Page 11 - Duygusal Gelisim
P. 11
Çocukların arkadaĢlarına verdikleri önem, anne ve babaların düĢündüklerinden çok
daha büyüktür çünkü gruba kabul edilmeyen çocuk mutsuzdur. ArkadaĢları tarafından
aranılıp beğenilmek onun için derslerinde baĢarılı olmaktan çok daha önemlidir. ArkadaĢlık
çocuğa sorumluluk, iĢbirliği, kendine güven kazandırır. Çocuk baĢkalarına bakarak kendini
tanır. Beğenip beğenmediği yönlerini daha iyi ortaya çıkarıp değerlendirebilir.
Gruba katılma
Her çocuk bir gruba katılma ihtiyacı duyar. Okul yıllarında oluĢturulan akran grupları,
oyun oynamak amacıyla bir araya gelen topluluktan öte birbirini etkileme ve ait olma
duygusunun yaĢandığı açık veya dolaylı nasıl davranılması gerektiğine iliĢkin kuralları olan
aynı zamanda ortak amaçlar doğrultusunda çalıĢma biçiminin belirlendiği gruplardır. Grup
içindeki etkileĢim çocuğun ailesinde görmediği sosyal davranıĢları öğrenmesini sağlar.
Çocuk grup normlarına uymayı, gruptaki rolüne uygun davranıĢlarda bulunmayı
öğrenir. Akran grupları, çocukların kendilerine olan güven duygularının geliĢmesi için de
önemlidir ayrıca gruptaki etkileĢim, çocukta çekingenliği azaltır ve sosyal uyumu
kolaylaĢtırır.
Çocuk kavga ve tartıĢmaları
Erken çocukluk dönemindeki çocuklar, karĢılaĢtıkları hayal kırıklığının sonucunu
kavgaya bağlarlar. Özellikle ilgi merkezi olma arzusu, duygularının baĢka yollarla
doyurulamaması gibi durumlarda, kavgacı bir tutum sergileyerek bu duygularını doyurmaya
çalıĢırlar. Oyun gruplarında sık sık kavga ederler ama kavganın sonundaki küskünlükleri
uzun sürmez. Ailenin çocuk üzerindeki tutumu çocuğun diğer çocuklarla arkadaĢlığının
olumlu ya da olumsuz yönlere eğilim göstermesine neden olur. Sevgi dolu bir ailede
büyüyen çocuklar çevrelerindeki insanlarla kavga etmeden iletiĢim kuracaklardır. ġiddetin
görüldüğü ailede yetiĢen çocuklar kavgacı bir kiĢilik geliĢtirir. Sevgi gören çocuk sevmeyi,
Ģiddet gören çocuk kavgayı öğrenir.
Resim 1.4: Çocuk kavga ve tartıĢmaları
7