Page 54 - Bilissel Gelisim
P. 54
Etkinlik-21
Etkinliğin adı: Yönlerim
Uygulama:Yer değiĢtirme hareketlerinin vücudu doğru kullanarak yapılmasına iliĢkin bir
etkinliktir.
Çocuğun kaç metre atladığı veya kayma adımı ile kaç metre ilerlediği önemli değildir
önemli olan hareketinasıl yaptığıdır. Kullanılacak yönergeler; farklı yönlere, farklı Ģekillerde
“hızlı, yavaĢ, öne, arkaya, sağa, sola,ritmik, parmak ucunda, topukta, geri geri, yan yan ”gibi
olabilir. Etkinlik planlanırken “yükseklik”, “mesafe”gibi nitelendirmeleri belirlemede
çocukların hangi yaĢta ne yapabildikleri dikkate alınmalıdır. KoĢarak bir engelüzerinden
atlamada hareketin durmaksızın gerçekleĢtirilmesi beklenmektedir. Çocuğun çift ayak öne
atlamasında,kollarındankuvvet alarak çift ayak sıçraması ve çift ayak yere konması
beklenmektedir.
2.2.4. 5-6 YaĢ Çocukları Ġçin BiliĢsel GeliĢimi Destekleyi Etkinlikler
Çocukların 5-6 yaĢta yapabildikleri:
10 - 12 kadar ana ve ara renk tanıyabilir.
10 - 12 kadar resmi eĢleĢtirebilir.
12 parça verildiğinde 10 parçalık bir bilmeceyi tamamlayabilir ve
iĢeyaramayan 2 taneyi ayırabilir.
Ġki değiĢik ses arasından aynı ve farklı olanı seçebilir.
Görmese bile tanıdığı bazı sesleri tanıyabilir.
Dokunarak soğuk, sıcak, ılık nesneleri ayırabilir.
Görmeden dokunarak kumaĢların özelliklerini tanıyarak eĢleĢtirebilir.
8 sayısının ardından gelen sayının ne olduğunu söyleyebilir.
20'ye kadar olan nesneleri sayabilir.
Dakika belirtmeden saati söyleyebilir.
1'den 10'a kadar karıĢık verilen sayıları sıralayıp sıra içinde eksik olan
sayıyıbulabilir.
1'den 10'a kadar sayılarla toplama ve çıkarma iĢlemi yapabilir.
Nesnelerin sıra içindeki pozisyonlarını birinci, ikinci, üçüncü
gibiisimlendirebilir.
Para değerlerini tanıyabilir.
Sıra ile haftanın günlerini söyleyebilir.
Anlatılan bir öyküdeki detayları hatırlayabilir.
Sebep sonuç iliĢkilerini kurabilir.
Telefonunu ve ev adresini söyleyebilir.
Anne baba çocuğun sorularına bıkmadan cevap verip olayları, sebep-sonuç iliĢkisi içinde
anlatırsa hem sözcük bilgisi artmıĢ ve merakını tatmin etmiĢ hem de olayları birbirine
bağlamasına yardım etmiĢ olunur. Örneğin; “Camdan dıĢarı sarkma!” yerine “Camdan dıĢarı
sarkarsan düĢebilirsin.” Ģeklinde açıklayıcı bilgi verildiği takdirde çocuk için bu tatmini
gerçekleĢebilir. Çocuktan nesneyi görmeden, sesini duymadan ancak parmaklarıyla dokunarak
tanıması istenir. Çocuğun günlük yaĢantısının bir bölümünü arkadaĢlarına anlatması söylenir.
48