Page 26 - Fiziksel Gelisim
P. 26
Çocukların hareket etmelerini sağlayacak en uygun etkinlikler, hareketli oyun ve açık hava
oyun etkinlikleridir.
Yapılan araĢtırmalara göre çocukların ulaĢabilecekleri motor temel becerilerin tüm
boyutları, henüz okul öncesi çağı ve birinci okul çocuğu çağı sırasında Ģekillenmektedir.
Çocuğun motor aktiviteleri, sonraki dönemlerde kazanacağı karmaĢık etkinlikleri
baĢarmasında önemlidir. Çocukların, motor becerileri kazanırken yetiĢkinler tarafından
desteklenmesi gerekir. Bu desteklemenin sağlıklı olabilmesi içinde motor geliĢim
özelliklerinin bilinmesi ve bu doğrultuda etkinlikler planlanması önemlidir.
Çocukların biliĢsel, dilsel, sosyal geliĢimlerini düzenleyici çalıĢmalara gösterilen ilgi,
ne yazık ki motor geliĢim alanına gösterilmemektedir. Aileler ilgi göstermediği gibi erken
çocukluk eğitim kurumlarında da uygun alanlar bulunmayıĢı etkinliklerin yapılmasını
engelleyen nedenler arasındadır.
Oysaki iyi planlanmıĢ oyun etkinlikleri ile çocukta yaĢam boyu fiziksel aktivite
alıĢkanlığı kazandırmak; kas kuvveti, dayanıklılık, koordinasyon, esneklik ve çeviklik gibi
temel unsur ve hareketleri geliĢtirmek; arkadaĢlarına ve oyun kurallarına saygı göstermeyi,
yenilgiyi ve baĢarıyı kabullenmeyi öğretmek; hoĢgörü ve iĢ birliği kazandırmak; dikkat
etme, düĢünceyi bir noktada toplama, problem çözme, yaratıcılık ve hayal gücünü kullanma
yeteneklerini geliĢtirmek; saldırganlığı olumlu yönlendirmeyi sağlamak sadece motor
geliĢimi değil çocukların tüm geliĢimlerini olumlu yönde etkiler.
Bu doğrultuda gerçekleĢtirilecek etkinlikler ile kazandırılması hedeflenen becerileri Ģu
Ģekilde sıralayabiliriz:
Kendi vücudunu ve yeteneklerini keĢfedebilme,
Mekân, zaman ve ağırlık ile ilgili kavramları kazanabilme,
DıĢ dünyayı keĢfedebilme, fark edebilme,
Duygu ve düĢüncelerini motor hareketler yolu ile ifade edebilme,
Koordineli ve ritmik hareket etme becerisi kazanabilme,
Dikkat kontrolünü sağlayabilme,
Nesneleri belli mesafedeki bir hedefe atabilme,
Belli bir mesafeden kendine doğru atılan nesneyi yakalayabilme,
El-göz koordinasyonunu sağlayabilme,
El-ayak-göz koordinasyonunu sağlayabilme,
Denge, çeviklik ve kuvvet gerektiren motor hareketlerde beceri kazanabilme,
Günlük yaĢamda kullanılan araç gereci kullanmada beceri kazanabilme,
Belli nesneleri yeni Ģekiller oluĢturacak biçimde bir araya getirebilme,
Makası uygun Ģekilde kullanabilme,
Belirli Ģekilleri çizebilme,
DeğiĢik özellikteki kaplardan sıvı ya da taneli katı malzemeyi, farklı özellikteki
kaplara doldurabilme ve boĢaltabilme,
El-bilek kullanmayı gerektiren hareketlerde beceri kazanabilme.
22