Page 59 - Bilissel Gelisim
P. 59

    Araç yapımı için gerekli malzeme belirlenerek alınmalıdır.
                               Araç iĢlem basamaklarına göre hazırlanmalıdır.
                               Aracın kullanım yönergesi hazırlanmalıdır.
                               Araca uygun saklama kabı hazırlanmalıdır.

                     Tasarlamak,  yapmak  kadar  önemli  olan  bir  boyutta  materyalin,  etkin  uygulama
               aĢamasıdır.  Çocuklar  arasındaki  bireysel  farklılıklar  unutulmamalı,  aralarında  rekabet  ortamı
               oluĢturulmamalıdır.

               2.5. 0-72 Aylık Çocuklar için BiliĢsel GeliĢimi Yetersiz Olan Çocuklara
               Uygun Etkinlikler

                     Zihinsel engelli çocuklara etkinlik planlanırken bireysel eğitim programı hazırlandığı gibi
               grup eğitim programı da hazırlanır. Zihinsel engelli çocuklara uygun etkinlikleri seçerken bu
               çocukların  bireysel  farklarıgeliĢim  düzeyleri  göz  önünde  tutularak  kazandırmak  istediğimiz
               hedef ve kazanımlara uygun etkinlik seçilmelidir. Bunun için tanılama önemlidir. Çocuğun neyi
               baĢardığı,  neyi  baĢaramadığı  tespit  edilir.  BaĢardıkları  pekiĢtirilerek  baĢaramadıkları
               desteklenir.  Kazandırılacak  beceriler,  öncedenaĢamalandırılırken  (davranıĢın  analizi)    en  alt
               basamağa kadar inilerek aĢamalandırılmalıdır.

                     Etkinlikleri  seçerken  ve  uygularken  Ģunlara  dikkat  edilmelidir:  Çocuğun  bireysel
               tüm  özellikleri  bilinmeli,  zayıf  ve  geliĢmiĢ  yönleri  tespit  edilmelidir.  Uygun  eğitim-öğretim
               ortamı  olmalı  ve  çocuğa  içten  davranılmalıdır.  Eğitimdeki  tekrar  dönemleri  uzatılmalıdır.
               Çocuğa  yapılacak  herhangi  bir  açıklamanın  bireysel  yani  bire  bir  yapılması  gerekir.  Bütün
               iliĢkiler son derece dikkatli ve nazik olmalıdır. Ses tonunun dâhi kurulan iliĢkinin geliĢmesinde
               önemi büyüktür. Yaparak ve görerek öğrenirler. Bu çocuklara mümkün olduğu kadar somut ve
               uygulamalı  eğitim  ve  öğretim  yöntemi  uygulamak  gerekir.  Kendi  kendilerine  karar  verme,
               kendilerine  yön  verme  zorlukları  fazla  olduğundan  öğretmen  ve  eğiticilerin  kendilerine  yön
               vermesine, uygun kararlar almalarında kendilerine yardımcı olmalarına ihtiyaç duyarlar.

                     Etkinlik-36
                     Etkinliğin adı: Kesiyorum
                     Uygulama:  Öğretmen  her  bir  çocuğa  üzerine  eğri  çizgi  çizilmiĢ  bir  kâğıt  ve  makas
               dağıtır. “ġimdi bana dikkatle bakın.” der ve öğretmen kendisi üzerine eğri çizgi çizilmiĢ kâğıdı
               alarak makasla kesip model olur. “ġimdi herkes eline bir makas alsın.” der. Çocuklar makası
               eline yerleĢtirdikten sonra öğretmen “ġimdi herkes diğer eline kâğıdı alsın.” der. Bütün çocuklar
               makas ve kâğıdı aldıktan sonra öğretmen “ġimdi çizgimizi kesmeye baĢlayalım.” der. Çocuklar
               eğri  çizgiyi  keserken  kâğıdı  döndürme  iĢleminde  baĢarılı  olamıyorlarsa  öğretmen  fiziksel
               yönlendirme ile onlara yardımcı olur. Çocukların eğri çizgiyi baĢından sonuna kadar kesmeleri
               sağlanır.

                     Okulda  yapılan  etkinliklerin  evde  de  pekiĢtirilmesi  önemlidir.  Öğretmen  rehberliğinde
               öğrendikten sonra velilere de evde aĢağıdaki gibi etkinlik yapması önerilebilir.

                     Etkinlik-37
                     Etkinliğin adı: Top oynuyorum

                                                         53
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64