Page 13 - Duygusal Gelisim
P. 13

Birbirlerinin  oyuncaklarını  kullanırken  izin  isterler,  aynı  zamanda  oyuncakları
               birbirleriyle  paylaĢırlar.  ĠĢbirliği  içinde  oynamaktan  zevk  alırlar.  3  yaĢ  çocukları  ise  ben-
               merkezcidir. PaylaĢmayı yeni yeni anlamaya baĢlarlar.













                                                Resim 1.6: ĠĢbirliği

                     3.5 yaĢında beraber oynamayı, 4 yaĢında problem çözmek için beyin fırtınası yapmayı
               öğrenirler.  Beraberce  çözüme  ulaĢırlar.  ĠĢbirliğini  teĢvik  etmek  için  öğretmenin,  çocukları
               beraber çalıĢmaya yönlendirmesi yararlıdır.

                          Rekabet

                     Rekabet olgusu arkadaĢlık kavramı önem kazanınca ortaya çıkar. 4-6 yaĢ arasındaki
               çocuklar  oyuncaklarını  paylaĢma  konusunda  isteksizdir.  Eve  gelen  arkadaĢlarına
               oyuncaklarını  gösterip  arkadaĢının  beğendiği  oyuncağı  tekrar  onun  elinden  almak  isteyen
               çocuklara  sıklıkla  rastlanır.  3  yaĢından  önce  rekabet,  çocuğun  davranıĢlarını  etkilemez.
               Ebeveyn tarafından sevgi gösterildikçe baĢarı için rekabet ve iĢbirliği duygusu geliĢir.

                     Rekabet,  çocuklar  arasında  birbirini  geçme  biçiminde  kendini  gösterir.  Özellikle
               çocukların  bilgi  ve  yeteneklerini  göstermek  için  verdikleri  uğraĢtır.  Rekabet  baĢarıyı
               kamçılar ancak aĢırı rekabet hırsı, çocuğun kiĢilik geliĢimini bozar.

                     Çocuklarda  aĢırı  rekabeti  önlemek  için  onlara  kiĢisel  yeteneklerinin  üzerinde  iĢ  ve
               sorumluluk vermemek gerekir.

                          Kız erkek çocuk iliĢkileri

                     Çocuk sosyal iliĢkilere girmeye baĢladığında cinsiyet farkı onun için çok fazla belirgin
               değildir.  Erkek  ve  kız  çocuklar  birlikte  oynar,  aynı  oyunlardan  zevk  alırlar.  Okul  öncesi
               dönemde  ise  bazı  ayırımlar  ortaya  çıkmaya  baĢlar.  3-4  yaĢlarındaki  erkek  çocuklar,  kız
               çocuklardan daha fazla kavga ederler. Erkeklerin erkeklerle; kızların kızlarla kavgaları, kız
               erkek kavgalarından daha fazla olur.

               ETKĠNLĠK 1:

                     Öğrencileri gruplara ayırarak 0-72 çocuklarının sosyalleĢme özelliklerini anlatan bir
               drama çalıĢması planlayınız.


                                                        9
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18