Page 27 - Bilissel Gelisim
P. 27

1.5.1.4. Ġkinci Döngüsel Tepkilerin Koordinasyonu ve Amaca Yönelik DavranıĢlarAĢaması
               (8-12 Ay)

                     Maksatlı araç-amaç davranıĢları açıkça görülür. Bebek istediği Ģeyin peĢinden gitmekle
               kalmaz bunun için iki Ģemayı birleĢtirir. Örneğin  oyuncağı  gözünün  önünde,  bir  örtünün  altına
               saklandığında  örtüyü  kaldırıp  oyuncağını  arar.  Ancak  oyuncağı,  ilk  saklandığı  yerden  alınıp
               baĢka  bir  yere  saklandığında  bebekte  hâla  ilk  saklandığı  yerde  arama  eğilimi  vardır.Piaget
               çocuğun  bir  amaca  ulaĢmak  için  plan  yaptığını  ileri  sürer.  Çocuk  bir  oyuncağı  elde  etmek
               amacıyla önce hareketli bir nesneyi yerinden oynatmak veya oyuncağına ulaĢmasını engelleyen
               bir  nesneyi  kenara  itmek  için  geliĢtirdiği  vurma  Ģemasını,  uzanma  ve  kavrama  Ģemalarıyla
               birleĢtirebilir. Vurma Ģemasını yeni bir durumda değil, belirli bir hedefe ulaĢmak için ara adım
               olarak kullanınır.

               1.5.1.5. Üçüncü Döngüsel Tepkiler, Yenilik, Merak AĢaması (12-18 Ay)

                     Bu  dönemde  yürüme  yeteneğini  kazanan  çocuk  dünyayı  keĢfe  çıkmıĢtır.  Böylelikle
               deneyimleri  daha  da  artar.Bebeklerin  merakı,  onları  farklı  nesneleri  denemeye  iter.  Bebek,
               nesnelerle oynamanın ya da nesneleri yönlendirmenin yeni yollarını arar,deneyler baĢlar. Çok
               etkin  amaca  yönelik  davranıĢlar  görülür.Nesnelerin  özelliklerini  ve  çeĢitlerini,hareketlere
               verdiği  yanıtlarıöğrenmek  için  bebek  deneme-yanılma  yöntemini  kullanır.DüĢen,akan
               nesnelerin  özelliklerini  çok  ilginç  bulur.  Genellikle  bilerek  devirip  akıĢını  izlerler.  Daha
               sonraları  farklı  noktalardaki  nesnenin  durumunu-yükseklik  veya  uzaklık  değiĢtiğinde  neler
               olduğunu-  merak  eder.Örneğin  lastik  topun  yerden  zıplatılabildiğinive  bardağa  geldiğinde
               bardağı devrildiğini öğrenir. Böylelikle değiĢen Ģemalarla daha çok Ģey öğrenir. Bebeğin yeni
               araçları keĢfetme eğilimi gösterdiği bu dönemde, üçüncü döngüsel tepkiler görülür.Ġlk eylemi
               tekrarlamakla  yetinmez,  bunun  çeĢitlerini  denemeye  baĢlar.Örneğin  annenin  gülmesi
               tetikleniyor mu diye görmek için yeni sesler ve yeni yüz ifadeleri dener.

               1.5.1.6. Zihinsel Kombinasyonlar ve Problem Çözme AĢaması (18-24 Ay)

                     Nesne  yada  olayları  temsil  eden  simge  kullanımını  geliĢtirir.  Örneğin,resim  yapmak,
               karalama deneyimleri sembolik süreçlere dayanır. Çocuk gerçek nesneleri temsil eden bir dizi
               çizgi  çizer.  Hayali  oyunlar  sırasında  nesneler  gerçekte  oldukları  durumdan  farklıymıĢ  gibi
               davranır.  Ayrıca  çocuğun  bir  hareketi  görmesinin  üzerinden  biraz  zaman  geçtikten  sonra
               tekrarlamasına  ertelenmiĢ  taklit  denir.  Annesinin  bebeğine  oynattığı  bir  oyunu,  oyuncak
               bebeklerine yaparken görebiliriz. Bebek karĢısına çıkan problem durumlarına çözüm bulduğu
               sürece  zihinsel  birleĢimler  (kombinasyonlar)kurabilir.  Örneğin  birkaç  ay  öncesine  kadar
               televizyondan gelen sesi dıĢarıdan gelen seslerden dolayı duyamayan ve çaresiz kalan çocuk,
               odanın  kapısını  kapatarak  sesi  engellemeyi  baĢarır.Kapının  sesi  nasıl  etkileyeceğini  artık
               anlamaktadır.Çocuk  masanın  altına  kaçan  bir  topu  yakalamak  için  masanın  diğer  tarafına
               geçerek  topu  karĢılayabilir.  Yani  bebek  için  nesne  devamlılığının  kazanılmasında  en  baĢarılı
               dönemdir.Bu örnekler artık bebeklerin düĢünebildiklerini, kendilerini çeĢitli sonuçlara götürecek
               plan ve düĢünceler geliĢtirebildiklerini göstermektedir.







                                                         21
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32