Page 20 - Bilissel Gelisim
P. 20

YaĢ                               Beklenen DavranıĢ
                  Birinci yaĢ     Çocuk tadabildiği, görebildiği, dokunabildiği herĢeye karĢı meraklıdır.
                                  Basit oyunlar, büyük bloklar vb. yaratıcılığı harekete geçirebilir.
                  Ġkinci yaĢ      Merakı  kendine  özgü  yollarla  ifade  etmeye  devam  eder,günlük  rutin
                                  iĢleri önceden tahmin edebilmektedir.
                                  Basit sözel oyunlar, Ģarkılar, oyun kurucu malzemeler vb. destek olur.
                  Üçüncü yaĢ      Etkinlikler amaçlı ve isteklidir.Çocuk için sonuç değil, süreç önemlidir.
                                  Kendisini  anlaĢılır  kılmaya  çalıĢır.Bağımsızlık  duygusu  geliĢmiĢtir.
                                  YapılandırılmıĢ  oyuncaklardan  çok  kendisinin  oluĢturduğu,  oyuncak
                                  hâline getirdiği Ģeylere ilgisi vardır.
                  Dördüncü yaĢ    Ġlk  defa  plan  yapma  becerisini  kazanır.  Önceden  bildiği  oyunları  ve
                                  iĢleri yapmaktan(taklit etmekten) hoĢlanır.
                                  Sözel ve hayali oyunlar yoluyla  dünyayı algılamasına yardımcı olmak
                                  gerekir.
                  BeĢinci yaĢ     ĠliĢkilerin  nedenlerini  anlamasa  bile  olaylar  arsında  ilĢiki  kurar,hayali
                                  oyunda birçok rol dener.
                                  Dramatize  oyunlara,  müzik  ve  dans  etkinliklerine,  sanatsal
                                  etkinliklereihtiyacı vardır.
                  Altıncı yaĢ     Yaratıcı etkinliklerde oranlar daha gerçekçi olmaya baĢlar.
                                  Daha  önce  kendilerini  baĢkasından  farklı  görmezken  kendini  ayrı
                                  görmeye baĢlar.
                  Yedici yaĢ      Aile ve öğretmen baskısını hissetmektedirler.
                                  Gördüklerinden   çok   düĢündüklerini   çizdikleri   için   gerçeği
                                  yansıtmadıkları  düĢünülürancak  ödüllendirme,  cesaretlendirme  ile
                                  yaratıcılıkları ve hayal güçleri desteklenmiĢ olur.

                                           Tablo 1.4: YaĢlara göre yaratıcılık
                     Çocukların özelliklerini bilen anne baba ve eğitimciler onları daha iyi anlar, iliĢkikurar ve
               daha  iyi  eğitim  verir.  Çocukların  yaratıcılıklarını  desteklemeye  uygun  hikâyeler  anlatılması,
               düĢüncelerini  rahatça  ortaya  koyabildikleri  çalıĢmalar  yapılması,müzik  etkinliklerinde
               bulunulmaları, farklı özellikleri elde etmeleri yapılması gereken etkinliklerdir.Yaratıcılık sevgi,
               güven ve özgürlük ortamında geliĢir.Çocuğa çeĢitli resimler verip yorumlatma, su bardağı gibi
               çok   bilinen   nesneler   için   değiĢikkullanım   yerleri   düĢünme   gibi   etkinlikler
               düzenlenebilir.Yaratıcılığın çocuktan çocuğa farklılık gösterdiği unutulmamalıdır. Tüm olumlu
               koĢullar  sağlansada  kimi  çocuk,  daha  yaratıcıözgün  ürünler  sergilerken  kimi  çocuk  daha  az
               yaratıcı özellik gösterebilir. Her çocuğu kendi özelliklerine göre değerlendirmek gerekir.

                     Yaratıcılık  ölçülebilen  bir  kavramdır.Bireylerin  yaratıcı  yeteneklerinin  belirlenmesi
               yapılan çalıĢmaların verimliliğini arttıracaktır. Bireylerin yaratıcı yeteneklerini ölçmek amacıyla
               hazırlanmıĢ testlerde; eksik resimlerin tamamlanması, problemin çözülmesi, istenirken Ģekillerin
               ifade ettikler vb.soruları dasorulmaktadır.

                     Yaratcılığın geliĢimini etkileyen faktörler:

                          Kalıtım,


                                                         14
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25