Page 31 - Bilissel Gelisim
P. 31

Mantıksal  düĢünme  geliĢir.Somut  yollarla  problem  çözer,soyut  problemleri  henüz
               çözemez.Örneğin  “Senin  üç  portakalınla  benim  iki  portakalım  kaç  portakal  eder?”  diye
               sorduğumuzda problemi zihinsel olarak çözebilir.

                     Üst düzey gruplama yapabilir. Örneğin;taĢıt araçlarını sınıflarken havada,karada ve suda
               olmak üzere gruplayabilir.

                     Benmerkezcilikten uzaklaĢır duygudaĢlık (empati)kurabilir. Olayları dünyayı baĢkalarının
               bakıĢ açısından da görebilir.Çocuklar bu dönemde dili etkin bir Ģekilde kullanmalarına rağmen
               vatan, millet ve ülke gibi soyut kavramları anlayamaz. Örneğin,“Sakla samanı, gelir zamanı.”
               atasözünde kastedilenin gerçek saman olmadığı anlatılmalıdır.

               1.5.4. Soyut ĠĢlemler Dönemi (11- üstü YaĢ)

                     DüĢünceler  hakkında  düĢünbilme  yetisinin  kazanıldığı  bir  dönemdir.Kuramın  en  üst
               düzey  becerileridir.  Ancak  bu  döneme  gelene  kadarzengin  deneyim  ve  doğru  modellerle
               karĢılaĢmayan çocuk zorluk çekecektir. Ergenlik döneminde yine ergenin kendisiyle yoğun ilgili
               olması  sonucu  ergen  benmerkezci  dediğimiz  bir  yapı  içindedir.  Örneğin  “Kimse  beni
               anlayamaz.”“Kimse  yaĢadıklarımı  yaĢamadı.”  gibi  dıĢavurumları  vardır.  Bu  dönemde  anne
               babanın  ergenlere  bazen  yetiĢkin  bazen  de  çocuk  gibi  davranmaları,  ergenlerin  kendilerini
               tanımalarında sıkıntılar yaĢatabilir.

               1.6. 0-72 Ay Çocuklarının BiliĢsel GeliĢim Özellikleri

                     Doğumdan birinci ayın sonuna kadar bebek doğuĢtan getirdikleri reflekslerini yoğun bir
               Ģekilde  kullanır.  Duyularından  gelen  bilgiyi  düzenleyemez  ve  baktıkları  nesneyi  yakalamaz.
               Meme verilmese bile bebek, meme ucunu bulmayı bir Ģekilde öğrenir ve aç olmasa da emer.
               Nesne  sürekliliği  yoktur.  Herhangi  bir  nesnenin  varlığını  veya  yokluğunu  tahmin  edemez  ve
               bilemez.

                     1. aydan 4. aya kadarbebekler, emme davranıĢı gibi haz veren davranıĢları tekrar eder.
               Bebeğin  bütün  davranıĢları  kendi  bedeninde  odaklanır.  Birgün  bebek  parmağı  ağzındayken
               parmağını  emer,  sever  ve  deneme  yanılma  yoluyla  tekrar  yapmayı  dener,devam  etmek  için
               bilerek çaba gösterir. Bebekler bu aylarda duyu organları yoluyla gelen bilgileri düzenlemeye
               baĢlar.  Bebek,  annesinin  sesini  duyduğunda  sese  yönelir  ve  sonunda  bu  sesin  annesinin
               olduğunu keĢfeder. Böylece dünyası anlam kazanmaya baĢlar. Nesne sürekliliği henüz yoktur.
               Bebek bu aylarda hareket eden bir nesneyi gözleriyle takip edebilir ama pasif bir Ģekilde bakar.

                     4. aydan 8. aya kadar bebekler çevreleriyle daha çok ilgilenir.Bedeni dıĢındaki nesnelere
               yönelir  ve  hareketlerinin  çevrede  yarattığı  sonuçlar  üzerine  dikkatini  yoğunlaĢtırır.  Mesela
               çıngırağın  sesini  duyabilmek  amacıyla  sallar.  Bebeğe,  bastırınca  veya  sallayınca  ses  çıkaran
               veya ipini çekince hareket edip ses çıkaran oyuncaklar vermek bebeğin hem zihinsel geliĢimini,
               hem de kiĢilik geliĢimini desteklemek açısından yararlıdır. DavranıĢlarıyla çevre üzerinde etkili
               olduğunu  ve  ancak  kendisi  bir  harekette  bulunursa  belli  bir  sonuca  ulaĢacağını  farkettiği  bir
               dönemdir.Nesne sürekliliği bu aylarda geliĢmeye baĢlar.



                                                         25
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36