Page 28 - Fiziksel Gelisim
P. 28
Oyun ya da beceri adlandırılarak çocukların en iyi ve kolay Ģekilde
anlayabilecekleri ifade ile içerik tanımlanmalıdır. Çocukların daha iyi
anlayabilmeleri için söylediklerinizi kendi ifadeleri ile bir kez daha
tekrarlamaları istenmelidir. Daha sonra bir kez de yönerge ile birlikte
hareketi her aĢaması ile yaparak model olunmalıdır. Yapılacak hareketin
her aĢamasının nasıl yapılacağının anlaĢıldığından emin olunmalıdır.
Hareketi gerçekleĢtirirken bir aĢamadan diğerine geçmelerini uyarıcı ya
da hareketin ritminin değiĢtirilmesini hatırlatan ses uyarıcıları (davul, def,
zil, düdük vb.) birlikte seçilmelidir.
Etkinlik içinde top, çember ya da ip gibi yardımcı materyal
kullanılacaksa, her çocuğa yetecek kadar olmasına özen göstermeli,
bunlar harekete baĢlamadan önce dağıtılmalıdır.
Çocukların hareketleri yaparken birbirlerini engellememeleri
sağlanmalıdır. Sınıf içerisinde karıĢıklığı önlemek ya da çocukların
birbirlerini engellemeden çalıĢmalarına yardımcı olmak için önce hep
birlikte aynı yönde çalıĢılmalıdır. Çocuklar, hareketlerde olgunlaĢtıkça
yön değiĢiklikleri kendi seçimlerine bırakılabilir.
Çocukların hareketlerini engellemeyecek giysiler tercih edilmelidir.
Hareketlerin uygulanması sırasında hatalı duruĢları ya da doğru
yapılmayan hareketleri düzeltme konusunda aĢırı zorlayıcı olmamalıdır.
Çocuğun hareket etmekten çok zevk alması gereğini unutmamak gerekir.
Hareketle ilgili olgunluğu kazanana kadar deneme yapması için gereken
süre tanınmalıdır. Bu denemeler sırasında çocuğa ait baĢarısızlıklar ya da
problem durumları da gözlenerek onların baĢarılı olmaları için yardımcı
olunabilir.
EĢli hareketlerde, gerekli durumlarda seçtiği eĢ değiĢtirilmelidir. Böylece
çocuk, farklı insanlara uyum sağlayabilmeyi ve birlikte çalıĢabilmeyi
öğrenmiĢ olacaktır.
Etkinlik uygulamaları sırasında değiĢik ritimlerde müzik kullanılmalıdır.
Müzik, hareketlere çocukların daha çok konsantre olmalarında etkili
olacaktır.
2.2. Etkinlik ÇeĢitleri
Ona bakabileceği bir nesne verebilir, yüzükoyun yattığında, gözleri ve
bakıĢlarıyla hareketlerini takip edebilmesi için görüĢ alanı içinde parmaklarınızı
veya renkli objeleri, onun görüĢ alanı içinde oynatabilirsiniz. (1.ay)
Çocuğu kucağınıza aldığınızda baĢını dik tutabilmesi için çıngırak ya da sesli
oyuncak sallayabilirsiniz. (3.ay)
Ara sıra sesli uyaranlar vererek çocuğun değiĢik pozisyonlarda yatmasını
sağlayabilirsiniz. (6. ay)
10 dakikayı geçmemek koĢuluyla sırtını ve yanlarını destekleyerek oturmasını
sağlayabilirsiniz. Bunu gün boyu tekrarlayabilirsiniz. Eline ve uzanabileceği
yere oynayabileceği oyuncaklar koyabilirsiniz. ( 6. ay)
24