Page 18 - Bilissel Gelisim
P. 18

etkiler. Bilgilerin anlamlı olması da hatırlama yeteneğiniarttırır. Bellek ve hatırlama gücü yaĢla
               ve biliĢle birlikte değiĢir.

                     Nesneler   ve   olaylar   anlamlarına,Ģekillerine,benzerliklerine,ayrıcalıklarına   göre
               gruplandırılarak  daha  sonra  bir  kısmı  yada  hepsi  kolaylıkla  hatırlanabilir.  Gruptan  biri
               hatırlanınca diğerleri hemen akla gelir. YaĢla birlikte çocuklar, hatırlama stratejilerini,zihinde
               tutuma güçlerini geliĢtirir. Bu durum ergenlik ve yetiĢkinliğe kadar devam eder.

                     Çocukların kendine özgü bir biliĢsel geliĢimi ve mantığı olduğu için belli bir kapasiteleri
               vardır.  Örneğin  erken  çocukluk  kurumuna  yeni  baĢlayan  bir  çocuk  bile  malzeme  dolabını
               onlarca  dolap  arasından  kolayca  bulabilir.  YetiĢkinin  önerdiği  ipuçları  ve  yöntemlerden
               yararlanabilir.Örneğin havlusunu daha kolay tanıması için etiketine bir iĢaret koymak gibi.

               1.2.7. Akıl Yürütme ve Problem Çözme

                     Akıl yürütme önceden edinilmiĢ bilgileri yeni karĢılaĢılan bir soruna çözüm bulabilmek
               için birleĢtirme ve düzenleme süreci olarak nitelendirilir.

                     Problem  çözmeiç  ya  da  dıĢ istekler  ve  çağrılara  uyum  sağlamak  amacıyla  davranıĢsal
               tepkilerde bulunma gibi biliĢsel ve duygusal iĢlemleri, bir hedefe yöneltmektir. Problem çözme
               bir amaca ulaĢırken karĢılaĢılan güçlükleri yenme sürecidir. Bilgiyi kullanırken buna orijinallik
               yaratıcılık ya da hayal gücü eklenerek çözme süreci tamamlanabilir. Problem çözme bir zaman,
               çaba, enerji ve alıĢtırma iĢidir.

                     YaĢ aralığı                           Beklenen davranıĢ
                  Ġki yaĢında        Örneğin,  paltosunu  giydiğinde  çocuğundıĢarıya  çıkacağını  bilmesi,
                                     düĢünme ve akıl yürütme geliĢiminin baĢlangıcıolarak kabul edilir.
                  Ġki buçuk yaĢında  Bir  problemle  karĢılaĢtığı  zaman  bilgilerine  dayanarak  çözüm
                                     yollarını  bulmaya  çalıĢır.  Örneğin,  kavanoza  uzanmak  için
                                     sandalyeyi kullanması.
                  Üç yaĢında         Örneğin“Nehir  denize  gitmek  için  oluyor.”  diyebilir  fakat  çok
                                     açıklama yapamaz.
                  Dördüncü           Çocuk bulduğu nedenleri hayalleriyle karıĢtırmaya baĢlar. Bu özellik
                  yaĢında            beĢ-altıyaĢlarında  da  devam  eder.  Örneğin,  market  alıĢveriĢinde
                                     “Neden  aradığım  salçayı  bulamıyorum?”  diyen  anneye  “Belki
                                     saklanmıĢtır.” cevabını verebilir.
                  Yedi-sekiz         Çocuğun  hayalle  gerçeği  birbirinden  ayırmaya  baĢladığı  görülür.
                  yaĢlarında         Çocuk, birçok kavramı oluĢturduğu hâlde, nesneler somut algılarına
                                     dayalıdır. Örneğin; çocuk sopadan at yerine gerçek at ister.
                                         Tablo 1.3: YaĢlara göre problem çözme

                     Çocuklar, baĢkalarının önerdiği çözüm yollarını benimsemekte pek isteklideğilidir. Eğer
               çözüm yollarını kendileri bulurlarsa bunu uygulamaya koyma ve bu çözüm yolunu tekrar etme
               olasılıklarıda  daha  fazla  olacaktır.  Onların  karĢılaĢtıkları  sorunları  kendilerinin  çözmelerine
               fırsat  vermek,  denemelerini  sağlamak  özgüvenlerini  arttırarak  kendini  savunma  duygusunu


                                                         12
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23