Page 25 - Duygusal Gelisim
P. 25
o Anne babanın öfkeli davranıĢlara sahip olması; çocuğa bağıran,
çağıran, döven, korkutan, ağır cezalar uygulayan anne babanın
tutumu
o Çocuğun bir birey olarak kabul edilip, duygularını ifade etmesine
izin verilmemesi
o Çocukla alay edilmesi, çocuğun tehdit edilmesi, küçümsenmesi,
azarlanması
o Öfke, Ģiddet içeren çizgi filmler, çocuğun öfkeyi normal bir
davranıĢmıĢ gibi algılanmasına neden olması
o Çocukların büyüklerle beraber dizileri izleyip Ģiddet ve öfkeyi,
yüksek sesle konuĢmaları, bağırıp çağırmayı, insanlar arasındaki
saygısız, nezaketsiz, anlayıĢsız, hoĢgörüsüz iletiĢime tanıklık
etmesi; dayağı, küfrü, kötü muameleyi görerek, modelleyerek
öğrenmesi (çocuğun günde yarım saatten fazla televizyon izlemesi)
o Özellikle 0-6 yaĢta anne baba ölümleri; sevdiklerinden ayrılma;
mekân, bakıcı, arkadaĢ, okul değiĢtirmesi
o AĢırı koruyucu ailelerde bu ilginin azaltılması
o Çocuğa baskı yapılması, korkutma ve dayatmalar.
Öfkeyi Önleme Yolları
o Öncelikle çocuğun yürümesiyle baĢlayan 1,5-4 yaĢ arası
çocuklarda öfkenin ve inatçılığın doğal geliĢim gereği kabul
edilmelidir. Önemli olan bu doğal süreci pekiĢtirmeden doğru
davranıĢ tarzıyla atlatabilmek
o Çocuklar öfke nöbetleri geçirirken hiçbir Ģey yokmuĢ gibi yapılan
iĢe devam edebilmek. Öfkeyi değersizleĢtirebilmek, bunu sadece
sözle değil, beden diliyle de hiç etkilenilmediğini çocuğa
hissettirebilmek ve dolayısıyla öfkeyi isteklerini elde etmenin bir
yöntemi gibi algılamasını engellemek
o Öfke nöbeti sırasında çocuk, çok kötüleĢmeden dikkatini
dağıtmaya çalıĢmak
o Öfkelenen çocuğa, öfkelenmediği zaman onunla ilgileneceğini
söylemek
o Öfkelenen çocuğa kızmak yerine, çocuk uyumlu davranıĢ
gösterdiğinde beğendiğimizi onayladığımızı göstermek
o Çocuğun öfkelenmesine kızmak yerine izin vermek ama kırılacak
eĢyaları kırıp dökmesini engellemek
o Çocuğun ihtiyaçlarını vaktinde karĢılayarak öfke krizleri yaratacak
ortamlar hazırlamamak
o Ġlk 1 yıl içinde bebeğin annesiyle sevgi ve güvene dayalı bir bağ
kurmasını sağlamak
o Öfkelenerek, Ģiddet uygulayarak, kavga ederek öfke kontrolünde
çocuğa rol model olmamak
21