Page 18 - Fiziksel Gelisim
P. 18
Ġlk evre: Bu bir geçiĢ evresidir. 4-5 yaĢlarında görülen bu evre, daha kontrollü
ve daha ritmik koordinasyonu olan temel hareketlerden oluĢur. Hareketin
zamana ve mekâna iliĢkin elemanları daha koordinelidir. Bir önceki evreye göre
geliĢmiĢ koordinasyona rağmen hareketlerde abartma ve sınırlama sürmektedir.
Normal geliĢim özellikleri sergileyen çocuklar “olgunlaĢma” faktörü nedeniyle
temel ha-reketler döneminin ilk evresine gelebilirler. Ancak bu evredeki
düzeltmeye yönelik hareket eğitimi eksikliği veya yokluğu, bireylerin birçok
hareket formu açısından bu evrede kalabilmelerine neden olabilmektedir
(Gökmen ve ark.1995: 41).
Olgunluk evresi: 5-7 yaĢlar arasında görülen bu evrede hareketler mekanik
olarak yeterli, koordineli ve kontrollü olarak gerçekleĢtirilebilir. Normal
koĢullarda 6 yaĢ çocuğunun temel hareketler açısından genellikle olgunluk
düzeyine eriĢtiği belirtilmektedir (Cratty, 1979; Espenschade ve Eckert, 1980;
Gallahue, 1982 akt. Gökmen ve ark. 1995: 41).
Okul öncesi hareket etkinliklerinde ve oyun etkinliklerinin hareket içeriklerinde
üzerinde önemle durulması gereken nokta, çocukların yer değiĢtirme, denge, nesne
kontrolü, küçük kas ile ilgili hareketler ile müzik ve ritim eĢliğinde hareketleri
gerçekleĢtirmeye çalıĢırlarken bu çabanın temel hareketler dönemi baĢlangıç, ilk ve olgunluk
evresine göre gerçekleĢtirilmesinin sağlanmasıdır.
YaĢlara kazanılan motor beceriler Ģu Ģekilde sıralanabilir;
2-3 yaĢ büyük kas yetenekleri
o Çift ayak sıçrar.
o Geri geri yürür.
o Destekle merdiven iner.
o Durağan topa tekme atar.
o Destekle öne takla atar.
2-3 yaĢ küçük kas yetenekleri
o Ġpe dört boncuk dizebilir.
o Kapı kolu açabilir.
o 5-6 küpten kule yapabilir.
o Kitabın sayfalarını tek tek çevirebilir.
o Kâğıdı ikiye katlar.
3-4 yaĢ büyük kas yetenekleri
o 20 cm yükseklikten yere atlar.
o Hareketli topa tekme atar.
o Parmak ucunda yürür.
o Üç tekerlekli bisiklete biner.
o Salıncakta sallanır.
o Kaydıraktan kayar.
o Öne takla atar.
14