Page 4 - dogalafet
P. 4
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Travmatik olaylar sonrası çocuklar, psikolojik olarak olumsuz etkilenme
konusunda yetişkinlerden daha hassastırlar (Wickrama ve Kaspar, 2007).
Özellikle doğal afet sonrası yakınların kaybı ve maruz kalınan yaşantı,
okul çağındaki bir çocuğun gelişimini büyük oranda etkileyecektir. Ergenlerin
maruz kaldıkları afet sonrasında, ergenlerde okuldan kaçma, çalma, yağma-
lama, vandalizm, saldırganlık, antisosyal davranışlar, madde kullanma ve er-
ken cin-sel deneyimler gibi davranışların arttığı belirtilmekte-dir (Pelcovitz
ve diğ., 1994).
Çocuklar sınırlı olan bilişsel şemaları ve davranış repertuarı ile doğal
afet karşısında daha işlev-siz kaldığı için eğitim ortamlarında travma hakkın-
da bilgilendirici çalışmalar yapılması, yapılacak müda-halelerin daha sağlıklı
olmasını sağlayacaktır (Le Brocque ve diğ., 2017). Bu konuda özellikle öğret-
menlere büyük görevler düşmektedir.
Doğal afetlerin olumsuz etkilerini azaltmaya yönelik çalışmaların nedeni
insanları kaygılandırmak ya da olumsuz düşünmelerine sebep olmak değildir.
Aksine yaşanan olumsuz olaylarda eksikliklerin incelenmesi, yetersiz olunan
alanlarda düzenlemelerin yapılması ve doğal afetlere karşı hazır-lıklı bulunul-
ması amaçlanmaktadır (Yavaş, 2005).
KAYNAKÇA
1) Psikososyal Destek Prgramı Kitabı, Doğal Afet Travması Modulü, MEB
4