Page 47 - Bilissel Gelisim
P. 47

9  –  12.  aybebeklerinin  zihinsel  geliĢimini  desteklemek  için  insanlarla  ve
               nesnelerleiletiĢim  kurması  sağlanabilir.  UlaĢamayacağı  bir  yere  sevdiği,  ilgisini  çeken  bir
               oyuncağı  konularak  elde  etmesi  için  uğraĢması  desteklenebilir.Parlak  renkli  nesneyi  çocuğa
               vererek bir süre oynaması sağlanabilir. Sonranesne, bebekten alınarak ucu görünecek bir Ģekilde
               örtünün  altına  koyulabilir.  Bebek  örtüyü  kaldırıp  altındaki  oyuncağı  bulduğunda
               ödüllendirebilir, bulamazsa oyuncak örtününaltından çıkarılıp gösteribilir ve tekrar aynı Ģekilde
               oyuncağı  saklayıp  bebeğin  bulması  istenebilir.Bebeği  kucağınıza  alıp  ayna  karĢısına
               oturulabilir.  Bir  kendinizin,  bir  bebeğinizinismini  söyleyerek  ve  göstererek  bebeğin  dikkatini
               çekebilirsiniz. Bebeğin kendisini aynadagöstermesini isteyebilirsiniz.

                     Etkinlik-9
                     Etkinliğin adı:  FıĢ fıĢ kayıkçı
                     Uygulama: Yere büyükçe bir örtü serilir ve bebeğin etrafını yastıklarla destekleyerek dik
               oturması sağlanır. Önüne farklı oyuncaklar koyarak oynaması için desteklenir. Her oyuncakla
               ilgilikonuĢulur ve bebeğe bir oyuncak uzatarakonu alması sağlanır. BaĢka bir oyuncakuzatarak
               onu da diğer eliyle alması beklenir. Bebeğin ellerinden tutarakvücudunu ileri geri çekerek;

                     FıĢ fıĢ kayıkçı…
                     Kayıkçının küreği,
                     Tıp tıp atar yüreği.
                     AkĢama fincan böreği,
                     Yavrum yesin büyüsün,
                     TıpıĢ tıpıĢ yürüsün.

                     tekerlemesi  söylenir.  Oyun  oynarken  “Yavrum  yesin  büyüsün,tıpıĢ  tıpıĢ  yürüsün.”
               dediğinildiğinde  bebekyüzükoyun  yatırılıp  ileriye  ya  da  geriyedoğru  sürünmesine  yardımcı
               olunur.

                     Etkinlik-10
                     Etkinliğin adı:  Hayvanları tanıyorum
                     Uygulama:Eski dergilerden veya gazetelerden kedi, köpek, tavuk gibi; bebeğin tanımakta
               zorluk çekmeyeceği renkli resimler kesilir. Kartonlara bu resimler yapıĢtırılarak sağlamlaĢtırılır.
               Resimler karıĢık bir Ģekilde koyularak bebeğe tanıtılır, çıkarttıkları sesler taklit edilir. Hayvanlar
               tanıtılmıĢ olur. Ardından kartlar yanyana koyulur ve  „Hangisi köpek?‟ diye sorulur. Bol bol
               tekrar edilir. Doğru cevabı verdiğinde öpülür veya alkıĢlanır.

                     Etkinlik-11
                     Etkinliğin adı:  EĢini buluyorum
                     Uygulama:  Bir  grup  farklı  nesnelerden  benzer  olanlar  bir  araya  getirilir.  ĠkiĢer  adet
               bardak,  tabak,  oyuncak  vb.  Bunları  bebeği  rahat  bir  pozisyonda  oturturken  sonra  anlatın,
               isimlerini, sertliklerini, ne iĢe yaradıklarını anlatın. Ardından birini elinize alarak ve bebeğe ne
               olduğunu sorunuz. Diğerini, aynısını bulması söylenir ve doğru olan nesneyi seçmesi sağlanır.

                     12  –  18.  aybebeklerine  her  tür  sesi  açıklamak  gerekir(  hayvan  sesleri,  araç  seslerini,
               müziğin  vb.).Sese  çokduyarlı  olduklarından  kapı  gıcırtısı,  kâğıt  hıĢırtısı  gibi  seslerden  de
               haberdar  olması  sağlanabilir.  Saymaya  ve  sayılar  kullanılmaya  baĢlanabilir.  Her  Ģeyin

                                                         41
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52