Page 19 - Bilissel Gelisim
P. 19
geliĢtirecektir.Çocuğun ileriki yaĢamında ailesiyle ve diğer bireylerle doğru iliĢkiler kurması
için doğru anne-baba ve öğretmen bakıĢına ihtiyaçları vardır.Çocukların bir sorunla karĢılaĢınca
Ģikâyet etmeleri,problemi görmezden gelmeleri veya baĢkasının problemi çözmesini
beklemeleriyerine onları küçüklükten itibaren cesaretlendirerek çözümleri kendilerinin
bulmalarına fırsatvermek gerekir.Küçüklükten itibaren karĢılaĢtıkları problemlerinbaĢkaları
tarafından çözüldüğünü görmeleri hayatlarını geçiçi bir süre rahatlatacak ancak ileriki yaĢlarda
bu destek ortadan kalktığında savunmasız bireyler olacaklardır ki bu da hayatlarını olumsuz
etkileyecektir.
1.2.8.Yaratıcılık
ÖğrenilmiĢ kalıp yargıların dıĢında düĢünsel ve duygusal yaĢamda hayal gücünü kullanıp
yeni ve özgün ürünler oluĢturma sürecidir. Yaratıcılık, “bilinen bir Ģeyden yeni bir Ģey
çıkarmak, özgün bir senteze varmak, birtakım sorunlara yeniçözüm yolları bulmak, daha
önceden kullanılmamıĢ iliĢkiler arasındaki iliĢkileri kurmak veböylece yeni bir düĢünce
Ģeması içinde yeni yaĢantı, deneyim, fikir ve ürünler ortayakoymak” olarak
tanımlanır.Yaratıcı bir kiĢi:
Meraklıdır.
Risk alır.
BuluĢ yapma yeteneği vardır.
Orijinal ve bağımsız düĢünür.
Mizahçıdır.
Deney ve araĢtırmalar yapabilir.
Sentezcidir.
Kendine güvenir.
Kendi kendini idare eder.
KarmaĢıklığı sever.
Baskı ve sınırlara tahammül edemez.
Yargılara varabilme yeteneği vardır.
Yaratıcı olmak için dâhi olmak gerekmez. Wallach ve Kogan‟ın yaptığı değerlendirmeye
göre;zekâ ve yaratıcılık düzeyi yüksek,zekâ ve yaratıcılık düzeyi düĢük,zekâ düzeyi yüksek ama
yaratıcılık düzeyi düĢük, yaratıcılık düzeyi yüksek ama zekâ düzeyi düĢük olan grupların
olduğunu saptamıĢtır.
Yaratıcılık yeteneği çeĢitli nedenlerle körelmiĢ olan bireylerin bile bu yeteneklerinin
yaĢam deneyimi ve özel programlarla yeniden kazanılabilir, güdülenebilir ve geliĢtirilebilir
olduğu bilinmektedir. Yaratıcılık insanlara özgü ve doğuĢtan getirilen bir yetidir. Her birey
yaratıcı olma Ģansına -az ya da çok-sahiptir.Bireylerin sahip olduğu yaratıcı düĢünce ve
davranıĢlardaki yoğunluğun farklılıkları kalıtıma, kültür ortamına, eğitim ve öğretime bağlı
olarak değiĢir.
Anne baba ve eğitimcilerin, çocukların yaratıcılık geliĢimi ve yaĢ düzeylerine
göregösterdikleri yaratıcı düĢünme özelliklerinin bilmesi, onlara rehberlik yapma
açısındangereklidir. Bu bağlamda annebaba ve eğitimciler, çocuklara fırsat vermelidir.
13