ġnsan dengeleme sürecini harekete geçirerek etkili bir dengeleme gerçekleĢtirir.

               1.5. Piaget‟ninBiliĢsel GeliĢim Dönemleri

                     Piaget dünyayı keĢfetmek  ve anlamak için çocukların dört dönemden geçtiğini belirtir.
               Dönemlerin her biri yaĢla ilgilidir ve düĢünmenin ayrı dönemlerini ifade ederancak dönemler
               kesin olarak yaĢlarla sınırlı değildir, önemli olan dönemlerin birbirini izlemesi ve bu dönemlerin
               özellikleridir yani hiçbir kimse ve hiçbir müdahale dönemlerin sırasını değiĢtiremez, dönemler
               ardıĢıktır ve değiĢmez bir sıra izler.
                     Bu zihinsel geliĢim dönemleri:


                                                         18
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29