Page 5 - goc
P. 5
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Psikolojik Belirtileri
Göçmen çocuklar ve ergenler, göç deneyiminin kendisinden, kültürel uyu-
ma ilişkin beklentilerinden ve sosyo-ekonomik dezavantajlardan dolayı psikolo-
jik olumsuzluklara karşı kırılgan bir hale gelmektedirler (Bozdağ, 2015).
Göç sürecinde çocukların bireysel anlamda olumsuz yaşantılarının üstüne
ailelerinin de yaşadıkları bir takım olumsuzluklar çocuklara yansıdığında, ço-
cukların yaşadıkları stres katlanmakta, çocuklarda bilişsel ve duyuşsal problem-
ler ortaya çıkabilmektedir. Williams ve Berry (1991)
Göç eden ergen ve çocuklarda en sık rastla-nan problemler; gelecek endi-
şesi ve güvensizlik duygusu, uyku problemleri, kabuslar, benlik çatışması, psi-
kosomatik semptomlar, dil problemleri (örneğin kekemelik), okul başarısızlığı,
davranım bozuklukları, anksiyete bozuklukları, depresyon, somatik bozukluk-
ları, enurezis (altını ıslatma) ve travma sonrası stres bozukluklarıdır (Cadoret,
2005; akt., Gün, 2006).
Travma yaşayan öğrenciler genellikle öğrenme güçlüğü yaşayabilir, öğren-
me görevleri üzerine tam olarak yoğunlaşamayabilir, hatırlamakta, kodlamakta
ve tepkilerini denetim altına almakta zorlanabilir. Başlarına bir şey gelebilecek-
leri korkusuyla endişeli ve şüpheli tavırlar sergileyebilir, terkedilme korkusu ya-
şayabilir; ölüm ve ölmeyle ilgili sorular sorabilir. İnsanlara, yaşama ve geleceğe
bakış açısı olumsuz yönde etkilenebilir, karamsar bir hâle bürünerek güvenlerini
kaybedebilirler.
5