Page 30 - Duygusal Gelisim
P. 30
Resim1.17: Saldırganlık
Saldırganlığı önleme yolları
o Her Ģeyden önce anne baba çocuğa saldırganlık modeli
olmamalıdır.
o Saldırgan davranıĢlara tolerans gösterilmemelidir. Çocuğun
istekleri bu tip davranıĢlarla yerine getiriliyorsa çocuk isteklerini
yaptırmada bunu bir araç olarak görmeye baĢlar. Bu yolla istekleri
yerine getirilmemelidir. Saldırgan davranıĢlar ödüllendirilmemeli
bu davranıĢın istenmeyen bir davranıĢ olduğu hemen
gösterilmelidir.
o Saldırgan davranıĢlar kesinlikle dayakla cezalandırılmamalıdır.
Ana babanın ilgisi, sevgisi azaldığında ve fiziksel cezalar uzun süre
devam ettiğinde çocukta saldırgan, asi, sorumsuz davranıĢlar
geliĢir. Saldırgan davranıĢlar ortaya çıktığında yetiĢkinler sakin
davranmalı, normal olmayan duygusal tepkiler yerine ben dilini
kullanmalıdır (Böyle davrandığında üzülüyorum.). Dayak saldırgan
davranıĢın bitiminde uygulandığı zaman, onun hemen kesilmesini
sağlayabilir ancak çocukta düĢmanca duygular geliĢtirir.
o Çocuk gergin ve sinirliyken onunla tartıĢılmamalı, sakinleĢmesi
beklenmeli ve daha sonra bu davranıĢı ile ilgili konuĢulmalıdır.
o Çocuğa, sosyal olgunluğuna uygun çeĢitli sorumluluklar
verilmelidir. BaĢarabileceği kadarıyla bir Ģeyleri baĢlatıp, bitirmesi
sağlanmalıdır. Çocuk baĢarma duygusunu yaĢamalıdır.
o Çocuğa bu davranıĢın dezavantajları gösterilmelidir. Saldırgan
davranıĢları ile isteklerini elde edemeyeceğini, hatta kaybedeceğini
görmeli ve yaĢamalıdır.
o Olumlu davranıĢı pekiĢtirme: Anne baba ve diğer yetiĢkinler
çocuğun olumlu davranıĢını görüp olumsuz davranıĢı görmezden
gelmelidir. Çocuk bu davranıĢı yapmadığında sözlü olarak
ödüllendirilmelidir.
o Çocuğun dıĢarıda oynamasına izin verilmesi, çocuğun gerilimini
azaltır ve enerjisini boĢaltma imkânı sağlar.
26