Page 26 - Bilissel Gelisim
P. 26

HoĢlarına giden davranıĢları tekrarlamaya ve kendilerine uyarlamaya baĢlarlar.Yani farklı duyu
               organlarındaki  Ģemalar  arasında  eĢgüdüm  baĢlar.  Genellikle  bu  davranıĢları  tesadüfen  bulur.
               Örneğin, bebek yanlıĢlıkla parmağını ağzına yaklaĢtırarak emmeye baĢlar. Bu davranıĢ hoĢuna
               gittiğinde bebek tekrar emmek için o parmağını aramaya baĢlar. Emme Ģeması hoĢuna giderse
               bebek bunu tekrarlar.Yada bacaklarını hareket ettiren çocuk, neĢeyle bacaklarını birbirine vurur.
               Bu  etkinlikler  tesadüfen  bir  kere  yapıldığında  bebek  memnun  kalırsa  hareketi  tekrarlar.  Bu
               duruma birinci döngüsel tepki denir. Bu tepkiler haz veren bir olayı tekrarlamak için bebeğin
               çabası üzerine kurulmuĢ Ģemalardır. Bebek alıĢkanlıkları ve döngüsel tepkileri tekrarladığında
               bu alıĢkanlıklar ve döngüsel tepkiler kalıplaĢır.

               1.5.1.3. Ġkinci Döngüsel Tepkisel AĢaması (4-8 Ay)

                     Bebek  ancak  baĢka  nesneler  üzerinde  yoğunlaĢan  tekrarlanan  davranıĢlar  aĢamasına
               geldiğinde kendi vücudu dıĢında birĢeylerle ilgilenmeye baĢlar.Bedeni dıĢındaki olayların daha
               fazla  farkındadır.  Bu  aĢamada  çocuğun  tepkileri  döngüseldir  yani  hoĢuna  giden  davranıĢları
               tekrar  etmeye  baĢlar.Bir  çeĢit  deneme  yanılma  yoluyla  öğrenmeyi  gerçekleĢtirir.Ġlginç  sonuç
               oluĢturan  bu  davranıĢların  tekrarlanmasına  ikinci  döngüsel  tepkinedir.  Örneğin,  bebek
               çıngırağını sallar, ilginç ses duyar, çıngırağı tekrar sallar, sesi bir defa daha duyar ve tekrarlar.
               Taklit geliĢebilirancak Piaget bu aĢamada çıngırağın bebeğin uzanamayacağı bir yerde durması
               durumunda  bebeğin  çıngırağı  bulma  ve  sallama  amacını  gerçekleĢtiremeyeceğini
               savunmaktadır.Yani bebeğin çınğırağı sallanma davranıĢının sadece elinde çıngırak bulunduğu
               için gerçekleĢtiğini düĢünmektedir.






















                                           Resim 1.2: Mobille oynayan bebek

                     Görsel alandan uzaklaĢan nesnelerin devamlılığı hakkında bir fikri yoktur.  Dört buçuk
               aylık bir bebek gördüğü nesneyi yakalar, onunla çeĢitli durumlarda oynar. Örneğin top bebeğin
               elinden alınıp saklandığı zaman topun alındığı yöne doğru elini uzatır ama aramak için bir çaba
               içine girmez, topu unutur ve topun kaybolduğunu zanneder. Görme alanının dıĢındaki nesneler
               yok  demektir.  Bebek  için topu tekrar ortaya  çıkardığımızda  çok  ĢaĢırır.  Bundan  dolayı  “ce-e
               oyunu” gibi insanların ve nesnelerin kaybolup tekrar ortaya çıktığı oyunlar hoĢuna gider.




                                                         20
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31