Page 16 - Bilissel Gelisim
P. 16

Kavramların temeli, bebeklikte atılır. Bebekler izleyerek, dokunarak, koklayarak, tadarak
               ve sesleri iĢiterek çevrelerine iliĢkin her bilgiyi doğal bir merakla öğrenir. Bebeklikte büyüklük,
               ağırlık, Ģekil, zaman ve mekânla ilgili pek çok bilginin temeli atılır.









                                                       YAŞAR
                                                       -Balık
                                                     -Yosun vb.




                                                         SU



                                         DÖNÜŞÜR                  KULLANIR

                                          -Enerji                   -İçme
                                         -Buz vb.                   -Yeme

                                           Tablo 1.2: Kavram haritası örneği
                     Nesne  devamlılığının  kazanılmaya  baĢlaması,  kavramın  kazanılmasında  önemli  bir
               aĢamadırÇünkü  bebek,nesne,olay,kiĢi  vb.  ile  tekrar  karĢılaĢtığının  ve  karĢılacağının  farkına
               varır.Zihin  bir  Ģema  oluĢturur  ve  yine  bu  dönemde  neden-sonuç,  ayırt  etme  yeteneği  temel
               olarak baĢlayacaktır. ġema bireyin çevresindeki dünyayı anlamak için geliĢtirdiği bir bilgisayar
               programı gibidir, yeni gelen bilgi bu çerçeveye yerleĢir.Nesnelerin fonksiyonlarını algıladıktan
               sonra  zihinde  kalan  izlerle  daha  önceden  zihinde  olan,  ortak  niteliklere  sahip  olan  izler
               birleĢtirilir.  ġemalar  sürekli  olarak  olgunlaĢma  ve  yaĢantı  kazanma  yoluyla  değiĢime  uğrayıp
               yeniden  organize  edilir.Örneğinanne  kavramı  geliĢtirmede  çocuk,  annesinin  görünüĢünü,
               yüzünü,  saçının  rengini,  sesini,  kokusunu,  algılar.  Daha  sonra  annesini  diğer  bireylerden
               ayırmaya  baĢlar.  Anneyle ilgili  bilgi,  beceri  ve  deneyimleri  arttıkça çocuk  daha  kapsamlı  bir
               „anne‟  kavramı  geliĢtirir.  Yani  „kavram‟  oluĢturma  yeteneği‟  nesnelerin  sınıflandırılmasını
               sağlar.

                     Kavramlarıöğrenmekbağlantı  kurmaya  yarayacaktır.  Bir  kelimenin  anlamını  bilmeden
               onun  yerine,zamanına,  durumuna,  içeriğine  iliĢkin  bağlantılar  kurularak  kelimenin  anlamına
               iliĢkinbir  fikir  geliĢtirilebilir.  Örneğin  okuduğumuz  kitaplarda  anlamlarını  bilmediğimiz
               kelimelerle karĢılaĢtığımızda öncesinde veya sonrasında olan cümleleri okuyarak bilmediğimiz
               kelimeye anlam yüklemek gibi.Bu durum çocuklardada böyledir, bağlantı kurmak için ipuçları
               arar,daha  önceden  bildiklerini  hatırlamaya  çalıĢır  ve  mevcut  durumla  iliĢkilendirme  çabası
               vardır.




                                                         10
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21