Page 28 - Bilissel Gelisim
P. 28

1.5.2. ĠĢlem Öncesi Dönem (2-7 yaĢ)

                     DüĢünmenin niteliği değiĢir.Çocuk yakın duyusallara bağlı değildir. Bu dönemde deneme
               yanılma    yöntemi    ağır   basar.   Örneğin,    “Yavrum     ona    dokunma!”,“Canın
               yanar!”,“Uffolursun!”gibi uyarılar pek etkili olmaz. Çocuk bir kez yanar, düĢer ve canı yanarsa
               zararı fark eder.

                     Piaget‟nin iĢlem öncesi dönemi iki aĢamada incelediği görülür:

                          Ön yargı aĢaması ( 2- 4 yaĢ)
                          Önsezi aĢaması (4-7 yaĢ)

               1.5.2.1. Ön Yargı AĢaması (2- 4 YaĢ)

                     Dilin  hızla  geliĢtiği  bir  dönemdir.  Burada  dilin  programlı  bir  Ģekilde  verilmesi
               anlaĢılmamalıdır.  Aksine  dil  yaĢamın  doğal  akıĢı  içinde  gerçekleĢir.  Kendi  kendilerine
               konuĢur,karĢılıklı  konuĢmalara  girmezler.  Eğitimci,anne-baba  çocuğu  kavram,  sözcük
               öğretimine zorlamamalıdır.Örneğin çocuk televizyon izlerken de sözcük dağarcığına yeni Ģeyler
               eklemektedir.  Hatta  yetiĢkinleri  ĢaĢırtıcak  ölçüde  yenilikliklerle  dolmaktadır.  Piaget‟ye  göre
               çocuğun  sembolleĢtirme  fonksiyonunu  geliĢtirmesi,  dili  çabuk  öğrenebilmesini  sağlar.  Dilde
               sembol  kullanmayı  öğrenen  çocuğun,  problem  çözme  becerisi  geliĢir  ve  yetiĢkinlerin
               konuĢmalarını anlayabilir. Ayrıca sembol kullanmayı öğrenen çocukhayal gücü oyunlarını da
               oynar.  Örneğin  yeĢilliklerden  kuzuların  „meemee‟  seslerini  duyan  çocuk,  oyuncaklarından
               beyaz olan peluĢ oyuncağı gördüğünde „meemee‟ sesini verip çiftlik kurabilir.

                     Empatiden yoksundurlar ve benmerkezcilik(egosantirizm) vardır. HerĢeyin merkezinde
               kendisinin  olduğunu  sanmaktadır.  Çocuğun  bilerek  ve  isteyerekkoĢulları  kendi  çıkarları
               doğrultusunda değiĢtirmesi; kendi görüĢ açısıyla, baĢka bir kiĢinin görüĢ açısını değerlendirmesi
               ve  diğerlerinin  yeterli  olmayıĢına  kanaat  getirmesine  benmerkezcilik(egosantirizm)  denir.
               Örneğin çocuk meyveli dondurma seviyorsa herkesin sevdiğini düĢünür. Burada unutulmaması
               gereken  nokta,  benmerkezcilik  çocuğun  biliĢsel  yapılarının  yeterince  geliĢmediğinden
               kaynaklanmaktadır.Kendi  bakıĢ  açısıyla  bakmasından  kaynaklanır.Hayvan  beslemek,bitki
               bakmakonlarınduygudaĢlık (empati)kurma becerilerinin geliĢimine faydalı olacaktır.

                     Objeleri  tek  özelliğe  göre  sınıflandırır.Örneğin  papatyanın  çiçekler  grubuna  girdiğini
               kavramada  zorlanır.Mantıkları  değiĢken  ve  yüzeyseldir.Örneğin  fareler  evde  yaĢadıkları  için
               evcil hayvanlardır.Yada hergün kahvaltıda yumurta yiyen çocuk,bir sabah yumurta yemediğinde
               o gün kahvaltı yapmadığını söyleyebilir.

                     Sembolik  oyun(oyuncağı)  benimser,  taklit  edebildikleri  gibi  tamamen  özgürde
               kalabilirler.Sembolik  oyunlar  aracılığıyla  çatıĢmaları  dıĢarı  yansıtırkenduygusal  dengesini
               sağlar. Örneğin boĢ bardaktan su içer, sopadan at, tencereden direksiyon vb. yapar.

                     Bu dönemin özelliklerinden biride animizmdir. Yani cansız varlıkları canlı zannetmesidir.
               Çocuk  henüz  bu  ayrımı  yapabilecek  biliĢsel  olgunlağa  eriĢmemiĢtir.Örneğin  oyuncak  ayısını
               çok  seven  çocuğa  annesi  uyku  saatinde    “Bak  ayının  çok  uykusu  gelmiĢ,o  uyuyacakmıĢ.”


                                                         22
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33