Page 11 - Duygusal Gelisim
P. 11

Çocukların  arkadaĢlarına  verdikleri  önem,  anne  ve  babaların  düĢündüklerinden  çok
               daha  büyüktür  çünkü  gruba  kabul  edilmeyen  çocuk  mutsuzdur.  ArkadaĢları  tarafından
               aranılıp beğenilmek onun için derslerinde baĢarılı olmaktan çok daha önemlidir. ArkadaĢlık
               çocuğa sorumluluk, iĢbirliği, kendine güven kazandırır. Çocuk baĢkalarına bakarak kendini
               tanır. Beğenip beğenmediği yönlerini daha iyi ortaya çıkarıp değerlendirebilir.

                          Gruba katılma

                     Her çocuk bir gruba katılma ihtiyacı duyar. Okul yıllarında oluĢturulan akran grupları,
               oyun  oynamak  amacıyla  bir  araya  gelen  topluluktan  öte  birbirini  etkileme  ve  ait  olma
               duygusunun yaĢandığı açık veya dolaylı nasıl davranılması gerektiğine iliĢkin kuralları olan
               aynı zamanda ortak amaçlar doğrultusunda çalıĢma biçiminin belirlendiği gruplardır. Grup
               içindeki etkileĢim çocuğun ailesinde görmediği sosyal davranıĢları öğrenmesini sağlar.

                     Çocuk  grup  normlarına  uymayı,  gruptaki  rolüne  uygun  davranıĢlarda  bulunmayı
               öğrenir.  Akran  grupları,  çocukların  kendilerine  olan  güven  duygularının  geliĢmesi  için  de
               önemlidir  ayrıca  gruptaki  etkileĢim,  çocukta  çekingenliği  azaltır  ve  sosyal  uyumu
               kolaylaĢtırır.

                          Çocuk kavga ve tartıĢmaları

                     Erken  çocukluk  dönemindeki  çocuklar,  karĢılaĢtıkları  hayal  kırıklığının  sonucunu
               kavgaya  bağlarlar.  Özellikle  ilgi  merkezi  olma  arzusu,  duygularının  baĢka  yollarla
               doyurulamaması gibi durumlarda, kavgacı bir tutum sergileyerek bu duygularını doyurmaya
               çalıĢırlar.  Oyun  gruplarında  sık  sık  kavga  ederler  ama  kavganın  sonundaki  küskünlükleri
               uzun  sürmez.  Ailenin  çocuk  üzerindeki  tutumu  çocuğun  diğer  çocuklarla  arkadaĢlığının
               olumlu  ya  da  olumsuz  yönlere  eğilim  göstermesine  neden  olur.  Sevgi  dolu  bir  ailede
               büyüyen  çocuklar  çevrelerindeki insanlarla  kavga  etmeden  iletiĢim  kuracaklardır.  ġiddetin
               görüldüğü ailede yetiĢen çocuklar kavgacı bir kiĢilik geliĢtirir. Sevgi gören çocuk sevmeyi,
               Ģiddet gören çocuk kavgayı öğrenir.
















                                       Resim 1.4: Çocuk kavga ve tartıĢmaları







                                                        7
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16