Page 12 - Bilissel Gelisim
P. 12

Yenidoğan bebeğin vucüt uzantılarını algılamaya çalıĢmasıyla baĢlayan süreç,çevredeki
               nesnelerin  algılanma  alıĢtırmalarıyla  devam  eder.  Bebek  uzanıpnesneyi  yakalayarak  inceler
               böylece  nesnelerin  niteliklerini  öğrenir.  Devamında  tanıdığı  nesnelere  verdiği  tepkileryle
               yabancı olduklarına verdiği tepki değiĢmiĢ olur. Bebek iki yaĢına kadar nesneleri ve durumları
               bütün  olarak  görürken  sonrasındafarklılıkları  ve  benzerlikleri  algılamaya  baĢlar.  Önceden
               öğrendiği bütün dört ayaklı hayvanları, tanıdığı bir hayvan adıyla bütünleĢtirmesi  bu duruma
               güzel bir örnektir.

               1.2.3.1.Algıda Seçicilik

                     Organizma, çevredeki çok sayıda uyaranın tamamını aynı anda algılamakta zorlanır.Bu
               nedenle  çevreden  gelen  uyarıcıların  bazıları  dikkat  yoluyla  seçilir.Dikkat  algılamaya  hazır
               olmayı ifade eder. Dikkat ettiğimiz nesneleri ve olayları algılarız. Örneğin bebek acıktığında
               yenilebilecek Ģeyleri daha çabuk fark eder.

                     Algılamada  hazır  olma  durumuyine  bireyden  kaynaklanır.  Örneğinbebek  dıĢarıya
               gidileceği  zamanki  ses  ya  da  durumları,  dıĢarı  çıkmak  istediğinde  büyük  bir  ustalıkla  seçer.
               Telefon  iletisi(mesajı)  beklediğimizde  etrafta  ne  kadar  ses  olursa  olsun  telefonun  ileti  sesini
               duymamız gibi.

                     Beklentiler,  bir  olaya  veya  objeye  hazır  oluĢu  etkilemektedir  ve  algıda  seçicilikle
               arasında doğrudan bir iliĢki bulunmaktadır. Örneğin öğrenci çalıĢacağı konunun kolay olduğunu
               düĢünürse  o  konunun  kolay  olduğunu  söyleyecektir.Görmek  isteğimiz  gibi  görür,  duymak
               istediğimiz gibi duyarız.

                     Ġhtiyaçlarda  bireyin  ihtiyaçları  da  doğrudan  algıda  seçicilikle  iliĢkilidir.  Örneğin
               gündelik  hayatta  defalarca  karĢısına  çıkan  hamileleri  fark  etmeyen  kadının  hamile  olduktan
               sonra hamilelerin farkına varması gibi.

                     Uyarıcıların  renkleri,  büyüklüğü,  Ģiddeti,  gibi  fiziksel  özelliklerde  algıyı  üzerlerine
               çekmede  etkilidir.  Örneğin  çocuk  oyuncaklarının  ses  çıkarması  veya  turuncu, yeĢil  gibi  göze
               çarpan  renklerden  oluĢması  gibi.  Böylelikle  eğitici  nesnelere  yönelim  arttırılmaya
               çalıĢılmaktadır.

               1.2.3.2.Ayırdetme Becerisinin GeliĢimi

                     Ayırdetme; önceden bütün olarak görülen bir nesne ya da durumun, zamanla parçalarını,
               ayrıntılarını  ve  benzer  nesnelerin  birbirinden  farklı  özelliklerini,  algılama  eğilimi  olarak
               nitelendirilir.











                                                         6
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17