Page 14 - Duygusal Gelisim
P. 14

1.1.4. Sosyal GeliĢimle Ġlgili Kuramlar

                          Ericson’un Psikososyal GeliĢim Evreleri

                     Ericson‟un kuramı 8 evredir ve kiĢinin tüm yaĢamını kapsar.

                               Temel  güvene  karĢı  güvensizlik  (0-1yaĢ):  Bu  evrede  bağlanma  ve
                                duygusal yakınlık önem taĢımaktadır. Bağlanmanın temeli burada atılır.
                                Bağlanma  ilk  olarak  fizyolojiktir.  Anne,  çocuğu  karĢılık  beklemeden
                                besler bu sebeple bağlanma gerçekleĢir. Aynı zamanda güvenin temeli de
                                bu dönemde atılır. Güven için en önemli unsurlar; tutarlılık ve kestirile
                                bilirliktir.  Annenin  davranıĢları  kestirilebilirse  çocuk  dünyaya  güvenle
                                bakar  fakat  anne  tutarsızsa  ve  davranıĢları  kestirilebilir  değilse  çocuk
                                tedirgin,  her  Ģeyden  korkan  ve  zarar  görme  endiĢesi  oluĢan  bir  çocuk
                                hâline gelir. Çocuk, diğer insanlarla nasıl iliĢki içinde olacağını, anneye
                                bakarak öğrenir. Baba ile olan iliĢkisini bile anneye bakarak öğrenir.
                               Özerkliğe karĢı kuĢku ve utanç (1-3 yaĢ): Çocuk iç iĢlerinde bağımsız
                                olmak  isterken  bir  yandan  da  dıĢarıdan  birinin  onu  denetlemesini,
                                onaylamasını,  izlemesini  ve  geri  bildirim  vermesini  ister.  Eylemlerini
                                kendi yapmak ister. Bu duygu “özerklik” olarak adlandırılır. Çocuk birey
                                olduğunu  hisseder.  Kimliğinin  sınırlarını  çizer.  Ebeveynler güvenli
                                ortamda  çocuklarına  özerkliğini  yaĢatma  fırsatı  vermelidir.  Çocuk
                                bireyselleĢmenin verdiği duyguyu yaĢamalıdır. Bunu yaĢamazsa ilk defa
                                bu dönemde çocuğun içine utanç tohumu atılır. Çocuk, “Acaba yapamaz
                                mıyım?”  Ģeklinde  kendi  iradesinden  kuĢkulanır.  Sürekli  baĢka  birinin
                                onayını bekler, kendi fikirlerine güvenmez.
                               GiriĢimciliğe  karĢı  suçluluk  (3-6  yaĢ):  Bu  dönemde  çocuk  merakla
                                sorular sorar. Çocuğun sorduğu bu sorulara basit ve sade Ģekilde, mutlaka
                                cevap verilmelidir. Çocuğun soru sorması engellenirse ileride hiçbir Ģeyi
                                merak etmez. Çocuğun ileriki dönemde akademik baĢarısı buna bağlıdır.
                                Ayrıca  çocukta  sorumluluk,  merhamet,  acıma  duygusunun  oluĢumu  bu
                                dönemde gerçekleĢir. Empatinin ilk tohumları atılır. Çocuk için hayvan
                                beslemek bu dönemde faydalıdır.
                               BaĢarıya  karĢı  aĢağılık  duygusu(7-11yaĢ):  Çocuğun  baĢarıyı  tattığı
                                dönemdir.  Bu baĢarı  sadece  okul  baĢarısından ibaret değildir.  Herhangi
                                bir alanda olabilir(örn: sanat, spor…). Çocuğa verilecek görev, çocuğun
                                yeteneklerine  uygun  olmalı,  gerekirse  parçalara  bölünerek  verilmelidir.
                                Anne  baba  çocuğa  olumlu  geri  bildirimlerde  bulunmalıdır.  Çocuğun
                                kendi varlığını hissedebileceği alan oluĢturulmalıdır. Çocuk baĢkalarıyla
                                kıyaslanmamalıdır.  Akademik  öz  güven,  plan  yapma,  ekip  ruhu  bu
                                dönemde geliĢir.









                                                       10
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19