Page 29 - Fiziksel Gelisim
P. 29
Bebek yüzükoyun durumdayken uzağına sevdiği oyuncağı koyabilirsiniz. Onu
alması konusunda çocuğu cesaretlendirebilirsiniz. Sürünerek gitmek istediğinde
vücudunu hareket ettirmesi için tabanlarından iterek destekleyebilirsiniz. ( 6.
ay)
Bebekle oynarken oyuncağını onun eriĢebileceği yükseklikteki bir yere,
örneğin; koltuğa koyabilir, ardından oyuncağı alabilmesi için onu
cesaretlendirebilir, gerekirse tutunarak ayağa kalkmasına yardımcı olunabilir.
Bebek, koltuğa tutunarak ayağa kalktığında alkıĢlanabilir. (9. ay)
Bebek, oturur durumda oyun oynarken sevdiği oyuncağı alması için ona uzatılıp
ayağa kalkarak alması için cesaretlendirilir. Eğer bebek kalkamıyorsa el
uzatılarak kalkmasına yardımcı olunur. (12. ay)
Merdiven çıkarken veya bir iki basamağı bulunan bir mekânda bebeğin elinden
tutarak basamakları çıkmasına yardımcı olunabilir. Çocuk emeklemeden
yürüyerek çift ayakla merdiven çıktığında ödüllendirilir. (18. ay)
Çocuğu masaya oturtarak önüne büyük ebatta kâğıt kalem koyabilirsiniz.
Çocuğa resim yapmasını söyleyebilirsiniz. Yaptığı resimleri sözel ifadelerle
ödüllendirebilirsiniz. (2 yaĢ)
Çocuğun çekmeli oyuncaklarla oynamasına olanak sağlanabilir. Bunun için
çocukla birlikte bir kutuya ip bağlanarak bir araba hazırlanabilir ve süslenerek
birlikte oynanabilir. (2 yaĢ)
Çocuğun merdivenden tek baĢına inmesine olanak sağlanarak çocuğun
bağımsızlık çabaları desteklenebilir. (2 yaĢ)
Zıplama ve ayak ucunda yürüme faaliyetlerinin yer aldığı oyunlarla top ve
koĢmaca yoluyla enerjisini harcamasını sağlayabilirsiniz.
Ġhtiyar adam yürüyüĢü, dalgın adam yürüyüĢü, cüce yürüyüĢü, robot
yürüyüĢü, dev adam yürüyüĢü, simitçi, balıkçı, satıcı yürüyüĢleri, meyve
toplama ve devĢirme, ekin ve ot biçme, tahta rendeleme, odun kesme ve yarma,
kaz, ördek, ayı, fil, maymun, tavĢan, leylek yürüyüĢü gibi çeĢitli hayvan
taklitlerinin yer aldığı oyunlar motor geliĢimi, özellikle büyük kas geliĢimini
destekler.
Çocuğun eline pırasa, havuç, patates gibi sebzeleri vererek bunların üzerine
keskin olmayan bir kazıcı ile Ģekilleri çizmesi istenir. ġekiller kazınır. ġekillerin
yer aldığı sebze kesitleri sulu boya ile istediği renkte boyanır. Beyaz bir kâğıda
bastırılır. Baskılı motiflerden çeĢitli kompozisyonlar oluĢturulur. Böylece
çocuğun büyük ve küçük kas geliĢimi desteklenmiĢ olur.
Bir kâğıt, akordeon gibi katlanır. Bu kâğıdın üzerine bir insan resmi çizilir.
Ġnsan Ģeklini makasla kesmesi istenir. Kâğıt açıldığında peĢ peĢe sıralanan insan
Ģekilleri ortaya çıkar. Çocukların küçük kaslarının geliĢimi desteklenir.
ÇeĢitli top oyunları oynanabilir. Topun, çocuğun fiziksel boyutlarıyla uyumlu
büyüklükte olmasına özen gösterilir. Bir torbaya doldurulan pinpon toplarının
çocuk tarafından durduğu yerden kımıldamadan belli bir mesafeye konan sepet
ya da geniĢ ağızlı bir kavanozun içine atılması istenerek oyun oynanır. Sepet ya
da geniĢ ağızlı bir kavanozun içine atılan toplar sayılır. Aynı oyun, daha büyük
topla ve çocukların boyuna uygun yerleĢtirilen potaya atılarak oynanır. (5 – 6
yaĢ )
25