Page 54 - Bilissel Gelisim
P. 54

Etkinlik-21
                     Etkinliğin adı: Yönlerim
                     Uygulama:Yer değiĢtirme hareketlerinin vücudu doğru kullanarak yapılmasına iliĢkin bir
               etkinliktir.

                     Çocuğun  kaç  metre  atladığı  veya  kayma  adımı  ile  kaç  metre ilerlediği  önemli değildir
               önemli  olan  hareketinasıl  yaptığıdır.  Kullanılacak  yönergeler;  farklı  yönlere,  farklı  Ģekillerde
               “hızlı, yavaĢ, öne, arkaya, sağa, sola,ritmik, parmak ucunda, topukta, geri geri, yan yan ”gibi
               olabilir.  Etkinlik  planlanırken  “yükseklik”,  “mesafe”gibi  nitelendirmeleri  belirlemede
               çocukların  hangi  yaĢta  ne  yapabildikleri  dikkate  alınmalıdır.  KoĢarak  bir  engelüzerinden
               atlamada  hareketin  durmaksızın  gerçekleĢtirilmesi  beklenmektedir.  Çocuğun  çift  ayak  öne
               atlamasında,kollarındankuvvet  alarak  çift  ayak  sıçraması  ve  çift  ayak  yere  konması
               beklenmektedir.

               2.2.4. 5-6 YaĢ Çocukları Ġçin BiliĢsel GeliĢimi Destekleyi Etkinlikler

                          Çocukların 5-6 yaĢta yapabildikleri:
                               10 - 12 kadar ana ve ara renk tanıyabilir.
                               10 - 12 kadar resmi eĢleĢtirebilir.
                               12  parça  verildiğinde  10  parçalık  bir  bilmeceyi  tamamlayabilir  ve
                                iĢeyaramayan 2 taneyi ayırabilir.
                               Ġki değiĢik ses arasından aynı ve farklı olanı seçebilir.
                               Görmese bile tanıdığı bazı sesleri tanıyabilir.
                               Dokunarak soğuk, sıcak, ılık nesneleri ayırabilir.
                               Görmeden dokunarak kumaĢların özelliklerini tanıyarak eĢleĢtirebilir.
                               8 sayısının ardından gelen sayının ne olduğunu söyleyebilir.
                               20'ye kadar olan nesneleri sayabilir.
                               Dakika belirtmeden saati söyleyebilir.
                               1'den  10'a  kadar  karıĢık  verilen  sayıları  sıralayıp  sıra  içinde  eksik  olan
                                sayıyıbulabilir.
                               1'den 10'a kadar sayılarla toplama ve çıkarma iĢlemi yapabilir.
                               Nesnelerin   sıra   içindeki   pozisyonlarını   birinci,   ikinci,   üçüncü
                                gibiisimlendirebilir.
                               Para değerlerini tanıyabilir.
                               Sıra ile haftanın günlerini söyleyebilir.
                               Anlatılan bir öyküdeki detayları hatırlayabilir.
                               Sebep sonuç iliĢkilerini kurabilir.
                               Telefonunu ve ev adresini söyleyebilir.

                     Anne baba çocuğun sorularına bıkmadan cevap verip olayları, sebep-sonuç iliĢkisi içinde
               anlatırsa  hem  sözcük  bilgisi  artmıĢ  ve  merakını  tatmin  etmiĢ  hem  de  olayları  birbirine
               bağlamasına  yardım  etmiĢ  olunur.  Örneğin;  “Camdan  dıĢarı  sarkma!”  yerine  “Camdan  dıĢarı
               sarkarsan  düĢebilirsin.”  Ģeklinde  açıklayıcı  bilgi  verildiği  takdirde  çocuk  için  bu  tatmini
               gerçekleĢebilir. Çocuktan nesneyi görmeden, sesini duymadan ancak parmaklarıyla dokunarak
               tanıması istenir. Çocuğun günlük  yaĢantısının bir bölümünü arkadaĢlarına anlatması söylenir.


                                                         48
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59