Page 26 - Duygusal Gelisim
P. 26

o     2  yaĢına  kadar  çocukların  televizyon  izlemesini  engellemek.  2
                                      yaĢından  sonra  ancak  geliĢimine  olumlu  katkılar  sağlayacak  kısa
                                      süreli günde bir tek çizgi film izlemelerine izin vermek
                                o     Çocukları öfke, Ģiddet içeren filmlerden ve çizgi filmlerden uzak
                                      tutmak
                                o     Çocuklarda  kaygı,  korku,  güvensizlik  uyandıran  ortamlar
                                      yaratmamak; anne baba geçimsizliklerine, anne babayla aynı odayı
                                      paylaĢan  çocukların  mahrem  davranıĢlara  tanıklık  etmesine  izin
                                      vermemek
                                o     Çocukta stres, sıkıntı varsa bunu doğuran nedenleri yok etmek
                                o     Çocukların  streslerini  atıp  enerjilerini  harcayabilmeleri  için
                                      parklarda,  bahçelerde,  açık  havada  zaman  geçirmelerine,  oyunlar
                                      oynamalarına,  izin  vermek;  çocuğun  bütün  gün  kapalı,  küçük  ev
                                      ortamında kalmasını önlemek
                                o     Öfke  krizlerinde  kötü  müdahale  etmek  yerine,  uyumlu
                                      zamanlarında onu sevmek, takdir etmek ödüllendirmek
                                o     Çocuğa,  öfke  nöbetini  durdurduğunda  yanında  olacağınızı
                                      anlatmak
                                o     KardeĢler  arası  kıskançlıklara  zemin  hazırlayan  davranıĢlardan
                                      kaçınmak
                                o     Çocuğun  yapabileceğinden  daha  çok  beklenti  içinde  olmak  da
                                      çocuğa  kendini  yetersiz,  değersiz  hissettirir  ve  öfkeye  neden
                                      olabilir.  Çocuğun  öfke  anında  yanından  uzaklaĢılabilir  ve  onu
                                      kendi  hâline  bırakarak  duygusunu  kontrol  etmesini  öğrenmesine
                                      katkıda bulunabilirsiniz.

                          Ġnatçılık

                     Çocukta  inatçılık,  belli  ve  makul  bir  neden  olmaksızın  bir  harekette  ısrar  etmesi,
               davranıĢını,  durumunu  değiĢtirmemesi  Ģeklinde  tanımlanabilir.  Ġnatçılık  çocuğun  duygusal
               geliĢiminin  bir  sonucudur.  Çocuklarda  inatçılığın  en  sık  rastlandığı  dönem  üç-altı  yaĢlar
               arasıdır. Bu yaĢlarda inatçılık normaldir. Çocuk ben duygusunun ve özgür olma bilincinin
               geliĢiminden kaynaklanan inatçılık gösterir. Her Ģeyi kendisi yapmak ister.

                     Ġnatçı  çocuk,  isteğini  yaptırmak  ve  dikkat  çekmek  için  inatçılık  yaptığı  gibi tepinip
               ağlayarak, soluğunu tutarak, katılma nöbetleri ile de tepkisini gösterir.

                               Ġnatçılığın Nedenleri

                                o      Çocuğa fazla baskı yapılması
                                o      Çocuğun tüm isteklerinin önüne geçilmesi
                                o      YanlıĢ ve yersiz eğitim
                                o      Kıskançlık
                                o     YetiĢkinlerin kendi istekleriyle çocuğun istekleri arasında çeliĢkili
                                      davranıĢ sergilemeleri





                                                       22
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31