Page 47 - Bilissel Gelisim
P. 47
9 – 12. aybebeklerinin zihinsel geliĢimini desteklemek için insanlarla ve
nesnelerleiletiĢim kurması sağlanabilir. UlaĢamayacağı bir yere sevdiği, ilgisini çeken bir
oyuncağı konularak elde etmesi için uğraĢması desteklenebilir.Parlak renkli nesneyi çocuğa
vererek bir süre oynaması sağlanabilir. Sonranesne, bebekten alınarak ucu görünecek bir Ģekilde
örtünün altına koyulabilir. Bebek örtüyü kaldırıp altındaki oyuncağı bulduğunda
ödüllendirebilir, bulamazsa oyuncak örtününaltından çıkarılıp gösteribilir ve tekrar aynı Ģekilde
oyuncağı saklayıp bebeğin bulması istenebilir.Bebeği kucağınıza alıp ayna karĢısına
oturulabilir. Bir kendinizin, bir bebeğinizinismini söyleyerek ve göstererek bebeğin dikkatini
çekebilirsiniz. Bebeğin kendisini aynadagöstermesini isteyebilirsiniz.
Etkinlik-9
Etkinliğin adı: FıĢ fıĢ kayıkçı
Uygulama: Yere büyükçe bir örtü serilir ve bebeğin etrafını yastıklarla destekleyerek dik
oturması sağlanır. Önüne farklı oyuncaklar koyarak oynaması için desteklenir. Her oyuncakla
ilgilikonuĢulur ve bebeğe bir oyuncak uzatarakonu alması sağlanır. BaĢka bir oyuncakuzatarak
onu da diğer eliyle alması beklenir. Bebeğin ellerinden tutarakvücudunu ileri geri çekerek;
FıĢ fıĢ kayıkçı…
Kayıkçının küreği,
Tıp tıp atar yüreği.
AkĢama fincan böreği,
Yavrum yesin büyüsün,
TıpıĢ tıpıĢ yürüsün.
tekerlemesi söylenir. Oyun oynarken “Yavrum yesin büyüsün,tıpıĢ tıpıĢ yürüsün.”
dediğinildiğinde bebekyüzükoyun yatırılıp ileriye ya da geriyedoğru sürünmesine yardımcı
olunur.
Etkinlik-10
Etkinliğin adı: Hayvanları tanıyorum
Uygulama:Eski dergilerden veya gazetelerden kedi, köpek, tavuk gibi; bebeğin tanımakta
zorluk çekmeyeceği renkli resimler kesilir. Kartonlara bu resimler yapıĢtırılarak sağlamlaĢtırılır.
Resimler karıĢık bir Ģekilde koyularak bebeğe tanıtılır, çıkarttıkları sesler taklit edilir. Hayvanlar
tanıtılmıĢ olur. Ardından kartlar yanyana koyulur ve „Hangisi köpek?‟ diye sorulur. Bol bol
tekrar edilir. Doğru cevabı verdiğinde öpülür veya alkıĢlanır.
Etkinlik-11
Etkinliğin adı: EĢini buluyorum
Uygulama: Bir grup farklı nesnelerden benzer olanlar bir araya getirilir. ĠkiĢer adet
bardak, tabak, oyuncak vb. Bunları bebeği rahat bir pozisyonda oturturken sonra anlatın,
isimlerini, sertliklerini, ne iĢe yaradıklarını anlatın. Ardından birini elinize alarak ve bebeğe ne
olduğunu sorunuz. Diğerini, aynısını bulması söylenir ve doğru olan nesneyi seçmesi sağlanır.
12 – 18. aybebeklerine her tür sesi açıklamak gerekir( hayvan sesleri, araç seslerini,
müziğin vb.).Sese çokduyarlı olduklarından kapı gıcırtısı, kâğıt hıĢırtısı gibi seslerden de
haberdar olması sağlanabilir. Saymaya ve sayılar kullanılmaya baĢlanabilir. Her Ģeyin
41