Page 15 - Bilissel Gelisim
P. 15

Benmerkezcilik, bireyin(tipik olarak bir çocuğun) dünyayı yalnızca kendi bakıĢ açısıyla
               gördüğü, baĢka bakıĢ açıları olabileceğinin farkında olmadığı biliĢsel bir durumdur.

                     Herkesin  kendigibi  düĢündüğünü,  hissettiğini;  kendisinin  sevdiği  Ģeyleri,  herkesin
               sevdiğini;  kendisinin  sevmediği  Ģeyleri  de  kimsenin  sevmediğini  düĢünür.  Kendi  görüĢ  ve
               algılarının  herkes  tarafından  aynı  Ģekilde  anlaĢıldığını  hisseder.  Örneğin;  okulöncesi
               çocuğu,kâğıda çizdiği karalamaların bebek olduğunu düĢünür, söyler herkesin de bebek olarak
               görmesini  bekler.  Çizdiklerinin  farklı  yorumlanması  durumundadüĢüncesinde  ısrar  eder.
               YetiĢkin  bu  durumun  çocuğun  geliĢim  özelliğinden  kaynaklandığını  bilmeli,  hayal  dünyasını
               zedeleyecek davranıĢ ve sözlerden kaçınmalı, resmi/durumu çocuğun gözünden görebilmelidir.
               Sürecin geçici olduğunu bilmeyen ve sabır gösteremeyen yetiĢkinler; çocuğun inatçı, saldırgan
               veya  üzgün,kafası  karmaĢık  bir  yapıya  sahip  olmasına  neden  olabilir.  Sabır
               gösterilmeli,anlayıĢlı olunmalıdır.

               1.2.4.Dikkat

                     Belli  bir  uyarıcıya  odaklanma,  dikkat  etme  tüm  biliĢsel  süreçler  açısından
               (algılama,hatırlama,problem  çözme,  öğrenme  gibi)  önemli  bir  etmendir.  Var  olan  ilgi  ve
               enerjiyi,bir noktaya yöneltmek ve odak noktası saymaktır.

                     Dikkati uyaran etmenler ikiye ayrılır:

                          DıĢ etmenler; parlaklık, yüksek bir ses, tekrarlanan uyarıcılar,
                          Ġç   etmenler;   bireylerin   kendine   özgü   ilgi   ve   gereksinimleridir.
                           Örneğinacıkanbirininyemek kokusunu fark etmesi gibi.

                     Okulöncesi  dönemde  çocukların  seçicilikleri  ve  dikkat  süreleri  azdır.Bu  nedenle
               öğrenmeleri gereken kavram, nesne, Ģema gibi bilgiler;resimli, renkli, eğlenceli vedüzeyelerine
               uygun oyuncak ve etkinlik seçimiyleverilebilir.

               1.2.5.Kavram OluĢturma

                     Kavram  ortak  özelliklere  sahip  birbirine  benzeyen  nesneleri  yada  olayları  bir  araya
               getirerek bir ad altına toplamaktır. Kavram;ağaç, kedi, iyilik, güzellik gibi bir nesne ya da bir
               sembol  olabilir.  Kavramlar  tek  tek  somut  nesnelere  iĢaret  edebiliyorsa  (ağaçtır,kedidir  vb.)
               somuttur; bir değeri dile getiriyorsa (erdem, ahlak, iyilik vb.)soyuttur.

                     Ġnsanlar  kavramı  uygun  özelliğe  sahip  tüm  nesneler  için  kullanır.  Örneğin  "küçük"
               sözcüğü çocuğun annesi tarafından "küçük ev", "küçük oda", "küçük kutu", "küçük bebek" vb.
               için  kullanılır.  Bu  durum  çocuğun  aklını  önceleri  karıĢtırır.  Birbirinden  farklı  Ģeylerinadının
               "küçük"  olmasınıanlayamazancak  kelime,  yeterince  çeĢitli  nesneler  için  ve  yeterli  sıklıkta
               kullanıldığında çocuk, "küçük" sözcüğünün sadece küçüklük özelliği ile ilgili olduğunu anlar.







                                                         9
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20