Page 57 - Bilissel Gelisim
P. 57
yaprakları, çiçekleri, büyüme oranları arasındaki benzerlik ve farklılıklar karĢılaĢtırılır. Gün
gün, bir ip yardımıyla büyüme oranları ölçülerek aralarındaki farklılıklar ve bunların nedenleri
konuĢulur. Dikkat, bellek, problem çözme, karĢılaĢtırma, sıralama, gözlem yapma becerileri
böylelikle geliĢecektir.Daha sonra çimler mutlaka toprak alana yerleĢtirilerek çocukların
ürünlerinin devamını gözlemleme imkânı sunulmalıdır.
Etkinlik-29
Etkinlik adı: Hikâye tamamlama (Türkçe dil etkinliği)
Materyal: Hikâye kitabı, kartları vb.
Uygulama: Çocuklara anlatılan ya da okunan bir hikâyeyi dikkatle dinledikleri görülür.
Sonra kendilerinin de hikâye oluĢturmaya baĢlar. Hikâyenin dinlendiğini görmek onları ve
onların yaratıcı gücünü güdüler. Çocuğun kendisinin hikâye yaratması oyun olarak kabul edilir.
Daha sonra hiç anlatılmamıĢ, sadece resimleri olan kartlar çocuklara gösterilerek onların hikâye
oluĢturmalarına rehberlik edilir. Çocukların yaratıcılığını geliĢtirmelerine rehberlik edilir.
Hikâyedeki kart sayısı çocuğun geliĢimine uygun olarak az ya da çok olabilir.
Etkinlik-30
Etkinlik adı: Meyveler (grup sohbeti)
(Materyal: Meyveler
Uygulama:Çocuklara bazı nesneler arasındaki benzerlik ve farklılıkları sorulabilir.
Örneğin; muz ile elma arasında ne benzerlik var diye sorulur ve çocuğun “Her ikisi de kabuklu,
her ikisi de yenebilir, her ikisi de kıĢ meyvesidir; biri sadece sarı, diğeri kırmızı, sarı, yeĢil renk
olanları vardır gibi cevaplar vermesi için yönlendirilir. BiliĢsel geliĢimine yardımcı olunur.
Etkinlik-31
Etkinlik adı: Ġnsan mı, eĢya mı, hayvan mı? (oyun etkinliği)
Uygulama:Çocuklarla çevredeki insan, eĢya ve hayvan adları konuĢulur. Söylenilenlerin
hangi gruba girdiği konuĢulduktan sonra çocuktan, söylenilen sözcüklerin bu üç gruptan
hangisine girdiği sıra ile söylemesi istenir. Kedi söylendiğinde hayvan, Ali söylendiğinde insan,
sandalye söylendiğinde eĢya diyebiliyorsa, çocuğun gruplama yeteneğini kazanmaya baĢladığı
düĢünülür. Eğer çocuk bilemez ise ipucu verilerek bulmasına yardımcı olunur. Her çocuğa sıra
ile sorularak oyun devam eder.
Etkinlik-32
Etkinlik adı: Yerini bul (oyun etkinliği)
Materyal: Sandalyeler
Uygulama:Her çocuğa, bir sandalye verilir. Çocuk, sandalyesini alarak her çocuğun
arasında bir adım olacak Ģekilde sıralanırlar. Çocukların sandalyeleri önünde oyun için hazır
olurlar. Öğretmen, çocuklara sandalyenin önünde, arkasında, altında, üstünde, sağında solunda
diyerek sözel yönerge verir. Çocuklardan sözel yönergeye uygun kendilerini doğru yere
yerleĢtirmesi beklenir. Oyun çocukların kavram geliĢimine yardım eder.
Etkinlik-33
Etkinlik adı: Dinle ve çiz (oyun etkinliği-sanat etkinliği)
Materyal: Kâğıt, kalem, boyalar…
Uygulama: Bu oyun renk ve Ģekilleri tamamen öğrenildikten sonra pekiĢtirmek için
kullanılır. Çocuklar iki gruba ayrılır. Her grup öğretmenin söylediği yönerge doğrultusunda
51