Page 57 - Bilissel Gelisim
P. 57

yaprakları,  çiçekleri,  büyüme  oranları  arasındaki  benzerlik  ve  farklılıklar  karĢılaĢtırılır.  Gün
               gün, bir ip yardımıyla büyüme oranları ölçülerek aralarındaki farklılıklar ve bunların nedenleri
               konuĢulur.  Dikkat,  bellek,  problem  çözme,  karĢılaĢtırma,  sıralama,  gözlem  yapma  becerileri
               böylelikle  geliĢecektir.Daha  sonra  çimler  mutlaka  toprak  alana  yerleĢtirilerek  çocukların
               ürünlerinin devamını gözlemleme imkânı sunulmalıdır.

                     Etkinlik-29
                     Etkinlik adı: Hikâye tamamlama (Türkçe dil etkinliği)
                     Materyal: Hikâye kitabı, kartları vb.
                     Uygulama: Çocuklara anlatılan ya da okunan bir hikâyeyi dikkatle dinledikleri görülür.
               Sonra  kendilerinin  de  hikâye  oluĢturmaya  baĢlar.  Hikâyenin  dinlendiğini  görmek  onları  ve
               onların yaratıcı gücünü güdüler. Çocuğun kendisinin hikâye yaratması oyun olarak kabul edilir.
               Daha sonra hiç anlatılmamıĢ, sadece resimleri olan kartlar çocuklara gösterilerek onların hikâye
               oluĢturmalarına  rehberlik  edilir.  Çocukların  yaratıcılığını  geliĢtirmelerine  rehberlik  edilir.
               Hikâyedeki kart sayısı çocuğun geliĢimine uygun olarak az ya da çok olabilir.

                     Etkinlik-30
                     Etkinlik adı: Meyveler (grup sohbeti)
                     (Materyal: Meyveler
                     Uygulama:Çocuklara  bazı  nesneler  arasındaki  benzerlik  ve  farklılıkları  sorulabilir.
               Örneğin; muz ile elma arasında ne benzerlik var diye sorulur ve çocuğun “Her ikisi de kabuklu,
               her ikisi de yenebilir, her ikisi de kıĢ meyvesidir; biri sadece sarı, diğeri kırmızı, sarı, yeĢil renk
               olanları vardır gibi cevaplar vermesi için yönlendirilir. BiliĢsel geliĢimine yardımcı olunur.

                     Etkinlik-31
                     Etkinlik adı: Ġnsan mı, eĢya mı, hayvan mı? (oyun etkinliği)
                     Uygulama:Çocuklarla çevredeki insan, eĢya ve hayvan adları konuĢulur. Söylenilenlerin
               hangi  gruba  girdiği  konuĢulduktan  sonra  çocuktan,  söylenilen  sözcüklerin  bu  üç  gruptan
               hangisine girdiği sıra ile söylemesi istenir. Kedi söylendiğinde hayvan, Ali söylendiğinde insan,
               sandalye söylendiğinde eĢya diyebiliyorsa, çocuğun gruplama yeteneğini kazanmaya baĢladığı
               düĢünülür. Eğer çocuk bilemez ise ipucu verilerek bulmasına yardımcı olunur. Her çocuğa sıra
               ile sorularak oyun devam eder.

                     Etkinlik-32
                     Etkinlik adı: Yerini bul (oyun etkinliği)
                     Materyal: Sandalyeler
                     Uygulama:Her  çocuğa,  bir  sandalye  verilir.  Çocuk,  sandalyesini  alarak  her  çocuğun
               arasında  bir  adım  olacak  Ģekilde  sıralanırlar.  Çocukların  sandalyeleri  önünde  oyun  için  hazır
               olurlar. Öğretmen, çocuklara sandalyenin önünde, arkasında, altında, üstünde, sağında solunda
               diyerek  sözel  yönerge  verir.  Çocuklardan  sözel  yönergeye  uygun  kendilerini  doğru  yere
               yerleĢtirmesi beklenir. Oyun çocukların kavram geliĢimine yardım eder.

                     Etkinlik-33
                     Etkinlik adı: Dinle ve çiz (oyun etkinliği-sanat etkinliği)
                     Materyal: Kâğıt, kalem, boyalar…
                     Uygulama:  Bu  oyun  renk  ve  Ģekilleri  tamamen  öğrenildikten  sonra  pekiĢtirmek  için
               kullanılır.  Çocuklar  iki  gruba  ayrılır.  Her  grup  öğretmenin  söylediği  yönerge  doğrultusunda

                                                         51
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62