Page 33 - Bilissel Gelisim
P. 33

sayıları eĢleĢtirebilir.6 - 8 parçalı bir bul-yapı tamamlayabilir.1‟den 10‟a kadar olan nesneleri
               kullanarak toplama ve çıkarma yapar.Saat ve zaman kavramını anlamaya baĢlar.Yarım ve bütün
               olan  nesneleri  gösterebilir.Miktar  bildiren  ifadeler  kullanabilir.  Geometrik  Ģekilleri
               tanır.Görmeden dokunarak kumaĢların özelliklerini tanıyarak eĢleĢtirebilir.8 sayısının ardından
               gelen  sayının  ne  olduğunu  söyleyebilir.Nesnelerin  sıra  içindeki  pozisyonlarını  birinci,  ikinci,
               üçüncü  gibiisimlendirebilir.Sıra  ile  haftanın  günlerini  söyleyebilir.Anlatılan  bir  öyküdeki
               detayları hatırlayabilir.Bir olaydan sonra ne olabileceğini tahmin eder.

               1.7. 0-72 Ay Çocuklarının BiliĢsel GeliĢimlerinde Aile ve Öğretmen
               Desteği

                     Çocuklar yaĢları büyüdükçe farklı beceriler kazanmaktadır. Bu becerilerin neler olduğunu
               bilmek, çocuktan beklentilerin ve ona verilecek desteğin sağlıklı olmasını sağlamaktadır. Eğer
               çocuğun  ne  zaman  neyi  yapacağı  bilinmezse  onun  yapabileceklerinin  üstünde  veya  altında
               beklentiler  içinde  olunabilir.Örneğin;  merdivenleri  çıkmak  için  gerekli  bedensel  geliĢime
               ulaĢmamıĢ  bir  çocuk  bunu  yapmak  için  zorlanılırsa,  üzülecek  ve  kendine  güveni  azalacaktır.
               Sosyal  ve  duygusal  geliĢimini  olumsuz  etkileyecektir.  Aynı  Ģekilde  çocuk  yapabilecekleri
               konusunda  engellendiğinde  ise  bu  çocuk  bu  kez  kendine  güvenilmediğini,  yeterli  olmadığını
               düĢünebilecektir.

                     Yapabilecekleri  desteklenen  ve  baĢarıları  takdir  edilen  çocuğun  kendine  olan  güveni
               artacak ve daha fazla Ģey denemeye cesaret edecektir. Çocuk yaĢına uygun beklentiler yerine
               getirdiğinde  “BaĢardım.”  ve  “Yapabiliyorum.”  duygusunu  daha  yoğun  yaĢayacaktır.Buradaki
               önemli  nokta çocuğun  yapabildiklerini  iyi  gözlemleyip  ona  uygun  desteği  sağlamasıdır.
               Yapabildiklerini  takdir  etmek,  yapamadıkları  için  teĢvik  etmek  ve  uygun  zamanı  beklemek
               önemlidir.

                     Aileler  çocukları  oyun  oynarken  onların  oyunlarına  katılmaktan  çekinmemelidirçünkü
               beraber  oyun  oynarken  onları  daha  yakından  gözleme  ve  anlama  imkânı  bulmaktadırlar.Bu
               durum ailelerin hoĢuna gittiği kadar çocukların da hoĢuna gidecektir. Çocuklarla oyun oynarken
               her fırsat bir Ģeyler öğretmek için kullanılabilir.Oyun hakkında sorular soruponların sordukları
               soruları  mantıklı  cevaplarla  yanıtlamaya  çalıĢmak  faydalı  olacaktır.  Çocuklarla  konuĢurken
               konuĢmalarınızda  çeĢitli  kavramların  geçmesine  özen  göstermelisiniz.Ayrıca  çocukla
               beraberken ona “Aferin!”, “Çok iyi düĢündün.”, “Harika bir fikir!”, “Ne güzel fikirlerin var.”
               gibi çeĢitli olumlu pekiĢtireçlervermek faydalı olacaktır.

                     Okul  eğitiminde  ise  çocuklarla  her  gün  yapılacak etkinlikler,  günlük  yaĢam  için yeni
               bilgilerin  öğrenilmesine  kapı  açmaktadır.  Örneğin  birlikte  kurabiye  piĢirmek  hem  matematik
               hem  beslenme  bilgisini  içerir.Hayvanat  bahçesi,  tarihîmekânlar,  tiyatro  salonları,  konserler
               çocuğun öğrenmesi  ve  keyif alması  için  çok  iyi birer  seçenektir.  Çocuklar  dâhil  oldukları  bu
               etkinlikleri  anlatım-öğrenme  yoluyla  edincekleri  bilgilere  tercih  eder.  Bu  tür  etkinlikler  ile
               çocukların  ilgi  alanları  geniĢletebilir,  yetiĢkinlik  hayatında  da  devam  ettirebileceği  farklı
               hobiler, ilgiler keĢfetmesini sağlanabilir. Çocukların“Neden?”sorusunu cevaplamak onlara yeni
               bakıĢ açıları kazandıracaktır.Günlük yaĢamdaki her yeni, farklı eğitim durumunu yeni bilgilere
               dönüĢtürmek eğitimcinin elindedir.



                                                         27
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38