Page 4 - dogalafet
P. 4

Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü









                     Travmatik olaylar sonrası çocuklar, psikolojik olarak olumsuz etkilenme

                konusunda yetişkinlerden daha hassastırlar (Wickrama ve Kaspar, 2007).

                     Özellikle doğal afet sonrası yakınların kaybı ve maruz kalınan yaşantı,
                okul çağındaki bir çocuğun gelişimini büyük oranda etkileyecektir. Ergenlerin

                maruz kaldıkları afet sonrasında, ergenlerde okuldan kaçma, çalma, yağma-

                lama, vandalizm, saldırganlık, antisosyal davranışlar, madde kullanma ve er-

                ken cin-sel deneyimler gibi davranışların arttığı belirtilmekte-dir (Pelcovitz
                ve diğ., 1994).

                     Çocuklar  sınırlı  olan  bilişsel  şemaları  ve  davranış  repertuarı  ile  doğal

                afet karşısında daha işlev-siz kaldığı için eğitim ortamlarında travma hakkın-

                da bilgilendirici çalışmalar yapılması, yapılacak müda-halelerin daha sağlıklı
                olmasını sağlayacaktır (Le Brocque ve diğ., 2017). Bu konuda özellikle öğret-

                menlere büyük görevler düşmektedir.

                     Doğal afetlerin olumsuz etkilerini azaltmaya yönelik çalışmaların nedeni

                insanları kaygılandırmak ya da olumsuz düşünmelerine sebep olmak değildir.
                Aksine yaşanan olumsuz olaylarda eksikliklerin incelenmesi, yetersiz olunan

                alanlarda düzenlemelerin yapılması ve doğal afetlere karşı hazır-lıklı bulunul-

                ması amaçlanmaktadır (Yavaş, 2005).








                     KAYNAKÇA

                     1) Psikososyal Destek Prgramı Kitabı, Doğal Afet Travması Modulü, MEB














                      4
   1   2   3   4