Page 22 - Bilissel Gelisim
P. 22

Piaget‟e göre zekâ;biyolojik uyumun özel bir hâlidir ve dinamik bir dengesi vardır.

               1.3.2. Zekâyı Belirleyen Faktörler

                     Kalıtım  zekânın  oluĢumundaetkilidir  fakat  zekâ  sadece  genetik  aktarımla
               açıklanamaz.Çevrenin zekâ üzerindeki etkisi yadsınamaz. Her ne kadar kalıtımın IQ puanlarını
               güçlü  bir  Ģekilde  etkilediğini  gösteren  araĢtırmalar  bulunsadainsan  zekâsının  büyük  oranda
               kalıtımdan  etkilendiğini  söylemek  mümkündür.Tek  baĢına  kalıtım  veyaçevre  zekâ  üzerinde
               etken  oluĢturamaz.FarklıkoĢullarda  yetiĢen  tek  yumurta  ikizlerinin  zekâlarının  farklılaĢtığı;
               aynıailedeyetiĢtirilenlerinse benzer zekâ düzeyinesahip olduğusavunulmaktadır.

                     Çevre  ve  zekâ;  çocuğun  doğuĢtan  getirdiği  zihinsel  potansiyelini  kullanmak  ve
               yeteneklerini  geliĢtirmek  için  zengin  uyarıcılarla  donatılmıĢ  bir  çevreye  ihtiyaç  vardır.ÇeĢitli
               araĢtırmalar kültürel çevrenin zekâ ile yakından iliĢkili olduğunu ortaya çıkartmıĢlardır.

                     Çocuğun zekâsını olumsuz etkileyen çevre faktörleri Ģu Ģekilde sıralanabilir:

                          Yapılan  araĢtırmalar  sonucunda;  toplumsal  sınıf  farklılıklarıyoksul,  orta  sınıf
                           ailenin  çocuğu  ile  toplumsal  statüsü(eğitimi  ve  geliri)  yüksek  olan  ailelerin
                           çocukları arasında IQ farkı olabilir.

                          Aile-çocuk etkileĢimi, çok önemlidir. Toplumsal sınıf farklılıklarının dezavantajını,
                           ortadan  kaldırabilecek  bir  öneme  sahiptirancak  etkileĢimin  az  olduğu  veya
                           olmadığı  ailelerde  durum  tam  tersi  olacaktır.  Yani  yüksek  entelektüel  geliĢime
                           imkânı olsa da IQ bundan olumsuz etkilenecektir.

                          Psikologlar  kardeĢ  sayısı  ve  doğum  sırasını  yeni  yeni  araĢtırmalarla  incelemeye
                           baĢlamıĢtır.Çocuk   sayısı    ve    çocuğun     ailedeki    konumu,zekâyı
                           etkilemektedir.Belirgin farklılıklar oluĢturmaktadır. Örneğin; ailedeki çocuk sayısı
                           ne kadar fazlaysa IQ düzeyi o kadar düĢüktür.En büyük çocuğun IQ‟ su ortalama
                           olarak daha yüksektir. Yakın aralıklarla doğan çocukların IQ‟ları uzun aralıklarla
                           doğanlara göre daha düĢüktür.


                          Ülkenin  eğitim  politikaları,  okul  deneyimleri  ise  Ģöyle  açıklanabilir,  olumsuz
                           koĢullardan gelen ailelerin çocukları okul eğitiminden daha fazla etkilenmektedir
                           yani  okulun  eğitimi  iyi  ise  çocuğun  bütün  yaĢamı  değiĢebilir,  IQ  puanları
                           yükselebilir. Ancak okullarda uygulanan müdahale, destek vb. programlar yok ise
                           çocuklar olumsuz etkilenmektedir.

                                Annenin eğitim düzeyinin düĢük olması; çocukların ortalama  IQ‟ları annenin
                           IQ‟suyladoğru orantılıdır.






                                                         16
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27