Page 55 - Bilissel Gelisim
P. 55

Örneğin;evinden  okula  gelinceye  kadar  kimleri  gördüğünü,  neler  konuĢulduğunu,  hangi
               araçlarabinildiğini  anlatılması  istenir.  Bu  olay  dramatize  de  edilebilir.  Çocuk,  bu  sırada
               gerçekleilgisi olmayan yaĢamadığı olayları da anlatabilir. Bu etkinlikte çocuğun özgürlük içinde
               konuĢturulması,  yaratıcı  güçlerinin  geliĢtirilmesi  amaçlanmaktadır.  Burada  amaç  çocukların
               dikkatlerini artırma,hatırlama, bellekte tutma vb. kavramlarını geliĢtirmektir.

                     Etkinlik-22
                     Etkinliğin adı: AĢçıyım
                     Uygulama:Çocuklara  poğaça  yapacağınızı  ve  onların  da  yardımına  gereksinim
               duyduğunuzusöyleyiniz. Öncelikle poğaça için iç malzemeleri özelliklerine göre sınıflamalarını
               isteyiniz.Ardından  ellerini  yıkayıp  temizlemelerini  sağlayınız.  Önceden  hazırlanmıĢ
               poğaçahamurunu  çocuklara  eĢit  biçimde  dağıtınız.  Çocuklardan  hamuru  kısa  bir  süre
               yoğurupelleriyle  açmalarını  isteyiniz.  Açılan  hamurların  içlerine  istedikleri  iç  malzemeyi
               koyarakhamuru  katlamalarını  isteyiniz.  Poğaçaları  tepsiye  dizmelerini  sağlayınız.Çocuklara
               poğaçanın piĢmesi için zamana gereksinim olduğunu söyleyiniz, bu nedenletadına bakmak için
               sabretmeleri gerektiğini de vurgulayınız. Ayrıca resimli bir kavram haritası hazırlayabilirsiniz.

                     Etkinlik-23
                     Etkinliğin adı: Yerini bul
                     Uygulama:  Her  çocuğa,  bir  sandalye  verilir.  Çocuklar,  sandalyeleriyle  her
               çocuğunarasında bir adım olacak Ģekilde sıralanırlar. Öğretmen çocuklara sandalyenin önünde,
               arkasında,  altında,  üstünde,  sağındasolunda  diyerek  sözel  yönerge  verir.  Çocukladan  sözel
               yönergeye uygun olarak kendilerini doğru yereyerleĢtirmeleri beklenir. Oyun çocukların kavram
               geliĢimine yardım eder.

                     Etkinlik-24
                     Etkinliğin adı: Ġnsan mı? EĢya mı? Hayvan mı?
                     Uygulama:
                     Çocuklarla çevredeki insan, eĢya ve hayvan adları konuĢulur.Söylenilenlerin hangi gruba
               girdiği konuĢulduktan sonra çocuktan, söylenilen sözcüklerin buüç gruptan hangisine girdiğini
               sıra  ile  söylemesi  istenir.  Kedi  denildiğinde  hayvan,  Alidenildiğinde  insan,sandalye
               denildiğinde  eĢya  diyebiliyorsa  çocuğun  gruplama  yeteneğinikazanmaya  baĢladığı  düĢünülür.
               Çocuk eğer bu sınıflamayı gerçekleĢtiremezse ipucu verilerek bulmasına yardımcıolunur. Her
               çocuğa sıra ile sorularak oyun devam ettirilir.

                     Etkinlik-25
                     Etkinliğin adı: Ben olsam…
                     Uygulama:Çocuğa  günlük  yaĢantıda  karĢılaĢılaĢabileceği,  onun  anlayabileceği  bir
               ikilemanlatarak  “Sen  olsaydın  ne  yapardın?”  diye  sorunuz.  Örneğin;  “Dün  okula  gelirken
               önüme  birkedi  yavrusu  çıktı.  PeĢimden  gelmeye  baĢladı.  Ben  ne  yapacağımı  ĢaĢırdım.  Sen
               olsaydın  neyapardın?”  gibi  sorularla  onların  görüĢleri  alınarak  problemi  çözmesi  için
               rehberlikyapılır.Aynı  oyun  “Bu  durumda  ne  yapmak  gerekir?”  sorgulamalı  bir  oyun  olarak
               dadüzenlenebilir.  Örneğin  “ArkadaĢlarınla  oynarken  bir  arkadaĢına  çarparak  onundüĢmesine
               neden  oduğunda  ne  yapman  gerekir?”  diye  çocuğa  sorunuz.  Çocuklardan“ArkadaĢımızdan
               özürdileyerek  onun  yerden  kalkmasına  yardım  ederiz.”  Cevabını  alana  kadar
               onlarıyönlendirinir. Böylece çocuğun baĢka birkiĢinin yerine düĢünmesine, problem çözmesine
               yardım edilmiĢ olunur.

                                                         49
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60