Page 55 - Bilissel Gelisim
P. 55
Örneğin;evinden okula gelinceye kadar kimleri gördüğünü, neler konuĢulduğunu, hangi
araçlarabinildiğini anlatılması istenir. Bu olay dramatize de edilebilir. Çocuk, bu sırada
gerçekleilgisi olmayan yaĢamadığı olayları da anlatabilir. Bu etkinlikte çocuğun özgürlük içinde
konuĢturulması, yaratıcı güçlerinin geliĢtirilmesi amaçlanmaktadır. Burada amaç çocukların
dikkatlerini artırma,hatırlama, bellekte tutma vb. kavramlarını geliĢtirmektir.
Etkinlik-22
Etkinliğin adı: AĢçıyım
Uygulama:Çocuklara poğaça yapacağınızı ve onların da yardımına gereksinim
duyduğunuzusöyleyiniz. Öncelikle poğaça için iç malzemeleri özelliklerine göre sınıflamalarını
isteyiniz.Ardından ellerini yıkayıp temizlemelerini sağlayınız. Önceden hazırlanmıĢ
poğaçahamurunu çocuklara eĢit biçimde dağıtınız. Çocuklardan hamuru kısa bir süre
yoğurupelleriyle açmalarını isteyiniz. Açılan hamurların içlerine istedikleri iç malzemeyi
koyarakhamuru katlamalarını isteyiniz. Poğaçaları tepsiye dizmelerini sağlayınız.Çocuklara
poğaçanın piĢmesi için zamana gereksinim olduğunu söyleyiniz, bu nedenletadına bakmak için
sabretmeleri gerektiğini de vurgulayınız. Ayrıca resimli bir kavram haritası hazırlayabilirsiniz.
Etkinlik-23
Etkinliğin adı: Yerini bul
Uygulama: Her çocuğa, bir sandalye verilir. Çocuklar, sandalyeleriyle her
çocuğunarasında bir adım olacak Ģekilde sıralanırlar. Öğretmen çocuklara sandalyenin önünde,
arkasında, altında, üstünde, sağındasolunda diyerek sözel yönerge verir. Çocukladan sözel
yönergeye uygun olarak kendilerini doğru yereyerleĢtirmeleri beklenir. Oyun çocukların kavram
geliĢimine yardım eder.
Etkinlik-24
Etkinliğin adı: Ġnsan mı? EĢya mı? Hayvan mı?
Uygulama:
Çocuklarla çevredeki insan, eĢya ve hayvan adları konuĢulur.Söylenilenlerin hangi gruba
girdiği konuĢulduktan sonra çocuktan, söylenilen sözcüklerin buüç gruptan hangisine girdiğini
sıra ile söylemesi istenir. Kedi denildiğinde hayvan, Alidenildiğinde insan,sandalye
denildiğinde eĢya diyebiliyorsa çocuğun gruplama yeteneğinikazanmaya baĢladığı düĢünülür.
Çocuk eğer bu sınıflamayı gerçekleĢtiremezse ipucu verilerek bulmasına yardımcıolunur. Her
çocuğa sıra ile sorularak oyun devam ettirilir.
Etkinlik-25
Etkinliğin adı: Ben olsam…
Uygulama:Çocuğa günlük yaĢantıda karĢılaĢılaĢabileceği, onun anlayabileceği bir
ikilemanlatarak “Sen olsaydın ne yapardın?” diye sorunuz. Örneğin; “Dün okula gelirken
önüme birkedi yavrusu çıktı. PeĢimden gelmeye baĢladı. Ben ne yapacağımı ĢaĢırdım. Sen
olsaydın neyapardın?” gibi sorularla onların görüĢleri alınarak problemi çözmesi için
rehberlikyapılır.Aynı oyun “Bu durumda ne yapmak gerekir?” sorgulamalı bir oyun olarak
dadüzenlenebilir. Örneğin “ArkadaĢlarınla oynarken bir arkadaĢına çarparak onundüĢmesine
neden oduğunda ne yapman gerekir?” diye çocuğa sorunuz. Çocuklardan“ArkadaĢımızdan
özürdileyerek onun yerden kalkmasına yardım ederiz.” Cevabını alana kadar
onlarıyönlendirinir. Böylece çocuğun baĢka birkiĢinin yerine düĢünmesine, problem çözmesine
yardım edilmiĢ olunur.
49