Page 29 - Fiziksel Gelisim
P. 29

     Bebek yüzükoyun durumdayken uzağına sevdiği oyuncağı koyabilirsiniz. Onu
                           alması konusunda çocuğu cesaretlendirebilirsiniz. Sürünerek gitmek istediğinde
                           vücudunu  hareket  ettirmesi  için  tabanlarından  iterek  destekleyebilirsiniz.  (  6.
                           ay)
                          Bebekle  oynarken  oyuncağını  onun  eriĢebileceği  yükseklikteki  bir  yere,
                           örneğin;  koltuğa  koyabilir,  ardından  oyuncağı  alabilmesi  için  onu
                           cesaretlendirebilir,  gerekirse  tutunarak  ayağa  kalkmasına  yardımcı  olunabilir.
                           Bebek, koltuğa tutunarak ayağa kalktığında alkıĢlanabilir. (9. ay)
                          Bebek, oturur durumda oyun oynarken sevdiği oyuncağı alması için ona uzatılıp
                           ayağa  kalkarak  alması  için  cesaretlendirilir.  Eğer  bebek  kalkamıyorsa  el
                           uzatılarak kalkmasına yardımcı olunur. (12. ay)
                          Merdiven çıkarken veya bir iki basamağı bulunan bir mekânda bebeğin elinden
                           tutarak  basamakları  çıkmasına  yardımcı  olunabilir.  Çocuk  emeklemeden
                           yürüyerek çift ayakla merdiven çıktığında ödüllendirilir. (18. ay)
                          Çocuğu  masaya  oturtarak  önüne  büyük  ebatta  kâğıt  kalem  koyabilirsiniz.
                           Çocuğa  resim  yapmasını  söyleyebilirsiniz.  Yaptığı  resimleri  sözel  ifadelerle
                           ödüllendirebilirsiniz. (2 yaĢ)
                          Çocuğun  çekmeli  oyuncaklarla  oynamasına  olanak  sağlanabilir.  Bunun  için
                           çocukla birlikte bir kutuya ip bağlanarak bir araba hazırlanabilir ve süslenerek
                           birlikte oynanabilir. (2 yaĢ)
                          Çocuğun  merdivenden  tek  baĢına  inmesine  olanak  sağlanarak  çocuğun
                           bağımsızlık çabaları desteklenebilir. (2 yaĢ)
                          Zıplama  ve  ayak  ucunda  yürüme  faaliyetlerinin  yer  aldığı  oyunlarla  top  ve
                           koĢmaca yoluyla enerjisini harcamasını sağlayabilirsiniz.
                          Ġhtiyar  adam  yürüyüĢü,    dalgın  adam  yürüyüĢü,    cüce  yürüyüĢü,    robot
                           yürüyüĢü,  dev  adam  yürüyüĢü,  simitçi,  balıkçı,  satıcı  yürüyüĢleri,  meyve
                           toplama ve devĢirme, ekin ve ot biçme, tahta rendeleme, odun kesme ve yarma,
                           kaz,  ördek,  ayı,  fil,  maymun,  tavĢan,  leylek  yürüyüĢü  gibi  çeĢitli  hayvan
                           taklitlerinin  yer  aldığı  oyunlar  motor  geliĢimi,  özellikle  büyük  kas  geliĢimini
                           destekler.
                          Çocuğun  eline  pırasa,  havuç,  patates  gibi  sebzeleri  vererek  bunların  üzerine
                           keskin olmayan bir kazıcı ile Ģekilleri çizmesi istenir. ġekiller kazınır. ġekillerin
                           yer aldığı sebze kesitleri sulu boya ile istediği renkte boyanır. Beyaz bir kâğıda
                           bastırılır.  Baskılı  motiflerden  çeĢitli  kompozisyonlar  oluĢturulur.  Böylece
                           çocuğun büyük ve küçük kas geliĢimi desteklenmiĢ olur.
                          Bir  kâğıt,  akordeon  gibi  katlanır.  Bu  kâğıdın  üzerine  bir  insan  resmi  çizilir.
                           Ġnsan Ģeklini makasla kesmesi istenir. Kâğıt açıldığında peĢ peĢe sıralanan insan
                           Ģekilleri ortaya çıkar. Çocukların küçük kaslarının geliĢimi desteklenir.
                          ÇeĢitli top oyunları oynanabilir. Topun, çocuğun fiziksel boyutlarıyla uyumlu
                           büyüklükte olmasına özen gösterilir. Bir torbaya doldurulan pinpon toplarının
                           çocuk tarafından durduğu yerden kımıldamadan belli bir mesafeye konan sepet
                           ya da geniĢ ağızlı bir kavanozun içine atılması istenerek oyun oynanır. Sepet ya
                           da geniĢ ağızlı bir kavanozun içine atılan toplar sayılır. Aynı oyun, daha büyük
                           topla ve çocukların boyuna uygun yerleĢtirilen potaya atılarak oynanır. (5 – 6
                           yaĢ )

                                                       25
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34