Page 17 - Duygusal Gelisim
P. 17

Resim 1.7: Maslow
                          Kendini gerçekleĢtirme ihtiyacı

                     Bu  ihtiyaç  hiyerarĢinin  en  üst  basamağında  yer  almaktadır.  Her  bireyin  kendine  ait
               yetenekleri  ve  karakteri  vardır.  Birey  bu  kendine  ait  özelliklerini  geliĢtirme  ve  kanıtlama
               ihtiyacı  hissetmektedir.  Fakat  bu  ihtiyacın  karĢılanabilmesi  için  diğer  alt  basamaklardaki
               ihtiyaçların  yeterince  karĢılanmıĢ  olması  gerekmektedir  aksi  takdirde  bireyin  kendini
               gerçekleĢtirmesi çok mümkün değildir.

                     Her  yeni  ihtiyacın  giderilmesi  yeni  bir  ihtiyacın  da  doğması  anlamına  gelir.  Bu
               durumda  sürekli  bir  gerilim  vardır.  Dengeye  girmek  hem  olası  değildir  hem  de  kiĢi
               tarafından  istenmez.  Maslow‟a  göre  “yoksunluk  güdüleri”  (açlık,  susuzluk,  cinsiyet  vb.)
               gerilimi  azaltmaya  yöneliktir  yani  bu  ihtiyaçlar  giderildiğinde  kiĢi  dengeyi  kurabilir  fakat
               geliĢme güdülerinin ise baĢarılması daha zordur.

               1.2. Duygusal GeliĢim

               1.2.1. Tanımı ve önemi

                     Duygular; birey ile çevresi arasında iliĢki kurmak, iliĢkileri değiĢtirmek ve iliĢkileri
               ortadan  kaldırmak  için  bir  çaba  olarak  tanımlanmaktadır.  Duygular,  belli  bir  durumun
               sonucunda ortaya çıkarlar ve o duyguları yaĢayan kiĢiler tarafından da yapılanırlar.

                     Duyguların  geliĢimi,  geliĢimin  diğer  yönleri  ile  yakından  iliĢkilidir.  Çocukların
               duygularını  inceleyen  psikologlardan  biri  olan  Donald  Hebb‟e  göre  duyguların  geliĢimi
               çocuktaki  nörolojik  olgunlaĢma  ile  öğrenmenin  bir  ürünüdür.  Duygularımız,  doğal
               parçamızdır. Duygular, davranıĢlarımızı etkiler ve yönlendirir. Ġhtiyaçlarımız karĢısında bizi
               uyarır.  Zorluklar  karĢısında  direnmemize  ve  kuvvetli  olmamıza  yardım  eder.  Heyecan  ve
               istek  duymamızı  sağlar  ve  bizleri  hedefimize  ulaĢtırır.  Bizleri  motive  eder.  Duygular,
               öğrenmemizi  sağlar.  Ġnsanlarla  iletiĢim  içinde  olmamızı  ve  kendimizi  iyi  hissetmemizi
               sağlar.

                     Duygusal geliĢim; çocuğa iç ve dıĢ dünyadan etki eden herhangi bir olayın ona hoĢ
               gelip gelmeme halidir. HoĢa giden veya gitmeyen duygularını çocuğun duygusal geliĢimine
               etkisi büyüktür.


                                                       13
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22