Page 56 - Bilissel Gelisim
P. 56

Etkinlik-26
               Etkinliğin adı: Benim hikâyem
               Uygulama:Çocukların anlatılan ya da okunan bir hikâyeyi dikkatle dinlediklerigörülür. Sonra
               kendilerinin  de  hikâye  oluĢturmaları  istenir.  Hikâyenin  dinlendiğini  görmekonları  ve  onların
               yaratıcı gücünü güdüler. Çocuğun kendisinin hikâye yaratması bir tür oyun olarakkabul edilir.
               Daha sonra hiç anlatılmamıĢ, sadece resimleri olan kartlar çocuklaragösterilerek onların hikâye
               oluĢturmalarına böylece yaratıcılıklarınıngeliĢtirilmesine rehberlik edilir. Hikâyedeki kart sayısı
               çocuğun geliĢimine uygun olarak azya da çok olabilir.

               2.3.0-72 Aylık Çocuklar için Eğitim Kurumlarında BiliĢsel GeliĢimi
               Destekleyici Etkinlikler

                     Çocukların  bir  gün  içerisinde  yaptığı  etkinlikler  biliĢsel  geliĢimine  katkı  sağlar,
               arttırır,geliĢtirir. Bu etkinliklere çocuğun yaĢ ve geliĢim düzeyine uygun olarak yıllık ve günlük
               planlarda  yer  vermek  gerekir.Serbest  zamanetkinliklerinde  yapılan  bir  boyama  faaliyetinde
               çocuklara,  resimde  gördükleri  nesnelerin  neler  olduğu  sorulur.  Nesnelerin  nerede  oldukları,
               resimdekilerin neler konuĢabilecekleri, resimdekinin kendisi olması durumunda neler söylemek
               isteyeceklerini,  bu  resmi  bir  daha  çizmek  isteselerdi  neler  çizebileceklerini,  ne  renk
               boyayacaklarını,  neden  o  rengi  tercih  ettiklerini  sorunuz.Bu  sorulara  alacağınız  yanıtlardan
               hareketle  çocukların  konuĢma,  nesneleri  öğrenme,  algılama,  dikkat,  hatırlama  vebellek  gibi
               biliĢsel süreçlerini desteklemiĢ ve yaratıcılıklarını artırmaya yardımcı olmuĢ olacaksınız. Ayrıca
               ilgi köĢelerinden biri olan masa oyuncakları köĢesine konulan yap-boz, domino, küçük renkli
               bloklar,birbirine  geçmeli  oyuncaklar  ve  legolar  çocukların  biliĢsel  geliĢimini  geliĢtiren  araç
               gereçler olup çocuğun bunlarla oynaması sağlanmalıdır.Öğretmen, kesme yapıĢtırma çalıĢmaları
               yaparken  çocuklardan  kâğıtların  boyutlarını  karĢılaĢtırmalarını  daha  sonrada  onları  büyükten
               küçüğe sıralamalarını istemeli, boya çalıĢmalarında renkleri açıktan koyuya sıralamalarını ya da
               boya    kalemlerini   renklerine   göresınıflandırmalarınıisteyerek   kavram   geliĢimlerini
               destekleyebilir.  Mobil  yaparken  nesneleri  saymaları,  renklerine  göre  sınıflamaları,  kolaj
               çalıĢmalarında üstünde-altında, yanında uzağında gibi mekânsal kavramları kâğıt iĢleri yaparken
               eliĢi kâğıtlarını üst üste koymalarını,karĢılaĢtırmalarını isteyebilir.

                     Etkinlik-27
                     Etkinlik adı: Sayılar(sanat etkinliği)
                     (Materyal: Kâğıt, kalem, pastel boyalar
                     Uygulama: Çocukla çeĢitli toplar incelenir. Bir top resmi çizmesi istenir. Çocuk bir top
               resmi çizer. Aynı toptan iki tane daha çizmesi istenir. Üç top resminin altına her top için bir
               kutu çizmesi istenir. Her topu, kendisine ait kutu ile birleĢtirmesi istenir. Böylece çocuk, sayı
               sayma iĢine baĢlamıĢ olur.

                     Etkinlik-28
                     Etkinlik adı:Çimlendirme (fen etkinliği)
                     Materyal: Fasulye, tabak, su, pamuk
                     Uygulama:En basit deney olan fasulye, nohut, mercimek, çimlendirme için bir çay tabağı
               içinde ıslatıp nemlendirilmiĢ pamuk içine konarak cam kenarına yerleĢtirilir. Çocuktan birkaç
               gün  ara  ile  bitkiye  bakması  ve  değiĢiklikleri  takip  ederek  incelemesi  istenir.  Bitkilerin


                                                         50
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61