Page 33 - Bilissel Gelisim
P. 33
sayıları eĢleĢtirebilir.6 - 8 parçalı bir bul-yapı tamamlayabilir.1‟den 10‟a kadar olan nesneleri
kullanarak toplama ve çıkarma yapar.Saat ve zaman kavramını anlamaya baĢlar.Yarım ve bütün
olan nesneleri gösterebilir.Miktar bildiren ifadeler kullanabilir. Geometrik Ģekilleri
tanır.Görmeden dokunarak kumaĢların özelliklerini tanıyarak eĢleĢtirebilir.8 sayısının ardından
gelen sayının ne olduğunu söyleyebilir.Nesnelerin sıra içindeki pozisyonlarını birinci, ikinci,
üçüncü gibiisimlendirebilir.Sıra ile haftanın günlerini söyleyebilir.Anlatılan bir öyküdeki
detayları hatırlayabilir.Bir olaydan sonra ne olabileceğini tahmin eder.
1.7. 0-72 Ay Çocuklarının BiliĢsel GeliĢimlerinde Aile ve Öğretmen
Desteği
Çocuklar yaĢları büyüdükçe farklı beceriler kazanmaktadır. Bu becerilerin neler olduğunu
bilmek, çocuktan beklentilerin ve ona verilecek desteğin sağlıklı olmasını sağlamaktadır. Eğer
çocuğun ne zaman neyi yapacağı bilinmezse onun yapabileceklerinin üstünde veya altında
beklentiler içinde olunabilir.Örneğin; merdivenleri çıkmak için gerekli bedensel geliĢime
ulaĢmamıĢ bir çocuk bunu yapmak için zorlanılırsa, üzülecek ve kendine güveni azalacaktır.
Sosyal ve duygusal geliĢimini olumsuz etkileyecektir. Aynı Ģekilde çocuk yapabilecekleri
konusunda engellendiğinde ise bu çocuk bu kez kendine güvenilmediğini, yeterli olmadığını
düĢünebilecektir.
Yapabilecekleri desteklenen ve baĢarıları takdir edilen çocuğun kendine olan güveni
artacak ve daha fazla Ģey denemeye cesaret edecektir. Çocuk yaĢına uygun beklentiler yerine
getirdiğinde “BaĢardım.” ve “Yapabiliyorum.” duygusunu daha yoğun yaĢayacaktır.Buradaki
önemli nokta çocuğun yapabildiklerini iyi gözlemleyip ona uygun desteği sağlamasıdır.
Yapabildiklerini takdir etmek, yapamadıkları için teĢvik etmek ve uygun zamanı beklemek
önemlidir.
Aileler çocukları oyun oynarken onların oyunlarına katılmaktan çekinmemelidirçünkü
beraber oyun oynarken onları daha yakından gözleme ve anlama imkânı bulmaktadırlar.Bu
durum ailelerin hoĢuna gittiği kadar çocukların da hoĢuna gidecektir. Çocuklarla oyun oynarken
her fırsat bir Ģeyler öğretmek için kullanılabilir.Oyun hakkında sorular soruponların sordukları
soruları mantıklı cevaplarla yanıtlamaya çalıĢmak faydalı olacaktır. Çocuklarla konuĢurken
konuĢmalarınızda çeĢitli kavramların geçmesine özen göstermelisiniz.Ayrıca çocukla
beraberken ona “Aferin!”, “Çok iyi düĢündün.”, “Harika bir fikir!”, “Ne güzel fikirlerin var.”
gibi çeĢitli olumlu pekiĢtireçlervermek faydalı olacaktır.
Okul eğitiminde ise çocuklarla her gün yapılacak etkinlikler, günlük yaĢam için yeni
bilgilerin öğrenilmesine kapı açmaktadır. Örneğin birlikte kurabiye piĢirmek hem matematik
hem beslenme bilgisini içerir.Hayvanat bahçesi, tarihîmekânlar, tiyatro salonları, konserler
çocuğun öğrenmesi ve keyif alması için çok iyi birer seçenektir. Çocuklar dâhil oldukları bu
etkinlikleri anlatım-öğrenme yoluyla edincekleri bilgilere tercih eder. Bu tür etkinlikler ile
çocukların ilgi alanları geniĢletebilir, yetiĢkinlik hayatında da devam ettirebileceği farklı
hobiler, ilgiler keĢfetmesini sağlanabilir. Çocukların“Neden?”sorusunu cevaplamak onlara yeni
bakıĢ açıları kazandıracaktır.Günlük yaĢamdaki her yeni, farklı eğitim durumunu yeni bilgilere
dönüĢtürmek eğitimcinin elindedir.
27