Page 59 - Bilissel Gelisim
P. 59
Araç yapımı için gerekli malzeme belirlenerek alınmalıdır.
Araç iĢlem basamaklarına göre hazırlanmalıdır.
Aracın kullanım yönergesi hazırlanmalıdır.
Araca uygun saklama kabı hazırlanmalıdır.
Tasarlamak, yapmak kadar önemli olan bir boyutta materyalin, etkin uygulama
aĢamasıdır. Çocuklar arasındaki bireysel farklılıklar unutulmamalı, aralarında rekabet ortamı
oluĢturulmamalıdır.
2.5. 0-72 Aylık Çocuklar için BiliĢsel GeliĢimi Yetersiz Olan Çocuklara
Uygun Etkinlikler
Zihinsel engelli çocuklara etkinlik planlanırken bireysel eğitim programı hazırlandığı gibi
grup eğitim programı da hazırlanır. Zihinsel engelli çocuklara uygun etkinlikleri seçerken bu
çocukların bireysel farklarıgeliĢim düzeyleri göz önünde tutularak kazandırmak istediğimiz
hedef ve kazanımlara uygun etkinlik seçilmelidir. Bunun için tanılama önemlidir. Çocuğun neyi
baĢardığı, neyi baĢaramadığı tespit edilir. BaĢardıkları pekiĢtirilerek baĢaramadıkları
desteklenir. Kazandırılacak beceriler, öncedenaĢamalandırılırken (davranıĢın analizi) en alt
basamağa kadar inilerek aĢamalandırılmalıdır.
Etkinlikleri seçerken ve uygularken Ģunlara dikkat edilmelidir: Çocuğun bireysel
tüm özellikleri bilinmeli, zayıf ve geliĢmiĢ yönleri tespit edilmelidir. Uygun eğitim-öğretim
ortamı olmalı ve çocuğa içten davranılmalıdır. Eğitimdeki tekrar dönemleri uzatılmalıdır.
Çocuğa yapılacak herhangi bir açıklamanın bireysel yani bire bir yapılması gerekir. Bütün
iliĢkiler son derece dikkatli ve nazik olmalıdır. Ses tonunun dâhi kurulan iliĢkinin geliĢmesinde
önemi büyüktür. Yaparak ve görerek öğrenirler. Bu çocuklara mümkün olduğu kadar somut ve
uygulamalı eğitim ve öğretim yöntemi uygulamak gerekir. Kendi kendilerine karar verme,
kendilerine yön verme zorlukları fazla olduğundan öğretmen ve eğiticilerin kendilerine yön
vermesine, uygun kararlar almalarında kendilerine yardımcı olmalarına ihtiyaç duyarlar.
Etkinlik-36
Etkinliğin adı: Kesiyorum
Uygulama: Öğretmen her bir çocuğa üzerine eğri çizgi çizilmiĢ bir kâğıt ve makas
dağıtır. “ġimdi bana dikkatle bakın.” der ve öğretmen kendisi üzerine eğri çizgi çizilmiĢ kâğıdı
alarak makasla kesip model olur. “ġimdi herkes eline bir makas alsın.” der. Çocuklar makası
eline yerleĢtirdikten sonra öğretmen “ġimdi herkes diğer eline kâğıdı alsın.” der. Bütün çocuklar
makas ve kâğıdı aldıktan sonra öğretmen “ġimdi çizgimizi kesmeye baĢlayalım.” der. Çocuklar
eğri çizgiyi keserken kâğıdı döndürme iĢleminde baĢarılı olamıyorlarsa öğretmen fiziksel
yönlendirme ile onlara yardımcı olur. Çocukların eğri çizgiyi baĢından sonuna kadar kesmeleri
sağlanır.
Okulda yapılan etkinliklerin evde de pekiĢtirilmesi önemlidir. Öğretmen rehberliğinde
öğrendikten sonra velilere de evde aĢağıdaki gibi etkinlik yapması önerilebilir.
Etkinlik-37
Etkinliğin adı: Top oynuyorum
53