Page 8 - goc
P. 8
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Öğretmenin Rolü
• Kendi değerleri, varsayımları ve ön yargılarının farkında olması,
• Farklı etnik kökene sahip olan kişilere karşı basmakalıp görüşlerinin far-
kında olması,
• Çalıştığı grup veya kültür hakkında bilgiye sahip olması,
• Farklı kültürlere mensup olan danışanın yaşam deneyimlerinin, kültürel
mirasının ve geçmişinin farkında olması ve bu görüşleri saygı ve takdir ile kar-
şılaması,
• Farklı kültürlere mensup öğrencilerin aile yapılarını, hiyerarşilerini, de-
ğer ve inançlarını, yaşadığı toplumun özelliklerini ve ailedeki destek kaynakla-
rını bilmesi,
• Sözel ve sözel olmayan mesajları alması ve iletebilmesi,
• Göçmen öğrencilerinin kültürlerine uygun müdahale yöntemleri ve tek-
nikleri uygulayabilmesi.
Sosyal Destek (Öğretmen-Akran-Aile)
• Öğrenciyi sakinleştirmeden önce, kendi sakinliğinizden emin olun. İsim-
leriyle seslenerek ve şu anki tarihi hatırlatarak güvende olduğunu söyleyin.
• Şu ana gelememesi durumunda daha güçlü duyu uyarısı oluşturmak için
biraz sesinizi yükseltin, onlara kollarına hafifçe dokunacağınızı söyleyin.
• Şimdiye gelen öğrenciye neler yaşadığını hızlı bir şekilde açıklayın. Öğ-
renci buraya geri döndüğünde, dinlenmesi ve kendine gelmesi için tatlı türü bir
şey yemesi, su veya tatlı bir içecek içmesi için teşvik edin.
• Sınıf içerisindeki bu yaşantıya tanık olan diğer öğ-rencilere; göçmen öğ-
rencinin yaşadığı stres nede-niyle bu şekilde tepki gösterdiğini ve bazı zaman-
lar böyle tepkiler verebileceğini söyleyin. Ayrıca göçmen arkadaşlarının ruhsal
olarak iyileşebilmesi için onların desteklerine gereksinim duyduğunuzu belirtin.
8