Page 29 - Duygusal Gelisim
P. 29
o Okul öncesi dönemde öğretmenler özellikle bir çocuğu, sınıfın
gözdesi hâline getirmemeye özen göstermelidir.
o Kıskançlığın nedenleri araĢtırılmalı ve giderilme yolları
aranmalıdır.
o YetiĢkinler, çocuğun gösterdiği kıskançlığı doğal karĢılayıp anlayıĢ
göstermelidir.
Saldırganlık
Saldırganlık, bir baĢka insana fiziksel ya da sözel zarar verme niyetiyle yapılan
davranıĢtır.
Saldırganlık küçük çocuklarda normal bir tepki biçimidir. Çocuğun güvenlik,
mutluluk ya da baĢka bir gereksiniminin Ģekil değiĢtirerek ortaya çıkmasıdır. Saldırganlığı
kiĢisel bir yaralanmanın bir baĢka Ģekilde sonuçlanması olarak tanımlayabiliriz. Bu
yaralanma sonucunda çocuğun akranlarına vurması, ısırması, eĢyaları fırlatması,
tekmelemesi, tükürmesi ve zarar vermeyi amaçlayan tehditler Ģeklinde sözel saldırılarda
bulunmasıdır.
Sürekli ve aĢırı biçimde saldırgan olan çocuk sinirli, anlaĢılmaz ve aĢırı geçimsizdir.
ĠliĢkileri gergin ve sürtüĢmelidir. Hemen parlar ve kavgaya hazırdır. Durmadan kuralları
çiğner ve ceza görür. Bu çocuklar cezadan etkilenmez ya da kısa süreli etkilenmiĢ gibi
görünür. Olağan anlaĢmazlıkları bile bilek gücüyle çözmeye çalıĢırlar. Tepkileri ölçüsüz ve
durumla orantısızdır. Öfkesini yenemez ve hep kendini haklı çıkarmaya çalıĢır. Bu çocuklar
evde okulda sürekli sorun yaratırlar ve yetiĢkinlerle sürekli çatıĢma içindedirler. Genellikle
erkek çocuklar daha saldırgandırlar.
Saldırganlığın nedenleri
o Saldırgan davranıĢların ebeveynler tarafından ödüllendirilmesi,
geleneksel kültürün erkek çocuğun saldırganlığını onaylaması
o Çocuğun yetiĢkinlerden katı ceza, anlayıĢsızlık ve yetersiz sevgi
görmesi
o Babanın uzun süreli yokluğunda annenin çocukla ilgilenmesi
o Televizyon ve kitle iletiĢim araçlarının olumsuz etkisi
o Anne baba tutumlarının olumsuzluğu, çocukla aralarındaki
iletiĢimin iyi olmaması
o Çocuğun anne babasından Ģiddet görmesi
o Beyin zarı iltihabı, beyin zedelenmesi gibi fizyolojik sorunların
olması
25