Page 12 - Duygusal Gelisim
P. 12
ArkadaĢlar arasında popüler olan çocukların diğerleri ile yakın iliĢkiler kurmada daha
baĢarılı olmalarına rağmen yakın iliĢkiler kuramayan çocuklar ise saldırgan ya da çekingen
olabilir. Bazı araĢtırmalar, özellikle okul öncesi dönemde kendilerine kötü davranılmıĢ olan
çocukların, yaĢıtlarınca dıĢlanma olasılığının yüksek olduğunu göstermektedir. DıĢlanmanın
ilk ortaya çıktığı okul öncesi dönemde bu çocuklara yardımcı olunması gerekir. YetiĢkinler
bu durumdaki çocuklara model olmalı ve onları yönlendirerek toplumsal beceriler
kazanmalarına yardımcı olabilirler.
Oyun
Genel olarak oyun, “belli bir amaca yönelik olan veya olmayan, kurallı ya da kuralsız
gerçekleĢtirilen, çocuğun isteyerek yer aldığı, tüm geliĢim alanlarının temeli olan, gerçek
hayatın parçası ve çocuk için en etkin öğrenme süreci‟‟ olarak ifade edilir.
Oyunun çocuğun sosyal geliĢimine katkısı büyüktür. ArkadaĢlar arasında etkileĢimi
artırarak, değiĢik toplumsal rolleri deneme fırsatı verir. Oyun, çocuğun toplumsal yaĢamını
biçimlendirir.
Resim 1.5: Çocuk oyunları
Çocuklar oyun yoluyla arkadaĢlık kurma, paylaĢma, yardımlaĢma, kurallara uyma,
iĢbirliği, üretme gibi pek çok sosyal becerileri kazanır.
Ġki yaĢındaki çocuklar, genellikle izleyici ve paralel oyunda yer alırken 4-5 yaĢta
ortaklaĢa ve iĢbirliği içinde yapılabilen oyun özellikleri görülür. 5-6 yaĢ çocukları ise
oyuncakları paylaĢmada, kuralları koymada, çatıĢmaları çözmede ve yardımlaĢmada
beceriklidir.
ĠĢbirliği
ĠĢbirliği, bir iĢi yapanların güçlerini birleĢtirmesidir. Çocukların iĢbirliğini
baĢarabilmeleri için kendi istek ve ihtiyaçlarını anlamaları aynı zamanda bunları ifade etme
yeteneğine sahip olmaları gerekmektedir.
5-6 yaĢ çocukları, grup etkinliklerine katılırken adil olmaya önem verirler. 4 yaĢ
çocukları projeler oluĢturarak, (örneğin hep birlikte araba yıkama gibi) oyunlar oynarlar.
8