Page 17 - Bilissel Gelisim
P. 17

Kavram kazanma sürecinde çocuğa sağlanan zengin uyarıcıların, ilgi ve ihtiyacına uygun
               düzenlenmesigerekir.Nesnelerle yaĢanan deneyim, kavramların kazanılmasınıkolaylaĢtıracaktır.
               Çocukların kavram kazanımına yardımcı olmak için pahalı oyuncaklara ve malzemelere gerek
               yoktur.  Evde  bulunan  tencere,  tava,  çorap,  kaĢık  gibi  eĢyalar  ve  resimlidergi,  gazete  vb.
               yayınların hepsi iyi bir eğitim materyali olabilir.

               1.2.6.Bellek ve Hatırlama Gücü

                     Bellek,  bireyin  tecrübelerinden  edindiği  ve  öğrendiği  bilgileri  güvenilir,  tam  ve  doğru
               biçimde zihinde tutabilme yetisidir.BaĢka bir deyiĢle yeni alınan bilgilerin nasıl iĢlendiği,uzun
               süreli olarak nasıl depolandığı ve gerektiğinde nasıl geri getirilip hatırlandığı bellek ile ilgilidir.

                     Bellek;duyusal  kayıt,  kısa  süreli  bellek  ve  uzun  süreli  bellekolmak  üzere  üç  yapısal
               bileĢimden oluĢur.

                          Duyusal  kayıt:Günlük yaĢamımızda çevremizden gelen sürekli uyarıcalarla dolu
                           bir  yaĢam  sürmekteyiz.  Örneğin  çocuğun  ağlama  sesi,  kitaptaki  sözcükler,  yazı
                           tahtasındaki  Ģemalar,  parfüm  kokusu  gibi.  Çevreden  gelen  uyarıcılar,  öğrenenin
                           (bireyin)duyu  organlarını  etkiler  ve  duyusal  kayıt  yoluyla  sinir  sistemine
                           girer.Duyu  organlarının  herbirine  gelen  uyarıcılarınilk  algılanmasından  „duyusal
                           kayıt‟  sorumludur.Duyusal  kayda  gelindiğinde  beklenti  ve  dikkat  süreçlerinin
                           rehberliğiyle birey kendisi için uygun olan uyarıcıları seçerek kısa süreli belleğe
                           gönderir.

                          Kısa  süreli  bellek:Dikkat  edilen  ve  algılanan  bilgi  duyusal  kayıttan  kısa  süreli
                           belleğe geçer.Bilgiler geçici olarak depolanır. Kısa süreli belleğe gelen ve tekrar
                           edilen  bilgiler,  uzun  süreli  belleğe  aktarılır  ve  unutulmazancak  kısa  süreli
                           bellekteyken silinenbilgiler hatırlanmaz.Kısa süreli belleğin sınırlı miktarda bilgiyi
                           sınırlı  bir  zaman  içinde  depoladığı  unutulmamalıdır.  Kısa  süreli  belleğin  bilgiyi
                           kullanma  süresi  yirmi  saniye  kadardır.  Bu  belleğin  basit  dört  iĢlem  iĢlemlerini
                           yaparken  kullanılması  „iĢleyene  bellek‟  olma  özelliğinden  kaynaklanmaktadır.
                           Çocukta bu süre daha azdır.Örneğin, çocukların tekerleme,Ģiir, parmak oyunu gibi
                           öğrenmelerinde sık tekrarlara ihtiyaç duyulmasının nedeni budur. ĠĢleyen bellekte
                           ne kadar uzun süre tutulursa ve tekrarlanırsa öğrenme o denli baĢarılı olacaktır.

                          Uzun  süreli  bellek:  Bilgiler  burada  uzun  süre  saklanır.  Kısa  süreli  bellekteki
                           uyarıcıların tekrarlanarak geldiği, eski bilgilerle örgütlenerek uzun süre depo edilip
                           saklandığı  yerdir.  Uzun  süreli  bellekteki  bilgiler,  doğru  bir  uyarıcı  ile
                           karĢılaĢtığında  değiĢmeden  hatırlanır.  Tıpkı  kütüphanedeki  düzenlemede  olduğu
                           gibi  uygun  kodlu  bölümlere  yerleĢtirildiğinde  aradığımız  kitabı  çok  daha  kolay
                           buluruz.Kısa süreli bellekteki etkin bilgiler, uzun süreli bellekte edilgendir. Uzun
                           süreli belleğin kapasite sınırları belli değildir.

                     Hatırlama gücü: Uygun bir uyarıcıyla zihindeki bilgilerin güvenilirbiçimde, değiĢmeden
               bilinçli  hâle  gelmesidir.Bellek  ile  hatırlama  gücü  arasında  iliĢki  bulunmaktadır.Belleğin
               güvenilirliği  hatırlama  gücü  ile  anlaĢılır.  KiĢilerin  ilgileri,güdüleri,  duyuları  hatırlamalarını


                                                         11
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22