Page 17 - Duygusal Gelisim
P. 17
Resim 1.7: Maslow
Kendini gerçekleĢtirme ihtiyacı
Bu ihtiyaç hiyerarĢinin en üst basamağında yer almaktadır. Her bireyin kendine ait
yetenekleri ve karakteri vardır. Birey bu kendine ait özelliklerini geliĢtirme ve kanıtlama
ihtiyacı hissetmektedir. Fakat bu ihtiyacın karĢılanabilmesi için diğer alt basamaklardaki
ihtiyaçların yeterince karĢılanmıĢ olması gerekmektedir aksi takdirde bireyin kendini
gerçekleĢtirmesi çok mümkün değildir.
Her yeni ihtiyacın giderilmesi yeni bir ihtiyacın da doğması anlamına gelir. Bu
durumda sürekli bir gerilim vardır. Dengeye girmek hem olası değildir hem de kiĢi
tarafından istenmez. Maslow‟a göre “yoksunluk güdüleri” (açlık, susuzluk, cinsiyet vb.)
gerilimi azaltmaya yöneliktir yani bu ihtiyaçlar giderildiğinde kiĢi dengeyi kurabilir fakat
geliĢme güdülerinin ise baĢarılması daha zordur.
1.2. Duygusal GeliĢim
1.2.1. Tanımı ve önemi
Duygular; birey ile çevresi arasında iliĢki kurmak, iliĢkileri değiĢtirmek ve iliĢkileri
ortadan kaldırmak için bir çaba olarak tanımlanmaktadır. Duygular, belli bir durumun
sonucunda ortaya çıkarlar ve o duyguları yaĢayan kiĢiler tarafından da yapılanırlar.
Duyguların geliĢimi, geliĢimin diğer yönleri ile yakından iliĢkilidir. Çocukların
duygularını inceleyen psikologlardan biri olan Donald Hebb‟e göre duyguların geliĢimi
çocuktaki nörolojik olgunlaĢma ile öğrenmenin bir ürünüdür. Duygularımız, doğal
parçamızdır. Duygular, davranıĢlarımızı etkiler ve yönlendirir. Ġhtiyaçlarımız karĢısında bizi
uyarır. Zorluklar karĢısında direnmemize ve kuvvetli olmamıza yardım eder. Heyecan ve
istek duymamızı sağlar ve bizleri hedefimize ulaĢtırır. Bizleri motive eder. Duygular,
öğrenmemizi sağlar. Ġnsanlarla iletiĢim içinde olmamızı ve kendimizi iyi hissetmemizi
sağlar.
Duygusal geliĢim; çocuğa iç ve dıĢ dünyadan etki eden herhangi bir olayın ona hoĢ
gelip gelmeme halidir. HoĢa giden veya gitmeyen duygularını çocuğun duygusal geliĢimine
etkisi büyüktür.
13