Page 30 - Bilissel Gelisim
P. 30
Ġki sırada eĢitsayıda nesne Çocuk araları
olup olmadığısorulduğunda açılaraksıralananın daha
çocuk eĢit sayıdaolduğunu uzunolduğunu söyler.
belirtir.
Uzunluk 6 veya 7
yaĢ
Çocuk her iki çubuğunaynı Çocuk üstte yer alan
uzunlukta olduğunu çubuğundaha uzun olduğunu
ifadeeder. ifade eder.
Sıvı Ortalama
6 yaĢ
Çocuk ikibardakta da eĢit Çocuk uzun bardaktaki
miktarda suolduğunu söyler. suyundaha fazla olduğunu ifade
eder.
Kütle ve 6veya7
Madde yaĢ
Aynı büyüklükteki iki Hamur topun biri sosis
hamurtop, çocuğa gösterilip hâlinegetirilerek çocuğa “EĢit
eĢit olupolmadığı mi?” diyesorulur.Çocuk sosis
sorulduğunda çocukeĢit Ģeklinde olanındaha fazla
olduğunu söyler. olduğunu ifade eder.
Tablo 1.5: ĠĢlem öncesi dönem (2-7 yaĢ)
Çocuklar, nesnelerin görünümündeki farklılıklara ve yüzeysel değiĢikliklere rağmen
değiĢmeyeceğini anlayamazlar. Örneğin altı, yedi yaĢlarındaki bir çocuğa “Bir kilo demir mi,
bir kilo pamuk mu ağırdır?” dediğinizde farklı cevaplar verir. Ancak on iki yaĢına gelmiĢ bir
çocuk bu yanılgıya düĢmeyecektir.
1.5.3. Somut ĠĢlemler Dönemi (7-11 YaĢ)
Çocuk bu dönemde daha önceki dönemlerinden kazandığı alt yapıları kullanarak daha
karıĢık zihinsel iĢlemler yapabilir ve somutlaĢtırma Ģartıyla zihinsel iĢlemleri yapabilir. Örneğin
dönemin ilk baĢlarında misketlerle basit toplama çıkarma iĢlemlerini yapması istenebilir. Ancak
bu iĢlemi zihinden (soyut) yapmasını beklememek gerekir.
Maddenin korunumu kazanılır. Nesneleri belli özelliklerine göre(uzunluklarına,
geniĢliklerine) sıralayabilirler. Örneğin,Efe uzun boyludur, ama Ece sınıfın en uzun boylusudur.
Bu grupta en uzun boylunun Ece olduğunu söyleyebilir.
24