Page 18 - Fiziksel Gelisim
P. 18

     Ġlk evre: Bu bir geçiĢ evresidir. 4-5 yaĢlarında görülen bu evre, daha kontrollü
                           ve  daha  ritmik  koordinasyonu  olan  temel  hareketlerden  oluĢur.  Hareketin
                           zamana ve mekâna iliĢkin elemanları daha koordinelidir. Bir önceki evreye göre
                           geliĢmiĢ koordinasyona rağmen hareketlerde abartma ve sınırlama sürmektedir.
                           Normal geliĢim özellikleri sergileyen çocuklar “olgunlaĢma” faktörü nedeniyle
                           temel  ha-reketler  döneminin  ilk  evresine  gelebilirler.  Ancak  bu  evredeki
                           düzeltmeye  yönelik  hareket  eğitimi  eksikliği  veya  yokluğu,  bireylerin  birçok
                           hareket  formu  açısından  bu  evrede  kalabilmelerine  neden  olabilmektedir
                           (Gökmen ve ark.1995: 41).
                          Olgunluk  evresi:  5-7  yaĢlar  arasında  görülen  bu  evrede  hareketler  mekanik
                           olarak  yeterli,  koordineli  ve  kontrollü  olarak  gerçekleĢtirilebilir.  Normal
                           koĢullarda  6  yaĢ  çocuğunun  temel  hareketler  açısından  genellikle  olgunluk
                           düzeyine eriĢtiği belirtilmektedir (Cratty, 1979; Espenschade ve Eckert, 1980;
                           Gallahue, 1982 akt. Gökmen ve ark. 1995: 41).

                     Okul  öncesi  hareket  etkinliklerinde  ve  oyun  etkinliklerinin  hareket  içeriklerinde
               üzerinde  önemle  durulması  gereken  nokta,   çocukların  yer  değiĢtirme,  denge,  nesne
               kontrolü,  küçük  kas  ile  ilgili  hareketler  ile  müzik  ve  ritim  eĢliğinde  hareketleri
               gerçekleĢtirmeye çalıĢırlarken bu çabanın temel hareketler dönemi baĢlangıç, ilk ve olgunluk
               evresine göre gerçekleĢtirilmesinin sağlanmasıdır.

                          YaĢlara kazanılan motor beceriler Ģu Ģekilde sıralanabilir;

                               2-3 yaĢ büyük kas yetenekleri
                                o     Çift ayak sıçrar.
                                o     Geri geri yürür.
                                o     Destekle merdiven iner.
                                o     Durağan topa tekme atar.
                                o     Destekle öne takla atar.

                               2-3 yaĢ küçük kas yetenekleri
                                o     Ġpe dört boncuk dizebilir.
                                o     Kapı kolu açabilir.
                                o     5-6 küpten kule yapabilir.
                                o     Kitabın sayfalarını tek tek çevirebilir.
                                o     Kâğıdı ikiye katlar.

                               3-4 yaĢ büyük kas yetenekleri
                                o     20 cm yükseklikten yere atlar.
                                o     Hareketli topa tekme atar.
                                o     Parmak ucunda yürür.
                                o     Üç tekerlekli bisiklete biner.
                                o     Salıncakta sallanır.
                                o     Kaydıraktan kayar.
                                o     Öne takla atar.

                                                       14
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23