Page 30 - Bilissel Gelisim
P. 30

Ġki sırada eĢitsayıda nesne   Çocuk araları
                                        olup olmadığısorulduğunda    açılaraksıralananın daha
                                        çocuk eĢit sayıdaolduğunu    uzunolduğunu söyler.
                                        belirtir.
                  Uzunluk    6  veya  7



                             yaĢ









                                        Çocuk  her  iki  çubuğunaynı  Çocuk    üstte   yer    alan
                                        uzunlukta          olduğunu  çubuğundaha  uzun  olduğunu
                                        ifadeeder.                   ifade eder.
                  Sıvı       Ortalama
                             6 yaĢ


                                        Çocuk  ikibardakta  da  eĢit   Çocuk   uzun     bardaktaki
                                        miktarda suolduğunu söyler.   suyundaha fazla olduğunu ifade
                                                                     eder.
                  Kütle  ve  6veya7
                  Madde      yaĢ

                                        Aynı     büyüklükteki    iki  Hamur    topun   biri   sosis
                                        hamurtop,  çocuğa  gösterilip  hâlinegetirilerek  çocuğa  “EĢit
                                        eĢit           olupolmadığı  mi?”  diyesorulur.Çocuk  sosis
                                        sorulduğunda       çocukeĢit  Ģeklinde   olanındaha   fazla
                                        olduğunu söyler.             olduğunu ifade eder.

                                         Tablo 1.5: ĠĢlem öncesi dönem (2-7 yaĢ)
                     Çocuklar,  nesnelerin  görünümündeki  farklılıklara  ve  yüzeysel  değiĢikliklere  rağmen
               değiĢmeyeceğini anlayamazlar. Örneğin altı, yedi yaĢlarındaki bir çocuğa “Bir kilo demir mi,
               bir kilo pamuk mu ağırdır?” dediğinizde farklı cevaplar verir. Ancak on iki yaĢına gelmiĢ bir
               çocuk bu yanılgıya düĢmeyecektir.

               1.5.3. Somut ĠĢlemler Dönemi (7-11 YaĢ)

                     Çocuk  bu  dönemde  daha  önceki  dönemlerinden  kazandığı  alt  yapıları  kullanarak  daha
               karıĢık zihinsel iĢlemler yapabilir ve somutlaĢtırma Ģartıyla zihinsel iĢlemleri yapabilir. Örneğin
               dönemin ilk baĢlarında misketlerle basit toplama çıkarma iĢlemlerini yapması istenebilir. Ancak
               bu iĢlemi zihinden (soyut) yapmasını beklememek gerekir.

                     Maddenin  korunumu  kazanılır.  Nesneleri  belli  özelliklerine  göre(uzunluklarına,
               geniĢliklerine) sıralayabilirler. Örneğin,Efe uzun boyludur, ama Ece sınıfın en uzun boylusudur.
               Bu grupta en uzun boylunun Ece olduğunu söyleyebilir.





                                                         24
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35