Page 26 - Duygusal Gelisim
P. 26
o 2 yaĢına kadar çocukların televizyon izlemesini engellemek. 2
yaĢından sonra ancak geliĢimine olumlu katkılar sağlayacak kısa
süreli günde bir tek çizgi film izlemelerine izin vermek
o Çocukları öfke, Ģiddet içeren filmlerden ve çizgi filmlerden uzak
tutmak
o Çocuklarda kaygı, korku, güvensizlik uyandıran ortamlar
yaratmamak; anne baba geçimsizliklerine, anne babayla aynı odayı
paylaĢan çocukların mahrem davranıĢlara tanıklık etmesine izin
vermemek
o Çocukta stres, sıkıntı varsa bunu doğuran nedenleri yok etmek
o Çocukların streslerini atıp enerjilerini harcayabilmeleri için
parklarda, bahçelerde, açık havada zaman geçirmelerine, oyunlar
oynamalarına, izin vermek; çocuğun bütün gün kapalı, küçük ev
ortamında kalmasını önlemek
o Öfke krizlerinde kötü müdahale etmek yerine, uyumlu
zamanlarında onu sevmek, takdir etmek ödüllendirmek
o Çocuğa, öfke nöbetini durdurduğunda yanında olacağınızı
anlatmak
o KardeĢler arası kıskançlıklara zemin hazırlayan davranıĢlardan
kaçınmak
o Çocuğun yapabileceğinden daha çok beklenti içinde olmak da
çocuğa kendini yetersiz, değersiz hissettirir ve öfkeye neden
olabilir. Çocuğun öfke anında yanından uzaklaĢılabilir ve onu
kendi hâline bırakarak duygusunu kontrol etmesini öğrenmesine
katkıda bulunabilirsiniz.
Ġnatçılık
Çocukta inatçılık, belli ve makul bir neden olmaksızın bir harekette ısrar etmesi,
davranıĢını, durumunu değiĢtirmemesi Ģeklinde tanımlanabilir. Ġnatçılık çocuğun duygusal
geliĢiminin bir sonucudur. Çocuklarda inatçılığın en sık rastlandığı dönem üç-altı yaĢlar
arasıdır. Bu yaĢlarda inatçılık normaldir. Çocuk ben duygusunun ve özgür olma bilincinin
geliĢiminden kaynaklanan inatçılık gösterir. Her Ģeyi kendisi yapmak ister.
Ġnatçı çocuk, isteğini yaptırmak ve dikkat çekmek için inatçılık yaptığı gibi tepinip
ağlayarak, soluğunu tutarak, katılma nöbetleri ile de tepkisini gösterir.
Ġnatçılığın Nedenleri
o Çocuğa fazla baskı yapılması
o Çocuğun tüm isteklerinin önüne geçilmesi
o YanlıĢ ve yersiz eğitim
o Kıskançlık
o YetiĢkinlerin kendi istekleriyle çocuğun istekleri arasında çeliĢkili
davranıĢ sergilemeleri
22