Page 41 - Bilissel Gelisim
P. 41
sınırlı zaman içinde iliĢki ve bağlantı kurması,çevresine karĢı daha dikkatli olması gibi faydaları
bulunan çalıĢmaların dikkatli hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi gerekmektedir.
BiliĢsel aktivitelerse düĢünme ve bilme ile ilgili bütündavranıĢsal süreç ve hareketleri
içermektedir. Kavramların kazanılmasını kolaylaĢtırabilecek bazı yöntem ve teknikler
bulunmaktadır. Bu aĢamalarla çocuğa kavramlar kazandırıldığında daha kolay ve kalıcı
olacaktır. Önemli olançocuklara yaĢantılar yoluyla kazandırabileceğimiz deneyimler
yaĢatmaktır. Kavram kazandırırken;
Sıralama ile ilgili çalıĢmalar:
Büyükten küçüğe,
Azdan çoğa doğru sıralama,
Örüntü tamamlama,
Olay sıralaması,
EĢleleĢtirme ile ilgili çalıĢmalar:
Tombala,
Hafıza oyunları,
Gruplama:
Nesnelerin benzer yönlerini bulma,
Nesnelerin farklı yönlerini bulma,
Bağlantı iliĢki kurma:
ĠĢlevsellik iliĢkisi,
Boyut iliĢkisi,
ġekil iliĢkisi,
Renk iliĢkisi,
Parça bütün ile kazandırılabilir.
Ayrıca günlük eğitim akıĢı içinde, sanat çalıĢmaları, türkçedil etkinlikleri,okuma yazma
çalıĢmaları, müziketkinlikleri, dramaetkinikleri vb. ile kavramlar kolay ve eğlenceli bir Ģekilde
sunulabilir.
2.1. 0-72 Aylık Çocuklar için BiliĢsel GeliĢimi Destekleyici
Materyallerin Özellikleri
BiliĢsel geliĢimi kapsayan algı, dikkat, bellek, hatırlama, yaratıcılık, akıl yürütme,
problem çözme gibi becerilerini geliĢtirmek amacıyla; çocukların yaĢ ve geliĢim düzeyine göre
uygulanacak etkinlikler biliĢsel geliĢime destek sağlar. Bu nedenle yaĢa uygun materyaller
sunmak gerekmektedir.
0-2 yaĢ çocuklarının biliĢsel geliĢimini desteklemeye yönelik materyaller:
Çıngırak
Müzik kutusu
Ses çıkartan tahta ve plastik oyuncaklar
35