Page 25 - Duygusal Gelisim
P. 25

o     Anne  babanın  öfkeli  davranıĢlara  sahip  olması;  çocuğa  bağıran,
                                      çağıran,  döven,  korkutan,  ağır  cezalar  uygulayan  anne  babanın
                                      tutumu
                                o      Çocuğun bir birey olarak kabul edilip, duygularını ifade etmesine
                                      izin verilmemesi
                                o      Çocukla  alay  edilmesi,  çocuğun  tehdit  edilmesi,  küçümsenmesi,
                                      azarlanması
                                o     Öfke,  Ģiddet  içeren  çizgi  filmler,  çocuğun  öfkeyi  normal  bir
                                      davranıĢmıĢ gibi algılanmasına neden olması
                                o     Çocukların  büyüklerle  beraber  dizileri  izleyip  Ģiddet  ve  öfkeyi,
                                      yüksek  sesle  konuĢmaları,  bağırıp  çağırmayı,  insanlar  arasındaki
                                      saygısız,  nezaketsiz,  anlayıĢsız,  hoĢgörüsüz  iletiĢime  tanıklık
                                      etmesi;  dayağı,  küfrü,  kötü  muameleyi  görerek,  modelleyerek
                                      öğrenmesi (çocuğun günde yarım saatten fazla televizyon izlemesi)
                                o     Özellikle  0-6  yaĢta  anne  baba  ölümleri;  sevdiklerinden  ayrılma;
                                      mekân, bakıcı, arkadaĢ, okul değiĢtirmesi
                                o     AĢırı koruyucu ailelerde bu ilginin azaltılması
                                o     Çocuğa baskı yapılması, korkutma ve dayatmalar.

                               Öfkeyi Önleme Yolları

                                o     Öncelikle  çocuğun  yürümesiyle  baĢlayan  1,5-4  yaĢ  arası
                                      çocuklarda  öfkenin  ve  inatçılığın  doğal  geliĢim  gereği  kabul
                                      edilmelidir.  Önemli  olan  bu  doğal  süreci  pekiĢtirmeden  doğru
                                      davranıĢ tarzıyla atlatabilmek
                                o     Çocuklar öfke nöbetleri geçirirken hiçbir Ģey yokmuĢ gibi yapılan
                                      iĢe  devam  edebilmek.  Öfkeyi  değersizleĢtirebilmek,  bunu  sadece
                                      sözle  değil,  beden  diliyle  de  hiç  etkilenilmediğini  çocuğa
                                      hissettirebilmek  ve  dolayısıyla  öfkeyi  isteklerini  elde  etmenin  bir
                                      yöntemi gibi algılamasını engellemek
                                o     Öfke  nöbeti  sırasında  çocuk,  çok  kötüleĢmeden  dikkatini
                                      dağıtmaya çalıĢmak
                                o     Öfkelenen  çocuğa,  öfkelenmediği  zaman  onunla  ilgileneceğini
                                      söylemek
                                o     Öfkelenen  çocuğa  kızmak  yerine,  çocuk  uyumlu  davranıĢ
                                      gösterdiğinde beğendiğimizi onayladığımızı göstermek
                                o     Çocuğun öfkelenmesine kızmak yerine izin vermek ama kırılacak
                                      eĢyaları kırıp dökmesini engellemek
                                o     Çocuğun ihtiyaçlarını vaktinde karĢılayarak öfke krizleri yaratacak
                                      ortamlar hazırlamamak
                                o     Ġlk 1 yıl içinde bebeğin annesiyle sevgi ve güvene dayalı bir bağ
                                      kurmasını sağlamak
                                o     Öfkelenerek,  Ģiddet  uygulayarak,  kavga  ederek  öfke  kontrolünde
                                      çocuğa rol model olmamak





                                                       21
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30