Page 11 - Bilissel Gelisim
P. 11

ilerleyiĢin  desteklenmesi  için  neler  yapılabileceği  önemli  bir  konudur.  Beynin  bölümlerinin
               geliĢmesi için sinir hücrelerinin, bağlantılarının güçlenmesi gerekmektedir.

                     BiliĢsel geliĢim desteklenirse geniĢler. Erken dönemde biliĢsel beceriler ne denli geliĢirse
               derslere,  okula  ve  yaĢama  o  denli  uyum  sağlanır.  Ġyi  bir  gelecek  hazırlamak  için  çocuklara
               zengin  çevrenin sunulması çok önemlidir.Zengin  çevre;erken çocukluk dönemi çocuklarının
               içinde  bulunması  gereken,  onlarınbiliĢsel,  fiziksel,  sosyal  duygusal  yönden  geliĢimlerini
               destekleyecekmateryal, etkinlik zenginliğidir. Örneğin iĢitme açısından zengin bir çevreyi ele
               alalım. Bebeğe yetiĢkin tarafından ses oyunları yapmak, sesi alçaltıp yükseltmek; tekerlemeleri,
               parmak oyunlarını ses oyunları hâline getirerek söylemek; bebeğin sürekli dinleyebileceği bir
               düzeyde  Klasik  veyaenstrümantal  müzikdinletmek;  doğa  seslerini  dinlemesi  için  açık  alan,
               orman, park gibi yerlere götürmek önemli etkinliklerdir.

                     BiliĢsel  geliĢim  çocukların  geliĢimini  etkileyerek  değiĢimlere  uğratmaktabiliĢsel
               kavramların  geliĢmesini  sağlamakta,bu  etkinlikler  sırasında  çocuk  dili  kullanacağından  dil
               geliĢiminede  katkı  sağlayacaktır.  Çocukların  karar  verme  gücünü  geliĢtirir  ve  çocuk  baĢarılı
               oldukça kendine güveni artar. Gözlem yapma yeteneklerini geliĢtirerek soru sorma ve dinleme
               becerilerini  geliĢtirir.Çocuğun  araĢtırma  yapmasını  sağlar  ve  değerlendirme  yeteneğini
               geliĢtirir.BaĢladığı iĢe bitirme bilincini ve sorumluluğunu geliĢtirir. Birlikte yapılan çalıĢmalar,
               oyunlar çocukları sosyalleĢtirir. El becerilerini geliĢtirir ve organlar arasında eĢgüdümü sağlar.

               1.2.BiliĢsel GeliĢimle Ġlgili Kavramlar

               1.2.1.Gizil Güç

                     Çocuğun kalıtım yoluyla getirdiği ve eğitim yoluyla ortaya çıkan yetenek ve özelliklerdir.
               Yani bireyde saklı olan, ortaya çıkartılmadığı için ne olduğu bilinemeyen, potansiyel güçtür.

               1.2.2.Yetenek

                     Bireyin doğuĢtan getirdiği yada sonradan kazandığıbir veya birkaç alanda daha az çaba
               ile daha baĢarılı olmayı sağlayan güçtür. Yeteneğin müzik,resim gibi bazı sanat dalları için olup
               olmadığı, ilgili ipuçlarını net verdiğinden daha çabuk anlaĢılabilirancak yinede fark edilmesi ve
               desteklenmesi için aile ve okula görevler düĢmektedir.

               1.2.3.Algı

                     Algılama,duyu  organlarına  (alıcılara)  gelen  uyarıcılara  anlam  vermeyi  ardından  bunları
               beyinde bütünleĢtirip çeĢitli davranıĢ tepkilerinin nedenini oluĢturmayı sağlar.

                     Ġç  ve  dıĢ  nesnel  gerçeklikten  aldığımız  uyaranlar  (parlaklık,  büyüklük,yoğunluk
               vb.),merkezi sinir sitemine ulaĢmakta beynin iĢlevleri aracılığıyla algılama süreci oluĢmaktadır.
               Sürecin kalitesinde duyu organlarının sağlıklı geliĢimi ve deneyimler önemli rol oynar.Örneğin
               bir  nesne  (görme  iĢlevi)  ile  sürekli  karĢılaĢançocuk  (deneyimler)  bu  sayede  bilgi  edinmiĢ
               olur(algılama). Çocuğun algısal geliĢimini desteklemek için onu biçok uyaranla karĢılaĢtırmak,
               zengin çevre deneyimleri sunmak önemlidir.


                                                         5
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16