Page 4 - teror
P. 4
Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Erken çocukluk, orta çocukluk ya da ergenlik dönemlerinde birkaç hafta
boyunca olayla ilgili rüyalar ve kâbuslar görülebilir, travmanın etkisini hafif-
letmek için tekrarlanan oyunlar oynanabilir ve çocuklar baş ağrısı, karın ağrısı
gibi çeşitli fiziksel semptomlar sergileyebilirler.
Yeni doğan ve bebekler: Birkaç aylıktan iki yaşına kadar olan bebekleri
değerlendirmek için çocuğa bakım verenlerin ihtiyaçlarını karşılayıp karşıla-
madığı bir arada iken gözlemlenebilir.
Okul öncesi çocuklar: Bu yaş grubu çocuklar sözel etkileşim kurabilmek-
te ve yaşadıklarını nispeten sözel olarak aktarabilmektedir. Aile yakınlarının
varlığı olumlu etki yaratmaktadır.
Okul çağı çocukları: Okul çağı çocukları bazı duygusal tepkiler göstermiş,
bazıları üzgün ve sakin, kardeşleri hakkında endişeli oldukları görülmüştür.
Okul çağı çocuklarıyla sözel iletişim kurmak mümkündür.
Ergenler: Ergenler diğer yaş gruplarından farklı özellikler sergilerler. Pek
çoğu akut stres tepkisi, şok, kaygı ve üzüntü yaşarlar. Çocuklar için olayları
travmatik yapan unsurlara eşlik eden faktörlerden biri de ebeveynlerin tep-
kileridir.
Çocukların travmatik olaya verdikleri tepkiler olaydan hemen sonra ve-
rilen tepkiler ve bir süre sonra verilen tepkiler olarak sınıflanabilir. Travmatik
olaydan sonra anıları geri çağırma mekanizmasında farklılıklar söz konusudur.
Olayın bazı detayları çok rahat hatırlanırken kimi detaylar ve olayın parçaları
hatırlanmayabilir. Fiziksel ve bedensel belirtileri ise;
• Bedenin harekete geçmesi
• Adrenalin ve noradrenalin salgısının değişmesi
• Fiziksel harekete geçme
•Hızlı tepki verme
•Öfkeyi ele almaya hazır olma
•Ağrı/acıyı engelleme/azaltma
•Savaş/kaç tepkisi
4