Page 10 - Bilissel Gelisim
P. 10

Bireyin  doğumdan  ölüme  kadar  farklı  basamaklardan  geçerek,düzenli  ve  niteliksel
               değiĢimine,hayatta  kalmasını;çevreyi  öğrenmesini  ve  anlamasını  sağlayan  aktif  zihinsel
               faaliyetlerin geliĢimine „BiliĢsel geliĢim‟ denir.

                     BiliĢsel geliĢim; bebeklikten yetiĢkinliğe kadar çevre ve dünya ile ilgili bilgileyi edinme,
               bellekte tutuma ve iĢlemeyi, akıl yürüterek gerektiğinde bu bilgiyi bellekten bulup kullanmayı
               yani düĢünme eylemlerinin geliĢim sürecini incelemektedir.

                     BiliĢ;zihnin  içindeki  birçok  Ģeyi  kapsayan  geniĢ  bir  terimdir.  Ġçsel  zihin
               süreçlerinitanımlar.  Algılamayı,  tanımayı,  akıl  yürütmeyi  ve  yargılamayı  içeren  bilginin  elde
               edilmesi eylemi ve sürecidir. Yani;

                          Duyarlılık,
                          Algı,
                          Anlam çıkarma,
                          Bellek,
                          Problem çözme,
                          DüĢünme,
                          Anımsama,
                          Akılda tutma,
                          Yaratıcılık, vb. ile hem süreç hem de süreçte oluĢan yapıdır. BiliĢsel süreç pasif
                           değil aktiftir.

                     Beyin  bir  bütün  olarak  çalıĢmaktadır.  BiliĢsel  sistem,  beynin  tüm  ögelerini  ayrı
               ayrıçalıĢtırabildiği  gibi  eĢ güdümlü  bir  bütün  olarak  da  çalıĢtırabilmektedir.BiliĢsel  yeteneğin
               daha iyi geliĢmesi için araĢtırmacılar biliĢsel süreçleri inceler.

                     Bir  problemin  çözümünü  „biliĢ‟  sayesinde  yaĢam  boyu  kazandığımız  deneyimlerle
               buluyoruz.  Bilgi  birikimimiz  sayesinde  çözebiliyoruz.  Örneğin  4  yaĢındaki  bir  çocuk  görme
               bozukluğundan dolayı kullanılan gözlüğün ters takılmasının dünyanın ters görülmesine neden
               olabileceğini düĢünürken 10 yaĢına geldiğinde böyle bir Ģeyin mümkün olmayacağını „bilmiĢ‟
               olması gibi.

                     Çocukların  ve  yetiĢkinlerin  dünyaları  birbirinden  farklıdır.  Bu  açıdan  biliĢsel
               geliĢim;

                          Bu farklılıkların nedenlerini bilmek,
                          Her geliĢim düzeyinde dünyayı nasıl algıladıklarını anlamak,
                          BiliĢsel becerilerin daha kolaynasıl kazandılacağı bilgisine ulaĢmak,
                          Kalitelive uygun deneyimlerin neler olduğunun farkına varmak,
                          BaĢarıya daha kolay ulaĢmak için doğruolarak hazırlanıp uygulanacak etkinliklerin
                           tespitini yapmak için önemlidir.

               Beynin  geliĢimi  doğum  öncesinde  baĢladığı  için  bebeklik  ve  erken  çocukluk  yılları(0-72  ay)
               kritik yıllardır. Doğum sonrasında beyin hücrelerinin sayısında bir artıĢ olmamakta,geliĢme ve
               ilerleme;  yaĢamda  geçirilen  süre  ve  deneyimlere  bağlı  olarak  artmaktadır.  Bu  durumda



                                                         4
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15