Page 26 - Fiziksel Gelisim
P. 26

Çocukların hareket etmelerini sağlayacak en uygun etkinlikler, hareketli oyun ve açık hava
               oyun etkinlikleridir.

                     Yapılan  araĢtırmalara  göre  çocukların  ulaĢabilecekleri  motor  temel  becerilerin  tüm
               boyutları,  henüz  okul  öncesi  çağı  ve  birinci  okul  çocuğu  çağı  sırasında  Ģekillenmektedir.
               Çocuğun  motor  aktiviteleri,  sonraki  dönemlerde  kazanacağı  karmaĢık  etkinlikleri
               baĢarmasında  önemlidir.  Çocukların,  motor  becerileri  kazanırken  yetiĢkinler  tarafından
               desteklenmesi  gerekir.  Bu  desteklemenin  sağlıklı  olabilmesi  içinde  motor  geliĢim
               özelliklerinin bilinmesi ve bu doğrultuda etkinlikler planlanması önemlidir.

                     Çocukların biliĢsel, dilsel, sosyal geliĢimlerini düzenleyici çalıĢmalara gösterilen ilgi,
               ne yazık ki motor geliĢim alanına gösterilmemektedir. Aileler ilgi göstermediği gibi erken
               çocukluk  eğitim  kurumlarında  da  uygun  alanlar  bulunmayıĢı  etkinliklerin  yapılmasını
               engelleyen nedenler arasındadır.

                     Oysaki  iyi  planlanmıĢ  oyun  etkinlikleri  ile  çocukta  yaĢam  boyu  fiziksel  aktivite
               alıĢkanlığı kazandırmak; kas kuvveti, dayanıklılık, koordinasyon, esneklik ve çeviklik gibi
               temel unsur ve hareketleri geliĢtirmek; arkadaĢlarına ve oyun kurallarına saygı göstermeyi,
               yenilgiyi  ve  baĢarıyı  kabullenmeyi  öğretmek;  hoĢgörü  ve  iĢ  birliği  kazandırmak;  dikkat
               etme, düĢünceyi bir noktada toplama, problem çözme, yaratıcılık ve hayal gücünü kullanma
               yeteneklerini  geliĢtirmek;  saldırganlığı  olumlu  yönlendirmeyi  sağlamak  sadece  motor
               geliĢimi değil çocukların tüm geliĢimlerini olumlu yönde etkiler.

                     Bu doğrultuda gerçekleĢtirilecek etkinlikler ile kazandırılması hedeflenen becerileri Ģu
               Ģekilde sıralayabiliriz:

                          Kendi vücudunu ve yeteneklerini keĢfedebilme,
                          Mekân, zaman ve ağırlık ile ilgili kavramları kazanabilme,
                          DıĢ dünyayı keĢfedebilme, fark edebilme,
                          Duygu ve düĢüncelerini motor hareketler yolu ile ifade edebilme,
                          Koordineli ve ritmik hareket etme becerisi kazanabilme,
                          Dikkat kontrolünü sağlayabilme,
                          Nesneleri belli mesafedeki bir hedefe atabilme,
                          Belli bir mesafeden kendine doğru atılan nesneyi yakalayabilme,
                          El-göz koordinasyonunu sağlayabilme,
                          El-ayak-göz koordinasyonunu sağlayabilme,
                          Denge, çeviklik ve kuvvet gerektiren motor hareketlerde beceri kazanabilme,
                          Günlük yaĢamda kullanılan araç gereci kullanmada beceri kazanabilme,
                          Belli nesneleri yeni Ģekiller oluĢturacak biçimde bir araya getirebilme,
                          Makası uygun Ģekilde kullanabilme,
                          Belirli Ģekilleri çizebilme,
                          DeğiĢik özellikteki kaplardan sıvı ya da taneli katı malzemeyi, farklı özellikteki
                           kaplara doldurabilme ve boĢaltabilme,
                          El-bilek kullanmayı gerektiren hareketlerde beceri kazanabilme.



                                                       22
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31