Page 13 - Fiziksel Gelisim
P. 13

“Kum saati modeli”, motor geliĢim sürecini anlamak için kum saatinin sembol olarak
               kullanıldığı  bir  yaklaĢımdır.  Bu  modeli  anlamak  için  bir  kum  saatini  düĢünmek  ve  kum
               saatinin  içine  yaĢam  maddesi  yerleĢtirmek  gerekir.  Bu  yaĢam  maddesi  “kum”dur.  ġekil
               1.3‟de görüldüğü gibi kum, kum saatine biri kalıtım ĢiĢesi, diğeri ise çevresel ĢiĢe olmak
               üzere  iki  ayrı  ĢiĢeden  içeri  girer.  Kalıtsal  ĢiĢenin  bir  kapağı  vardır.  Genetik  düzenin
               baĢlangıcında belirlenmiĢtir ve ĢiĢedeki kum miktarı sabittir. Fakat çevresel ĢiĢenin kapağı
               yoktur. Buradan kum saatine ve ĢiĢeye dıĢarıdan kum ilave edilir. Ġki kum tulumbası hem
               çevre hem de kalıtımın geliĢim sürecini etkilediğini belirtir. Kum her iki ĢiĢeden kum saatine
               girdiği  için  her  ikisinin  de  nispi  etkilerini  tartıĢmak  anlamsızdır.  Kum  saatinin  gerçekte
               kalıtsal ya da çevresel kum ile dolup dolmadığı önemli değildir. Önemli olan kumun kum
               saatine bir Ģekilde girdiği ve bu yaĢam maddesinin hem kalıtım hem de çevrenin bir ürünü
               olduğudur.

                     Kum saati bir noktada ters döner. Bu durumun zamanlaması oldukça değiĢkendir. Bu
               durum fiziksel ve mekanik faktörlerden ziyade sosyal ve kültürel faktörlere dayalıdır. Birçok
               birey  için  kum  saati  ters  çevrilir  ve  kum  yirmili  yaĢların  ilk  yıllarında  ve  ikinci  on  yıl
               boyunca  boĢalmaya  baĢlar.  Bu  birçok  bireyin  iĢ  yaĢamına  atıldığı,  aile  sorumluluğunu
               üstlendiği,  taksitler  ödediği  dönemdir.  Zaman,  çocukluk  ve  ergenlik  dönemi  boyunca
               uzmanlaĢılmıĢ becerileri korumayı ve yeni hareket becerileri ile uğraĢma olanağını sınırlar.

               1.4.1. Refleksif Hareketler Dönemi ( 0-1 YaĢ)

                     Bu  dönem  doğum  öncesi  ve  doğumdan  sonraki  bir  yıllık  süreyi  kapsar.  Vücudun
               çeĢitli  dıĢ  uyaranlara  gösterdiği  istem  dıĢı  tepkilerdir.  Yeni  doğan  çocuğun  davranıĢları
               omurilik ve orta beyin merkezlerinden idare edilmektedir. Ortaya çıkan refleksif hareketler
               ilk  motor  tepkiler  ve  ilk  bilgi  edinme  kaynaklarıdır.  Bir  refleks,  bir  uyaran  türüne  özel
               otomatik  bir  tepki  oluĢturur.  Birçok  refleks  zamanla  kaybolur  ya  da  istemli  hareketlerle
               bütünleĢir.

                     Refleks  hareketler  dönemi,  birbirini takip  eden  bilgi toplama  evresi  ve  bilgi  çözme
               evresi olarak iki aĢamaya ayrılmaktadır.

                          Bilgi  toplama  evresi;  doğum  öncesi  dönemden  baĢlayarak    bebekliğin
                           dördüncü ayına kadar sürer. Bebek hareketler yolu ile bilgileri toplar.
                          Bilgi  çözme  evresi;  bebeklik  döneminin  yaklaĢık  dördüncü  ayında  baĢlar  ve
                           refleksler giderek yasaklanır. Oturma, emekleme, sıralama, yakalama, bırakma
                           gibi istemli hareketler ortaya çıkar

                     Gallahue,  yeni doğanın sahip olduğu refleksleri birincil (ilkel) refleksler ve duruĢa
               iliĢkin refleksler olmak üzere iki grup hâlinde sınıflandırmıĢtır.








                                                        9
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18