Page 56 - Bilissel Gelisim
P. 56
Etkinlik-26
Etkinliğin adı: Benim hikâyem
Uygulama:Çocukların anlatılan ya da okunan bir hikâyeyi dikkatle dinlediklerigörülür. Sonra
kendilerinin de hikâye oluĢturmaları istenir. Hikâyenin dinlendiğini görmekonları ve onların
yaratıcı gücünü güdüler. Çocuğun kendisinin hikâye yaratması bir tür oyun olarakkabul edilir.
Daha sonra hiç anlatılmamıĢ, sadece resimleri olan kartlar çocuklaragösterilerek onların hikâye
oluĢturmalarına böylece yaratıcılıklarınıngeliĢtirilmesine rehberlik edilir. Hikâyedeki kart sayısı
çocuğun geliĢimine uygun olarak azya da çok olabilir.
2.3.0-72 Aylık Çocuklar için Eğitim Kurumlarında BiliĢsel GeliĢimi
Destekleyici Etkinlikler
Çocukların bir gün içerisinde yaptığı etkinlikler biliĢsel geliĢimine katkı sağlar,
arttırır,geliĢtirir. Bu etkinliklere çocuğun yaĢ ve geliĢim düzeyine uygun olarak yıllık ve günlük
planlarda yer vermek gerekir.Serbest zamanetkinliklerinde yapılan bir boyama faaliyetinde
çocuklara, resimde gördükleri nesnelerin neler olduğu sorulur. Nesnelerin nerede oldukları,
resimdekilerin neler konuĢabilecekleri, resimdekinin kendisi olması durumunda neler söylemek
isteyeceklerini, bu resmi bir daha çizmek isteselerdi neler çizebileceklerini, ne renk
boyayacaklarını, neden o rengi tercih ettiklerini sorunuz.Bu sorulara alacağınız yanıtlardan
hareketle çocukların konuĢma, nesneleri öğrenme, algılama, dikkat, hatırlama vebellek gibi
biliĢsel süreçlerini desteklemiĢ ve yaratıcılıklarını artırmaya yardımcı olmuĢ olacaksınız. Ayrıca
ilgi köĢelerinden biri olan masa oyuncakları köĢesine konulan yap-boz, domino, küçük renkli
bloklar,birbirine geçmeli oyuncaklar ve legolar çocukların biliĢsel geliĢimini geliĢtiren araç
gereçler olup çocuğun bunlarla oynaması sağlanmalıdır.Öğretmen, kesme yapıĢtırma çalıĢmaları
yaparken çocuklardan kâğıtların boyutlarını karĢılaĢtırmalarını daha sonrada onları büyükten
küçüğe sıralamalarını istemeli, boya çalıĢmalarında renkleri açıktan koyuya sıralamalarını ya da
boya kalemlerini renklerine göresınıflandırmalarınıisteyerek kavram geliĢimlerini
destekleyebilir. Mobil yaparken nesneleri saymaları, renklerine göre sınıflamaları, kolaj
çalıĢmalarında üstünde-altında, yanında uzağında gibi mekânsal kavramları kâğıt iĢleri yaparken
eliĢi kâğıtlarını üst üste koymalarını,karĢılaĢtırmalarını isteyebilir.
Etkinlik-27
Etkinlik adı: Sayılar(sanat etkinliği)
(Materyal: Kâğıt, kalem, pastel boyalar
Uygulama: Çocukla çeĢitli toplar incelenir. Bir top resmi çizmesi istenir. Çocuk bir top
resmi çizer. Aynı toptan iki tane daha çizmesi istenir. Üç top resminin altına her top için bir
kutu çizmesi istenir. Her topu, kendisine ait kutu ile birleĢtirmesi istenir. Böylece çocuk, sayı
sayma iĢine baĢlamıĢ olur.
Etkinlik-28
Etkinlik adı:Çimlendirme (fen etkinliği)
Materyal: Fasulye, tabak, su, pamuk
Uygulama:En basit deney olan fasulye, nohut, mercimek, çimlendirme için bir çay tabağı
içinde ıslatıp nemlendirilmiĢ pamuk içine konarak cam kenarına yerleĢtirilir. Çocuktan birkaç
gün ara ile bitkiye bakması ve değiĢiklikleri takip ederek incelemesi istenir. Bitkilerin
50