Page 23 - Bilissel Gelisim
P. 23

     Anne hastalık düzeyinde kaygılıysa veya annenin zihinsel hastalığı varsa çocuğa
                           karĢı  duyarlı  ve  istekli  olmayacaktır.  Bu  durum  iletiĢim  kalitesini  ve  IQ‟yu
                           olumsuz etkileyecektir.

                          Bebeklikte anne/bakım veren ile çocuk arasındaki iliĢkinin yetersizliğiyine zengin
                           çevreyi  oluĢturamayan  ve  çocuğun  yeni  becerilere  ulaĢmasını  engelleyen  bir
                           durumdur.

                     Bebeklere  uygulanan  IQ  testlerinden  en  yaygını  Bayley  Bebek  GeliĢimi  Ölçekleri‟dir.
               Burada bebeklerin henüz sahip olmadığı okul becerilerinin yerine tavana asılı duran çıngırağa
               uzanmak,  küplerden  kule  yapmak  gibi  duyusal  ve  motor  becerileri  test  edilir.  Ülkemizde  6
               yaĢından küçük çocuklar için uygulanan diğer değerlendirme araçları, Ankara GeliĢim Tarama
               Envanteri ve Denver II GeliĢim Testi‟dir.

               1.4. Piaget‟ninBiliĢsel GeliĢim Kuramı

                     YaĢamın ilk yıllarında bilĢisel yapılar az ve daha temel düzeyde olurken yıllar geçtikçe
               olgunlaĢma  ve  deneyimle  gittikçe  geliĢir.  Örneğin  saymaile  ilgili  kavramlaĢtırma  farklarını
               görmek  açısından yedi ve onyedi yaĢlarında iki kiĢiyi ele alalım.  Yedi yaĢındaki bir çocuğa
               “Say  bakalım.”  denildiğinde  çocuk  tereddüt  etmeden  ‟1,2,3,4,5…‟diye  saymaya
               baĢlayacaktır.Onyedi  yaĢındaki  genç  ise  bu  soruyu  “Neyi,  Neden?”  diye  cevaplayacaktır.  Bu
               biliĢsel yapıların geliĢmiĢliğine bağlı olarak yapabilmektedir.

                     Piaget, zihinsel etkinliklerin nasıl oluĢtuğu üzerinde odaklanarak kuramını geliĢtirmiĢtir.
               Piaget  çocuklara  çeĢitli  problemler  vererek  bunları  çözerken  kullandıkları  mekanizmaları  ve
               zihinsel  iĢlemlerini  gözlemlemiĢtir.Ġncelemeler  sonucunda  çocuklar  arasında  gözlenen
               performans  farklılıklarının  sahip  oldukları  bilgi  birikiminden  çok  durumu  olayı  problemi
               kapsamlı  hâlde  ele  almaları  ve  daha  karmaĢık  zihinsel  iĢlemlerde  bulunmalarından
               kaynaklandığını saptamıĢtır.

                     Piaget kuramının büyük bir kısmı, Ģema kavramı etrafında tasarlanmıĢtır. ġema, çevreyi
               anlamak  ve  cevap  vermek  için  düzenlenen  hareketlerin  temelini  oluĢturan  biliĢsel  bir
               yapıdır.KiĢilere,  nesnelere  veya  olaylara  onların  anlamını  oluĢturmak  için  uygulanan  örgütlü
               düĢüncedir.  Çocuklar  dünya  ile  baĢa çıkmak  içinoyun  ve  diğer  etkinlikler  sırasında  çevre  ile
               karĢılıklı etkileĢimler yoluyla kavram geliĢtirir ve modeller oluĢtururlar. Bu öğelerin tümü Ģema
               kavramını oluĢturur.ġemalar doğuĢtan gelmezancak insanın dünayaya gelirken oluĢturduğu ilk
               Ģema emme Ģemasıdır,uzun süre sonra değiĢime uğrar.

                     Piaget zihinsel Ģemalara operasyon ismini verir. Örneğin, bebek baĢlangıçta küp blokları,
               emme  Ģeması  olarak  algılarken  büyüdükçe  onları  birbirine  vurabileceğini,  üst  üste
               koyabileceğini,  köprü  yapabileceğini  kavrayarak  yeni  Ģemalar içinde  küp  blokları  algılamaya
               devam eder.

                     Piaget‟ye göre biliĢsel geliĢim bazı temel prensiplere dayanmaktadır:

                          Uyum (adaptasyon)


                                                         17
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28