Page 48 - Bilissel Gelisim
P. 48
özelliklerinden bahsedilebilir. Örneğin; kuĢların ve uçakların uçtuğunu, arabaların, “düüüt” sesi
çıkararak gittiğini tutkalın yapıĢkan, yünün yumuĢak olduğunu,topların yuvarlak olup
yuvarlandığını; ama tuğlaların köĢeli olduğu için yuvarlanmadığınıanlatabilirsiniz.Her Ģeyin
rengini söyleyebilirsiniz.Sert yumuĢak gibi zıtlıkları açıklayabilirsiniz.
Etkinlik-12
Etkinliğin adı: Dokunuyorum tanıyorum
Uygulama: Farklı dokudaki kumaĢ parçalarını bir araya getirerek duyu halısı
oluĢturulur.Bebek çoraplarını çıkarıp hazırladığınız duyu halısı üzerine oturtunuz. Bebeğinelleri
ve ayaklarını halının üstüne değdirerek bunların dokuları hissettirilir. Dokularla
ilgilikonuĢurkene emeklemesi için de cesaretlendirilir. Bebek kol altından tutularak yürümesi
için teĢvik edilir.
Etkinlik-13
Etkinliğin adı: Ne iĢe yarar?
Uygulama:Bebeğinizle birlikte yere oturunuz ve oyuncaklarla oynayınız. Her oyuncakla
ilgili(Bu çıngırak… Ses çıkarır. Bu bardakla… Su içilir.) konuĢunuz. Daha sonraoyuncakların
içinden kulplu bardağı alarak kulbu görünecek Ģekilde örtününaltına saklayınız. “Bebeğimin
bardağı nereye saklanmıĢ?‟‟ gibi sözel ifadelerkullanarak bebeğin, bardağın kulbuna dikkat
ederek örtüyü kaldırıp bulmasınıbekleyiniz. Bulamazsa bardağı örtünün altından hareket
ettirerek bebeğin örtüyükaldırmasını sağlayınız. Bebek bardağı bulduğu zaman “ġimdi içini
dolduralım.”diyerek önüne içinde kuru üzüm olan bir tabak koyunuz. BaĢ ve iĢaret
parmağınızlabir üzüm tanesini alıp bardağın içine atarken “Üzümü bardağa koyuyorum.”diye
konuĢarak bebeğin dikkatini çekip onun da aynı hareketi yapması içincesaretlendiriniz.
18 – 24. aybebekle oynarkenoyuncağı çocuğun gözünün önünde yüksekçebir dolaba veya
masanın üstüne koyabilir,bebeği oyuncağı alması içincesaretlendirerek teĢvik edebilirsiniz.
Çocuğun bir araç kullanarak (sandalye veya sedir üstüne çıkmak, blok veya bir sopadan
yararlanmak gibi) oyuncağı almasını gözlemleyerekve onu ödüllendirebilirsiniz.Bol bol kısa
hikâyeler içeren resimli kitaplar okuyabilirsiniz. Resimleri hakkında bilgiverebilirsiniz.Zıtlıkları
gösterebilirsiniz(uzun kalem, kısa kalem, küçük top, büyük top gibi).Basit Ģarkı, Ģiir ve
tekerlemeler öğretebilirsiniz.Çocuk kendini problem çözmeye teĢvik edecek malzemelerle daha
çok ilgilendiği içinona sokulup çıkarılacak delikleri olan oyuncaklar dizilecek bloklar, doldurup
boĢaltılankutular gibi materyaller sağlayabilirsiniz.
42