Page 12 - Duygusal Gelisim
P. 12

ArkadaĢlar arasında popüler olan çocukların diğerleri ile yakın iliĢkiler kurmada daha
               baĢarılı olmalarına rağmen yakın iliĢkiler kuramayan çocuklar ise saldırgan ya da çekingen
               olabilir. Bazı araĢtırmalar, özellikle okul öncesi dönemde kendilerine kötü davranılmıĢ olan
               çocukların, yaĢıtlarınca dıĢlanma olasılığının yüksek olduğunu göstermektedir. DıĢlanmanın
               ilk ortaya çıktığı okul öncesi dönemde bu çocuklara yardımcı olunması gerekir. YetiĢkinler
               bu  durumdaki  çocuklara  model  olmalı  ve  onları  yönlendirerek  toplumsal  beceriler
               kazanmalarına yardımcı olabilirler.

                          Oyun

                     Genel olarak oyun, “belli bir amaca yönelik olan veya olmayan, kurallı ya da kuralsız
               gerçekleĢtirilen,  çocuğun  isteyerek  yer  aldığı,  tüm  geliĢim  alanlarının  temeli  olan,  gerçek
               hayatın parçası ve çocuk için en etkin öğrenme süreci‟‟ olarak ifade edilir.

                     Oyunun  çocuğun  sosyal  geliĢimine  katkısı  büyüktür.  ArkadaĢlar  arasında  etkileĢimi
               artırarak, değiĢik toplumsal rolleri deneme fırsatı verir. Oyun, çocuğun toplumsal yaĢamını
               biçimlendirir.













                                             Resim 1.5: Çocuk oyunları

                     Çocuklar  oyun  yoluyla  arkadaĢlık  kurma,  paylaĢma,  yardımlaĢma,  kurallara  uyma,
               iĢbirliği, üretme gibi pek çok sosyal becerileri kazanır.

                     Ġki  yaĢındaki  çocuklar,  genellikle  izleyici  ve  paralel  oyunda  yer  alırken  4-5  yaĢta
               ortaklaĢa  ve  iĢbirliği  içinde  yapılabilen  oyun  özellikleri  görülür.  5-6  yaĢ  çocukları  ise
               oyuncakları  paylaĢmada,  kuralları  koymada,  çatıĢmaları  çözmede  ve  yardımlaĢmada
               beceriklidir.

                          ĠĢbirliği

                      ĠĢbirliği,  bir  iĢi  yapanların  güçlerini  birleĢtirmesidir.  Çocukların  iĢbirliğini
               baĢarabilmeleri için kendi istek ve ihtiyaçlarını anlamaları aynı zamanda bunları ifade etme
               yeteneğine sahip olmaları gerekmektedir.

                     5-6  yaĢ  çocukları,  grup  etkinliklerine  katılırken  adil  olmaya  önem  verirler.  4  yaĢ
               çocukları projeler oluĢturarak, (örneğin hep birlikte araba yıkama gibi) oyunlar oynarlar.




                                                        8
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17