Page 19 - Bilissel Gelisim
P. 19

geliĢtirecektir.Çocuğun  ileriki  yaĢamında  ailesiyle  ve  diğer  bireylerle  doğru  iliĢkiler  kurması
               için doğru anne-baba ve öğretmen bakıĢına ihtiyaçları vardır.Çocukların bir sorunla karĢılaĢınca
               Ģikâyet  etmeleri,problemi  görmezden  gelmeleri  veya  baĢkasının  problemi  çözmesini
               beklemeleriyerine  onları  küçüklükten  itibaren  cesaretlendirerek  çözümleri  kendilerinin
               bulmalarına  fırsatvermek  gerekir.Küçüklükten  itibaren  karĢılaĢtıkları  problemlerinbaĢkaları
               tarafından çözüldüğünü görmeleri hayatlarını geçiçi bir süre rahatlatacak ancak ileriki yaĢlarda
               bu  destek  ortadan  kalktığında  savunmasız  bireyler  olacaklardır  ki  bu  da  hayatlarını  olumsuz
               etkileyecektir.

               1.2.8.Yaratıcılık

                     ÖğrenilmiĢ kalıp yargıların dıĢında düĢünsel ve duygusal yaĢamda hayal gücünü kullanıp
               yeni  ve  özgün  ürünler  oluĢturma  sürecidir.  Yaratıcılık,  “bilinen  bir  Ģeyden  yeni  bir  Ģey
               çıkarmak, özgün bir senteze varmak, birtakım sorunlara yeniçözüm yolları bulmak, daha
               önceden  kullanılmamıĢ  iliĢkiler  arasındaki  iliĢkileri  kurmak  veböylece  yeni  bir  düĢünce
               Ģeması  içinde  yeni  yaĢantı,  deneyim,  fikir  ve  ürünler  ortayakoymak”  olarak
               tanımlanır.Yaratıcı bir kiĢi:

                          Meraklıdır.
                          Risk alır.
                          BuluĢ yapma yeteneği vardır.
                          Orijinal ve bağımsız düĢünür.
                          Mizahçıdır.
                          Deney ve araĢtırmalar yapabilir.
                          Sentezcidir.
                          Kendine güvenir.
                          Kendi kendini idare eder.
                          KarmaĢıklığı sever.
                          Baskı ve sınırlara tahammül edemez.
                          Yargılara varabilme yeteneği vardır.

                     Yaratıcı olmak için dâhi olmak gerekmez. Wallach ve Kogan‟ın yaptığı değerlendirmeye
               göre;zekâ ve yaratıcılık düzeyi yüksek,zekâ ve yaratıcılık düzeyi düĢük,zekâ düzeyi yüksek ama
               yaratıcılık  düzeyi  düĢük,  yaratıcılık  düzeyi  yüksek  ama  zekâ  düzeyi  düĢük  olan  grupların
               olduğunu saptamıĢtır.

                     Yaratıcılık  yeteneği  çeĢitli  nedenlerle  körelmiĢ  olan  bireylerin  bile  bu  yeteneklerinin
               yaĢam  deneyimi  ve  özel  programlarla  yeniden  kazanılabilir,  güdülenebilir  ve  geliĢtirilebilir
               olduğu  bilinmektedir.  Yaratıcılık  insanlara  özgü  ve  doğuĢtan  getirilen  bir  yetidir.  Her  birey
               yaratıcı  olma  Ģansına  -az  ya  da  çok-sahiptir.Bireylerin  sahip  olduğu  yaratıcı  düĢünce  ve
               davranıĢlardaki  yoğunluğun  farklılıkları  kalıtıma,  kültür  ortamına,  eğitim  ve  öğretime  bağlı
               olarak değiĢir.

                     Anne  baba  ve  eğitimcilerin,  çocukların  yaratıcılık  geliĢimi  ve  yaĢ  düzeylerine
               göregösterdikleri  yaratıcı  düĢünme  özelliklerinin  bilmesi,  onlara  rehberlik  yapma
               açısındangereklidir. Bu bağlamda annebaba ve eğitimciler, çocuklara fırsat vermelidir.


                                                         13
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24