Page 14 - Bilissel Gelisim
P. 14

     1  yaĢ  ve  sonrasında  diğer  bardakların  da  bardak  olduğunu  fark  eder  ve  uygun
                           Ģekilde  kullanır.  Daha  sonrada  bardaklar  kategorisi  hakkında  fikir  geliĢtirir.
                           Bardaklar sınıfının üyelerini tanır. Diğer sınıflardan ayırt eder.

                     Nesnenin değiĢmezliği, uzaklık, yön, bakıĢ açıĢı değiĢiklikleri ve ıĢık gölge gibi değiĢik
               biçim  ve  durumlarda  gördüğü  nesnenin  ya  da  insanın  aynı  nesne  ya  da  insan  olduğu  yani
               değiĢmediğinin algılanmasıdır. Nesne değiĢmezliği, 2-3 yaĢlarında gerçekleĢir. 2-3 yaĢlarından
               önce  çocukların,  nesnelerin  gerçek  özelliklerine  iliĢkin  fikirleri  net  değildir.  Örneğin,  çocuk
               uzaktayken küçük görünen bir bisikletin, yakınlaĢtıkça büyüdüğünü düĢünebilir.

                     Nesne  devamlılığı,  nesnelerin  uzayda  yer  tutan  varlıklar  olduğuna,  algı  alanı  dıĢında
               olduklarında dahi var olmayı sürdürdüklerine iliĢkin bilgidir.

                      Hangi ayda       Beklenen davranıĢ nedir?               Örneğin
                       gözlenir?
                  4   aydan    küçük  Görme  alanı içinde  olan  ve  Bebek  görme  alanı  içinde  olan
                  bebekler             hareket  ettirilen  nesneyi  annesinin  hareketlerini  izler  ancak
                                       takip  eder.  Nesne  veya  görme  alanının  dıĢına  çıktığında
                                       varlık   görme   alanından  anneyi     arama     eğiliminde
                                       çıktığında       ilgilerini  bulunmaz.
                                       kaybettikleri ve baĢka tarafa
                                       döndükleri görülmüĢtür.
                  6 aylık bebek        Henüz  bedensel  eylemleri  Elinden  düĢen  oyuncağını  bir  süre
                                       ile  bu  eylemlerin  beden  arar,  kısa  bir  süre  sonra  ilgisi
                                       dıĢındaki  etkileri  arasında  dağılır.
                                       bağlantı kuramaz.
                  8. aydan sonra       Bedeni  dıĢındaki  olayların  Oyuncağı  gözünün  önünde,  bir
                                       daha çok farkında, deneme- örtünün altına saklandığında örtüyü
                                       yanılma-öğrenme   yoluyla  kaldırıp   oyuncağını   ararancak
                                       bunların          yeniden  bebeğin  oyuncağı,  ilk  saklandığı
                                       gerçekleĢmesini sağlar.    yerden  alınıp  baĢka  bir  yere
                                                                  saklandığında  oyuncağı  hâlâ  ilk
                                                                  saklandığı     yerde      arama
                                                                  eğilimindedir.
                  12 aylık             Maksatlı    araç    -amaç  Oyuncağı    almak   için   yastığı
                                       davranıĢları görülür.      kaldırır.
                  18 aylık             Çok etkin ve amaca yönelik  Top  oynarken  gözden  kaybolan
                                       deneme  yanılma  tecrübeleri  topunu  aramadan  en  son  gördüğü
                                       edinir.                    noktadan  alır  ve  oyun  oynamaya
                                                                  devam eder.

                                              Tablo 1.1: Nesne devamlılığı
                     Nesne devamlılığı, on sekiz aylık olana kadar çeĢitli aĢamalarla kazanılır. Bu dönemde
               bebekle çeĢitli eğitici oyunlar oynamak, dikkatini toplamasını sağlamak faydalı olmaktadır.

               1.2.3.4.Benmerkezcilikte Azalma


                                                         8
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19