Page 20 - Bilissel Gelisim
P. 20
YaĢ Beklenen DavranıĢ
Birinci yaĢ Çocuk tadabildiği, görebildiği, dokunabildiği herĢeye karĢı meraklıdır.
Basit oyunlar, büyük bloklar vb. yaratıcılığı harekete geçirebilir.
Ġkinci yaĢ Merakı kendine özgü yollarla ifade etmeye devam eder,günlük rutin
iĢleri önceden tahmin edebilmektedir.
Basit sözel oyunlar, Ģarkılar, oyun kurucu malzemeler vb. destek olur.
Üçüncü yaĢ Etkinlikler amaçlı ve isteklidir.Çocuk için sonuç değil, süreç önemlidir.
Kendisini anlaĢılır kılmaya çalıĢır.Bağımsızlık duygusu geliĢmiĢtir.
YapılandırılmıĢ oyuncaklardan çok kendisinin oluĢturduğu, oyuncak
hâline getirdiği Ģeylere ilgisi vardır.
Dördüncü yaĢ Ġlk defa plan yapma becerisini kazanır. Önceden bildiği oyunları ve
iĢleri yapmaktan(taklit etmekten) hoĢlanır.
Sözel ve hayali oyunlar yoluyla dünyayı algılamasına yardımcı olmak
gerekir.
BeĢinci yaĢ ĠliĢkilerin nedenlerini anlamasa bile olaylar arsında ilĢiki kurar,hayali
oyunda birçok rol dener.
Dramatize oyunlara, müzik ve dans etkinliklerine, sanatsal
etkinliklereihtiyacı vardır.
Altıncı yaĢ Yaratıcı etkinliklerde oranlar daha gerçekçi olmaya baĢlar.
Daha önce kendilerini baĢkasından farklı görmezken kendini ayrı
görmeye baĢlar.
Yedici yaĢ Aile ve öğretmen baskısını hissetmektedirler.
Gördüklerinden çok düĢündüklerini çizdikleri için gerçeği
yansıtmadıkları düĢünülürancak ödüllendirme, cesaretlendirme ile
yaratıcılıkları ve hayal güçleri desteklenmiĢ olur.
Tablo 1.4: YaĢlara göre yaratıcılık
Çocukların özelliklerini bilen anne baba ve eğitimciler onları daha iyi anlar, iliĢkikurar ve
daha iyi eğitim verir. Çocukların yaratıcılıklarını desteklemeye uygun hikâyeler anlatılması,
düĢüncelerini rahatça ortaya koyabildikleri çalıĢmalar yapılması,müzik etkinliklerinde
bulunulmaları, farklı özellikleri elde etmeleri yapılması gereken etkinliklerdir.Yaratıcılık sevgi,
güven ve özgürlük ortamında geliĢir.Çocuğa çeĢitli resimler verip yorumlatma, su bardağı gibi
çok bilinen nesneler için değiĢikkullanım yerleri düĢünme gibi etkinlikler
düzenlenebilir.Yaratıcılığın çocuktan çocuğa farklılık gösterdiği unutulmamalıdır. Tüm olumlu
koĢullar sağlansada kimi çocuk, daha yaratıcıözgün ürünler sergilerken kimi çocuk daha az
yaratıcı özellik gösterebilir. Her çocuğu kendi özelliklerine göre değerlendirmek gerekir.
Yaratıcılık ölçülebilen bir kavramdır.Bireylerin yaratıcı yeteneklerinin belirlenmesi
yapılan çalıĢmaların verimliliğini arttıracaktır. Bireylerin yaratıcı yeteneklerini ölçmek amacıyla
hazırlanmıĢ testlerde; eksik resimlerin tamamlanması, problemin çözülmesi, istenirken Ģekillerin
ifade ettikler vb.soruları dasorulmaktadır.
Yaratcılığın geliĢimini etkileyen faktörler:
Kalıtım,
14