Page 9 - Fiziksel Gelisim
P. 9

     Motor geliĢimle ilgili kavramlar

                     Motor geliĢimi etkileyen bazı kavramlar vardır. Bunları kısaca açıklamak gerekirse;
                               Dikkat; kelime anlamı ile „duygularla düĢünceyi, bir olay ve bir nesne
                                üzerinde toplama‟ olarak tanımlanır.
                               Kuvvet;  bir  direnci  yenebilme,  karĢı  koyabilme  becerisi  olarak  da
                                tanımlanabilir.
                               Denge; belli bir yerde bir hareketi veya pozisyonu sürdürme durumunu
                                devam ettirme olarak tanımlanabilir.
                               Tepki hızı; Ġnsanların duyu organlarını harekete geçiren ve insanda bir
                                tepkiye yol açan iç ve dıĢ durum değiĢikliğine uyarıcı; dıĢarıdan ya da
                                içeriden  gelen  uyarıcılara  karĢı  organizmanın  gösterdiği  davranıĢ  tepki
                                olarak tanımlanır. „Harekete hazır olma‟ Ģeklinde ifade edilebilecek olan
                                tepki  hızı  için  vücudun,  dıĢarıdan  aldığı  uyarıcılara  karĢı  tepki
                                göstermeye hazır olması gereklidir.
                               EĢ güdüm (koordinasyon); belli bir amaca ulaĢmak için bilinçli motor
                                hareketlerin  devamlılığı,  ahenkli  ve  uyumlu  çalıĢması  olarak
                                tanımlanabilir.
                               Esneklik ; Vücudun gerektiği zaman öne, yana, geriye ve istenen yönlere
                                eğilmesi; yani esnek olması gereklidir.

               ETKĠNLĠK 1

                     Öğrencilere  küçük  kart  ya  da  kâğıtlar  dağıtılır.  Öğrencilerden  konuyu  gözden
               geçirerek  o  konuda  sorulmasını  istedikleri  soruyu  ya  da  tartıĢılmasını  istedikleri  noktayı
               karta  yazmaları  istenir.  Kartlar  toplanıp  karıĢtırılarak  yeniden  dağıtılır.  Öğrencilerin
               kendilerine  gelen  karttaki  soruyu  ya  da  tartıĢma  konusunu  araĢtırıp  ne  söyleyeceklerini
               saptamaları istenir. Sorular sınıfta öğrenciler tarafından cevaplanır.

               1.3. Motor GeliĢim Alanları


                     Motor  geliĢim,  farklı  değiĢikliklere  uğrasa  da  bireyin  tüm  yaĢamı  boyunca  devam
               eden bir süreçtir.

                     Çocuğun  günlük  aktivitelerindeki  hareket  modelleri;  büyük  ve  küçük  kas  motor
               becerileri olmak üzere iki grupta toplanmaktadır.

                          Büyük kas motor becerileri (Bedeni kullanma)

                     Büyük  kas  hareketleri  baĢka  bir  deyiĢle  kaba  motor  hareketler,  geniĢ  kasların
               kullanımını içerir. Bu beceriler, aynı zamanda „kaba motor beceriler‟ veya „geniĢ kasların
               kullanılması‟  diye  de  anılmaktadır.  Büyük  kas  motor  beceriler  emekleme,  ayakta  durma,
               yürüme,  koĢma,  salınım,  dönme,  yuvarlanma,  zıplama,  denge  gibi  hareketler  üzerindeki
               kontrolü  anlatmak  için  kullanılmaktadır.  Büyük  kas  hareketleri  lokomotor,  lokomotor
               olmayan ve denge hareketleri olmak üzere üç grupta incelenir.

                                                        5
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14