Page 13 - Duygusal Gelisim
P. 13
Birbirlerinin oyuncaklarını kullanırken izin isterler, aynı zamanda oyuncakları
birbirleriyle paylaĢırlar. ĠĢbirliği içinde oynamaktan zevk alırlar. 3 yaĢ çocukları ise ben-
merkezcidir. PaylaĢmayı yeni yeni anlamaya baĢlarlar.
Resim 1.6: ĠĢbirliği
3.5 yaĢında beraber oynamayı, 4 yaĢında problem çözmek için beyin fırtınası yapmayı
öğrenirler. Beraberce çözüme ulaĢırlar. ĠĢbirliğini teĢvik etmek için öğretmenin, çocukları
beraber çalıĢmaya yönlendirmesi yararlıdır.
Rekabet
Rekabet olgusu arkadaĢlık kavramı önem kazanınca ortaya çıkar. 4-6 yaĢ arasındaki
çocuklar oyuncaklarını paylaĢma konusunda isteksizdir. Eve gelen arkadaĢlarına
oyuncaklarını gösterip arkadaĢının beğendiği oyuncağı tekrar onun elinden almak isteyen
çocuklara sıklıkla rastlanır. 3 yaĢından önce rekabet, çocuğun davranıĢlarını etkilemez.
Ebeveyn tarafından sevgi gösterildikçe baĢarı için rekabet ve iĢbirliği duygusu geliĢir.
Rekabet, çocuklar arasında birbirini geçme biçiminde kendini gösterir. Özellikle
çocukların bilgi ve yeteneklerini göstermek için verdikleri uğraĢtır. Rekabet baĢarıyı
kamçılar ancak aĢırı rekabet hırsı, çocuğun kiĢilik geliĢimini bozar.
Çocuklarda aĢırı rekabeti önlemek için onlara kiĢisel yeteneklerinin üzerinde iĢ ve
sorumluluk vermemek gerekir.
Kız erkek çocuk iliĢkileri
Çocuk sosyal iliĢkilere girmeye baĢladığında cinsiyet farkı onun için çok fazla belirgin
değildir. Erkek ve kız çocuklar birlikte oynar, aynı oyunlardan zevk alırlar. Okul öncesi
dönemde ise bazı ayırımlar ortaya çıkmaya baĢlar. 3-4 yaĢlarındaki erkek çocuklar, kız
çocuklardan daha fazla kavga ederler. Erkeklerin erkeklerle; kızların kızlarla kavgaları, kız
erkek kavgalarından daha fazla olur.
ETKĠNLĠK 1:
Öğrencileri gruplara ayırarak 0-72 çocuklarının sosyalleĢme özelliklerini anlatan bir
drama çalıĢması planlayınız.
9